Feedfit > AKTYWNOŚĆ > TRENING > Callanetics – metoda treningowa, która przynosi błyskawiczne efekty
AKTYWNOŚĆTRENING

Callanetics – metoda treningowa, która przynosi błyskawiczne efekty

Callanetics/unsplash.com

Kalistenika znów powraca do łask, coraz więcej osób korzysta z tego typu ćwiczeń, a rezultaty są oszałamiające. Z niniejszego artykułu dowiesz się wszystko, co musisz wiedzieć na temat tej dyscypliny!

Na czym polega kalistenika? 

Zasadniczo kalistenika jest pewną odmianą sportów siłowych czy może wręcz wytrzymałościowych. Jej głównym zadaniem jest wykorzystywanie siły grawitacji, której przeciwstawiamy własną energię zawartą w masie mięśniowej, np. podczas ćwiczeń takich jak drążek, plank, plank bokiem etc.

Pierwotnie kalistenika była metodą promowania zdrowia, a tym samym zapewnienia odpowiedniego rozwoju fizycznego u dzieci w wieku szkolnym. Z czasem przekształciła się w metodę treningową, która ma wiele wspólnego z gimnastyką. W przeciwieństwie jednak do gimnastyki można ją ćwiczyć na świeżym powietrzu i jest znana jako „trening uliczny”.

Kalistenika czy tradycyjna siłownia?

Podstawowe pytanie brzmi: co jest dla Ciebie lepsze – tradycyjna forma ćwiczeń czy „trening uliczny”? Bardzo trudno to ocenić, być może jest to wręcz niemożliwe. Wielu ekspertów zaleca jednak, aby stosować kalistenikę jako fundament do każdej innej dyscypliny wzmacniającej siłę – od kulturystyki po crossfit.

Wybór kalisteniki nie oznacza jednak, że używanie ciężarów i dodawanie masy jest niewskazane. Możesz spokojnie używać obciążeń, o ile Twoje ciało podąża za naturalnymi wzorcami ruchowymi bez problemu. Jeżeli będziesz mieć problem z wykonywaniem manewrów z powodu obciążeń, to powinieneś z nich (przynajmniej tymczasowo) zrezygnować.

Według przeprowadzonych na Uniwersytecie w Palermo badań mężczyźni, którzy trenowali gimnastykę w wersji kalisteniki, poprawili swoją postawę i znacznie zmniejszyli ilość tkanki tłuszczowej. Jednocześnie liczba powtórzeń takich ćwiczeń jak pompki i podciągnięcia, które byli w stanie wykonać, zdecydowanie wzrosła, mimo że ich trening nie obejmował tych konkretnych ćwiczeń. W przeciwieństwie do nich grupa, która realizowała swoje treningi w modelu tradycyjnym, nie wykazała się tak interesującymi postępami.

Kalistenika dla początkujących

Nie należy oczekiwać, że pierwsza wizyta na siłowni uczyni z nas siłaczy. Tak samo jest z kalisteniką – nie powinniśmy od razu sięgać po najbardziej zaawansowane ćwiczenia. Zostawmy je na później, kiedy dobrze poznamy podstawy. A na początek weźmy coś luźniejszego, co każdy może zrobić nawet w domu.

Jako początkujący powinieneś przede wszystkim ćwiczyć ruchy ciężaru ciała, takie jak przysiady, wypady i deski, a także próbować podstawowych ćwiczeń podciągania, np. wiosłowania. 

Przykładowy plan treningowy:

  • 20 pompek,
  • 20 przysiadów,
  • 30–45 sekund deski,
  • 5–20 podciągnięć (jeżeli nie jesteś w stanie się podciągać, podskocz i staraj się bardzo powoli opuszczać),
  • 10–15 wykroków,
  • 30 sekund deski bocznej (na każdą stronę).

zdj. główne: Callanetics/unsplash.com

Artykuły

Student filologii polskiej, miłośnik reportażu i porannego joggingu. Smakosz egzotycznych herbat oraz niedoszły proskater.
Robert Grześkowiak
Polecane wpisy
TRENING

Nieregularność, która zabija efekty. W jaki sposób wpływa na mięśnie długa przerwa od treningów?

Nieregularność w treningach nigdy nie zwiastuje niczego dobrego. Sprawdź, co dzieje się z Twoim ciałem podczas przerwy od ćwiczeń!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆSPRZĘT I AKCESORIA

Piłeczki do masażu z kolcami – wygodny sposób na rozluźnienie mięśni

Bolą Cię plecy? Często miewasz skurcze? Rozwiązaniem może się okazać tania piłeczka z kolcami. Sprawdź, jak z niej skorzystać.
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆTRENING

W czym ćwiczyć na zewnątrz?

Ćwiczenie na dworze to świetny sposób na aktywne spędzanie wolnego czasu. Co jednak ubrać na trening na świeżym powietrzu? Podpowiadamy!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *