Feedfit > AKTYWNOŚĆ > TRENING > Ćwiczenia aerobowe – vademecum wiedzy dla początkujących
AKTYWNOŚĆTRENING

Ćwiczenia aerobowe – vademecum wiedzy dla początkujących

Foto: Freepik

Marzysz o pięknej, smukłej sylwetce i chcesz, aby nadprogramowe kilogramy pozostały wyłącznie wspomnieniem? Ćwiczenia aerobowe to trening dla Ciebie!

Trening aerobowy – co to takiego?

Osoby, dla których sport i aktywność fizyczna nie stanowią priorytetu, mogą mieć problem ze zrozumieniem niektórych pojęć określających rodzaj treningu. Ćwiczenia aerobowe, inaczej zwane treningiem tlenowym, to ten rodzaj aktywności fizycznej, podczas której (oczywiście przy uwzględnieniu odpowiedniej intensywności jednostki treningowej) człowiek może się porządnie zmęczyć. Przyspieszona akcja serca czy szybszy oddech to tylko niektóre przesłanki mogące świadczyć o tym, że trening aerobowy wykonywany jest prawidłowo. Trening aerobowy to nie jedna, konkretna aktywność. To całe spektrum możliwości na ciekawe spędzenie czasu połączone z aktywnością (często na świeżym powietrzu).

Do najpopularniejszych form treningu aerobowego zaliczyć można między innymi:
•  intensywne spacery przechodzące w marsze,
•  bieganie (nawet spokojne truchtanie po parku),
•  jazdę na rowerze,
•  jazdę na rolkach,
•  pływanie.

Dla zdrowia❗️☀🌻Co lepiej spala tkankę tłuszczową – aeroby czy interwały ?Zanim wytłumaczymy ci jaki trening jest…

Opublikowany przez Mrs.Sporty Zabrze klub fitness Piątek, 21 sierpnia 2020

Jak ćwiczyć przy złej pogodzie?

Osoby początkujące można podzielić na dwie kategorie. Niektórzy będą tak nakręceni zastrzykiem endorfin po każdej jednostce treningowej, że będą ćwiczyć niezależnie od pogody. Druga grupa to osoby, które początkowo mogą marudzić na trening przy nawet niewielkim deszczu czy większym wietrze. Jednak im dalej w las, tym emocje większe i odporność organizmu na niekorzystne warunki atmosferyczne rośnie.

Gdyby zapytać doświadczonych sportowców o trening przy złej pogodzie, to prawdopodobnie stwierdzą, że im gorsza pogoda, tym bardziej wymagający trening, a to przekłada się na wypracowywanie coraz lepszych rezultatów sportowych. Jeżeli jednak dopiero zaczynasz swoją przygodę z treningiem aerobowym, to unikaj zarówno zbytniego przegrzania organizmu podczas upału, jak i wychłodzenia przy niskich temperaturach.

Dobieraj ubiór odpowiednio do panujących za oknem warunków atmosferycznych i najważniejsze – nie przeceniaj własnych możliwości! Jeżeli uznasz, że pogoda nie sprzyja aktywności na świeżym powietrzu, to trening aerobowy zawsze możesz wykonać w domowych warunkach.

Jak efektywnie ćwiczyć w domu?

Efektywny trening aerobowy jest jak najbardziej możliwy do wykonania w domowym zaciszu, a co najważniejsze, może on przynieść takie same efekty, jak jednostka treningowa pod przysłowiową chmurką. Rowerek stacjonarny czy bieżnia domowa to tylko niewielki wycinek spośród wielu możliwości treningowych. W sytuacji, gdy masz zbyt małe mieszkanie, aby wstawić profesjonalny sprzęt sportowy, nie załamuj rąk – możesz wykonać inne ćwiczenia, takie jak brzuszki czy pompki – w sieci nie brakuje ciekawych propozycji treningowych, również dla osób początkujących.

Zasady bezpiecznego treningu aerobowego dla początkujących

Skorzystaj z porady trenera personalnego w zakresie ustalenia optymalnego planu ćwiczeń – będzie on uwzględniał możliwości Twojego organizmu.

Pamiętaj o dokładnej rozgrzewce – to zaledwie kilka dodatkowych minut poświęconych na trening, a można dzięki nim uniknąć bolesnych kontuzji.

Stopniowo zwiększaj intensywność i długość ćwiczeń – trening aerobowy to ćwiczenia ze średnią intensywnością, jednak wykonywane przez dłuższy czas. Na początek wybierz mniej obciążające ćwiczenia – niech organizm powoli przyzwyczaja się do wysiłku.

Urozmaicaj swój trening – jeżeli biegasz i chcesz poprawić swoje rezultaty, to od czasu do czasu wsiądź na rower, niech mięśnie zaznają też nieco innego wysiłku fizycznego!

Wyznacz cele uwzględniając własne możliwości – w przypadku wielu osób, poprzeczka postawiona zbyt wysoko, przynosi skutek odmienny od założonego.

Jeżeli chcesz schudnąć, to nie stawaj na wadze codziennie – wystarczy, że będziesz kontrolować wagę i obwody raz w tygodniu. Już po kilku tygodniach zobaczysz w lustrze, jak zmienia się Twoja sylwetka!

Artykuły

Z wykształcenia politolog, jednak jej prawdziwą pasją jest aktywny tryb życia - przejechała na rowerze Polskę wzdłuż i wszerz. Każdą wolną chwilę poświęca na górskie wędrówki i coraz ambitniejsze wyzwania sportowe. Z copywritingiem związana od 2015 roku.
Marta Głogowska-Drzyzga
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆĆWICZENIA W DOMU

Ćwiczenia izometryczne - domowy trening dla leniwych

Chcesz popracować nad swoją sylwetką ale masz bardzo słabą kondycję? Spróbuj ćwiczeń izometrycznych, które są idealne dla osób początkujących!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆDLA UMYSŁUWELLNESS

Jak poprawić koncentrację podczas aktywności fizycznej i codziennych obowiązków?

Szukasz sposobów na poprawę koncentracji? Sprawdź nasze propozycje!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆTRENING

Co i jak ćwiczyć z gumą treningową?

Chcesz ćwiczyć z użyciem gum treningowych? Zobacz, jakie ćwiczenia warto wykonywać z tym sprzętem!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *