Feedfit > AKTYWNOŚĆ > ĆWICZENIA W DOMU > Domowe ćwiczenia na proste plecy – ulga dla kręgosłupa i sposób na poprawę postawy
ĆWICZENIA W DOMU

Domowe ćwiczenia na proste plecy – ulga dla kręgosłupa i sposób na poprawę postawy

Austin Neill/unsplash.com

Wszyscy marzymy o zdrowym kręgosłupie i prawidłowej postawie, ale nie jest to takie łatwe do osiągnięcia. Efekt mogą przynieść wyłącznie zmiana złych nawyków, a także regularnie wykonywane ćwiczenia. Skuteczny trening na plecy z powodzeniem przeprowadzisz w domu!

Dlaczego warto dbać o postawę?

Trudno wskazać jedną konkretną przyczynę garbienia. Wady postawy mogą się kształtować już od najmłodszych lat, a następnie pogłębiać się w życiu dorosłym. Plecom na pewno nie pomaga fakt, że coraz więcej osób pracuje przed ekranem komputera – oczywiście w pozycji siedzącej. Niewłaściwe nawyki w postaci permanentnego garbienia mogą prowadzić do szeregu niedogodności takich jak bóle pleców, kłucie w klatce piersiowej czy nawracające bóle szyi i odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Nad prawidłową postawą warto pracować w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia któregoś z wymienionych objawów. Słowem – ze zdrowym kręgosłupem żyje się po prostu lepiej i wygodniej.

Domowe ćwiczenia na proste plecy – zadbaj o kręgosłup!

Najlepszym sposobem na korygowanie wad postawy są ćwiczenia na plecy. Efektywny trening na kręgosłup bez problemu wykonamy w domowym zaciszu. Pamiętajmy o rozgrzewce (trucht w miejscu, pajacyki) przed ćwiczeniami i rozciąganiu mięśni pleców po ich zakończeniu. Jeśli będziemy systematycznie trenować 3–4 razy w tygodniu, to pierwsze rezultaty powinny się pojawić już po pierwszym miesiącu! Poniżej przedstawiamy przykładowe ćwiczenia na plecy, które warto włączyć do rutyny.

  • Ćwiczenie z metody McKenziego

Metoda McKenziego skupia się przede wszystkim na przyczynach problemów z kręgosłupem – stąd jej niezwykle wysoka skuteczność. W tym ćwiczeniu kładziemy się na brzuchu na stabilnej, twardej powierzchni (może być to zarówno drewniana podłoga, jak i mata do ćwiczeń). Dłonie kładziemy po obu stronach głowy na szerokość nieco większą niż szerokość barków. Po przyjęciu pozycji wyjściowej bierzemy głęboki wdech, a następnie unosimy tułów do góry, powoli prostując w tym czasie ramiona. Gdy maksymalnie wyprostujemy już ręce, bierzemy kolejny wdech i opuszczamy tułów – do momentu, w którym klatka piersiowa znajdzie się na podłodze. Ćwiczenie McKenziego powtarzamy przynajmniej pięć razy.

  • Rozciąganie na piłce

Zbawienny wpływ na kręgosłup wszelkich ćwiczeń z piłką został wielokrotnie udowodniony. Poza wysoką efektywnością rozciąganie na piłce przekonuje także swoją prostotą. W tym wariancie rozciągania kładziemy się na piłce w taki sposób, aby znajdowała się ona na wysokości odcinka lędźwiowego kręgosłupa i… pozostajemy w takiej pozycji przez przynajmniej 30 sekund. Ćwiczenie najlepiej powtórzyć kilka razy – dzięki temu plecy w końcu poczują ulgę!

  • Domowa joga

Aktywność skierowana zwłaszcza do osób, które w ciągu tygodnia mogą wygospodarować nieco więcej czasu na trening. Joga zawiera cały zestaw ćwiczeń, w związku z czym stanowi świetny sposób na ogólny rozwój ludzkiego ciała, w tym oczywiście pleców. Pozycje, które będziemy przyjmować podczas tego typu treningu, pomogą w doskonaleniu postawy i zapomnieniu o złych nawykach. Warto zaznaczyć, że joga zakłada coś znacznie więcej niż tylko wysiłek fizyczny – jest to również dyscyplina samodoskonalenia, medytacji i ascezy, która ma prowadzić do rozwoju duchowego. Dodatkowo zestaw ćwiczeń jest na tyle prosty, że z łatwością poradzą sobie z nim początkujący.

Zdj. główne: Austin Neill/unsplash.com

Artykuły

Filologia angielska i sport to dwie jego największe pasje. Wolne chwile stara się spędzać aktywnie, aczkolwiek nie gardzi także wartościową literaturą.
Piotr Bernacik
Polecane wpisy
ĆWICZENIA W DOMU

Efektywne ćwiczenia na wzmocnienie nadgarstków

Wymagający trening siłowy znowu okazał się dla Twoich nadgarstków wyzwaniem nie do przejścia? Oto jak wzmocnić te często pomijany stawy – dzięki tym ćwiczeniom urazy z nimi związane raz na zawsze odejdą w zapomnienie!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆĆWICZENIA W DOMU

Jakie ćwiczenia należy wykonać po bieganiu?

Bieganie przynosi mnóstwo korzyści, ale tylko wtedy, gdy po treningu zadbamy o odpowiednie rozciąganie i kilka innych prostych ćwiczeń. Jakie aktywności mogą pomóc w unikaniu bólów mięśniowych?
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆĆWICZENIA W DOMU

4 skuteczne ćwiczenia wzmacniające biodra, które możesz wykonywać w domu!

Te ćwiczenia pomogą Ci wyleczyć się z bólu bioder i zachować prawidłową postawę na co dzień. Są bardzo proste i możesz je wykonać w zaledwie kilka minut!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *