Feedfit > AKTYWNOŚĆ > SPRZĘT I AKCESORIA > Guma do ćwiczeń – czy warto spróbować?
AKTYWNOŚĆSPRZĘT I AKCESORIA

Guma do ćwiczeń – czy warto spróbować?

Foto: Freepik

Popraw gibkość, elastyczność oraz wytrzymałość swoich mięśni. Używając gumy do ćwiczeń, możesz to osiągnąć. Sprawdź, czy warto z nią ćwiczyć i jaka będzie najlepsza!

Czym jest guma treningowa?

Przyrząd treningowy, który jest po prostu gumową taśmą, którą można naciągać. Ma kształt pętli. Z jej pomocą trening zapomnianych dotąd partii mięśni będzie możliwy. Warto rozważyć jej zakup z kilku powodów. Oto one:

•  przyda się podczas rehabilitacji po kontuzji,
•  stanowi świetny początek dla osób, które docelowo chcą podnosić większe ciężary,
•  sprawdza się doskonale w kalistenice,
•  urozmaica domowy trening zmuszając przy tym mięśnie do nieco większego wysiłku,
•  z gumą możesz ćwiczyć różne partie ciała (uda, łydki, ramiona, barki, klatka, brzuch).

Kilka zalet, które powinny wpłynąć na decyzję zakupu. Co ważne, gumę do ćwiczeń możesz kupić w każdym stacjonarnym oraz internetowym sklepie sportowym. Dodatkowo guma treningowa jest dużo tańsza od klasycznego ekspandera.

Różnice między gumą do ćwiczeń a ekspanderem

Wspomnieliśmy o klasycznym ekspanderze, który w świecie ćwiczeń siłowych istnieje od lat. Na pierwszy rzut oka to dość podobne przyrządy działające na tej samej zasadzie. Jednak są pomiędzy nimi spore różnice, przedstawiamy kilka z nich:

•  gumy do ćwiczeń są przede wszystkim tańsze od ekspandera. Możesz więc zdecydować się na kilka różnych obciążeń gum, a wciąż nie będzie to cena wyższa od wspomnianego ekspandera,

•  guma treningowa składa się przeważnie w stu procentach z kauczuku. Ekspander to materiał gumowy lub sprężyna, a uchwyty są plastikowe lub metalowe,

•  decydując się na gumę masz więcej możliwości, możesz ją zwijać czy wiązać. W przypadku ekspandera nie jest to możliwe ze względu na uchwyty,

•  ekspander to zupełnie inna budowa, dużo bardziej skomplikowana od budowy gumy.

Poznałeś podstawowe różnice między tymi dwoma przyrządami do ćwiczeń. Bez dwóch zdań guma jest bardziej wielozadaniowa niż ekspander. Ten drugi może być jednak trwalszy ze względu na metalowe elementy. Z ekspanderem możesz ćwiczyć tylko kilka partii mięśni, a z gumą treningową cały ich szereg!

Czy kolor gumy ma znaczenie?

Dostępne w sklepach gumy oporowe to przeważnie kilka kolorów do wyboru. Producenci stosują odmienną kolorystykę, aby tym samym zaznaczyć opór, jaki guma stawia. W dużej mierze barwa czarna oznacza gumę o największym oporze, często powyżej 30 kilogramów. Kolor żółty to z kolei najlżejszy wybór. Oczywiście wszystko zależy od producenta i jego wizji, ponieważ czarna barwa modelu jednej firmy może mieć taki sam opór, jak pomarańczowa czy czerwona drugiej. Dlatego warto zaznajomić się z zakresami przed zakupem pierwszej gumy treningowej. Jaką więc wybrać?

Wybór najlepszego modelu gumy oporowej

Jest to kwestia w stu procentach indywidualna. Przede wszystkim musisz zadać sobie pytanie, czy guma ma Ci służyć do budowy masy mięśniowej, rehabilitacji, ma wspomóc trening pod kątem gibkości i mobilności czy może jedynie ma stanowić pomoc i lekkie odciążenie przy cięższych ćwiczeniach ( np. podciąganie na drążku). Jak sam widzisz, jest sporo możliwości. Zacznijmy od tej pierwszej:

•  budowa masy mięśniowej z gumą może być procesem długim i żmudnym, ale do pewnego stopnia jest możliwa. Zacznij od gum o mniejszym oporze, wykonuj z nią ćwiczenia siłowe, które znajdziesz na wielu stronach internetowych. Następnie przed ćwiczeniem lekko zwijaj gumę, aby zwiększać opór. Po pewnym czasie wymień kolor na ten o większym zakresie kilogramów,

•  rehabilitacja z pomocą gumy treningowej jest powszechnie stosowana wśród fizjoterapeutów. Szczególnie kauczuk o niskim oporze sprawdza się tutaj doskonale, taki też powinieneś wybrać, jeśli masz pewne dolegliwości ruchowe i chcesz się ich pozbyć,

•  gibkość i mobilność – w tym przypadku guma ma zwiększyć zakres ruchów, wybieraj od niskiego oporu i przechodź do tych większych w miarę upływu czasu,

•  pomoc w ćwiczeniach – posługujemy się tutaj podciąganiem na drążku. Jeżeli nie możesz wykonać tego ćwiczenia, użyj gumy. Jeden koniec zawiąż na metalowym pręcie, a drugi połóż pod butami. Guma zadziała jak przeciwwaga, pomagając Ci podnosić się do góry i stawiając opór, kiedy schodzisz w dół. Jeżeli naprawdę słabo idzie Ci podciąganie, wybierz gumę o wyższym oporze, jeśli potrafisz się już podciągnąć, ale chcesz zwiększyć ilość powtórzeń, wybierz gumę o mniejszym oporze.

Artykuły

Copywriter z ponad 2-letnim stażem. Uwielbia wędrówki po górach z rodziną. Pasjonat książek i świata nowych technologii.
Jakub Repetowski
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆZDROWIE

Czy aktywność fizyczna pomaga zwalczać choroby układu pokarmowego?

Jaki wpływ na pracę naszego układu pokarmowego ma aktywność fizyczna? Jak ćwiczyć, aby nie obciążyć układu pokarmowego? Sprawdź!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆTRENING

Połącz przyjemne z pożytecznym i zacznij trenować na skakance. Znane Polki już to robią!

Trening na skakance staje się coraz popularniejszy, także wśród znanych Polek. Dołącz do nich i przekonaj się, jak wiele korzyści niesie za sobą ten rodzaj ćwiczeń!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆTRENING

Trening TBC - jakie efekty dają ćwiczenia Total Body Conditioning?

Total Body Conditioning to trening, który świetnie wpływa na rozwój całego ciała – wzmacnia sylwetkę, a także poprawia samopoczucie. Sprawdź, czy TBC jest również dla Ciebie i na czym dokładnie polega!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *