Feedfit > AKTYWNOŚĆ > SPRZĘT I AKCESORIA > Jak dobrać buty do rodzaju aktywności fizycznej?
AKTYWNOŚĆSPRZĘT I AKCESORIA

Jak dobrać buty do rodzaju aktywności fizycznej?

Foto: Freepik

Artykuł sponsorowany

Uprawianie sportu wiąże się nie tylko z doborem odpowiedniej odzieży, ale także obuwia. Niezależnie od tego, co i jak intensywnie trenujesz, powinnaś zwrócić uwagę na dobór właściwych butów. Dlaczego?

Bieganie, fitness, zumba, trekking – każda z tych czynności jest obciążeniem dla nóg. Dlatego podczas aktywności fizycznej niezwykle ważna zarówno prawidłowa postawa, jak i właściwe dopasowanie obuwia, które zapobiegnie wykrzywianiu się np. stóp, co może skutkować zwichnięcie kostki lub inną kontuzją.

Obuwie do biegania

Wydawać by się mogło, że do tej dyscypliny sportu wystarczy założenie jakichkolwiek butów sportowych. Nic bardziej mylnego! Obuwie dedykowane biegaczom ma dużo lepszą amortyzację niż zwykłe buty sportowe. Stworzone jest lekkich, przepuszczających powietrze materiałów, które zapobiegają tworzeniu się odcisków oraz otarć.

Inny ich rodzaj sprawdzi się na twardej powierzchni (chodniku, bieżni), inny zaś musisz dobrać do biegania np. po lesie czy parku. Różnica tkwi w podeszwie – w obuwiu trailowym (czyli tym do biegania w terenie), powinna być ona kauczukowa, mieć tzw. agresywny bieżnik, który sprawi, że podczas biegania np. po mokrych ścieżkach czy też nierównych ścieżkach, but jest bardziej przyczepny do podłoża. Przód obuwia powinien być też bardziej zwężony, zaś podeszwa musi być gruba i wytrzymała na otarcia gałęzi czy odpryskujące kamyki. Jeżeli zaś chodzi o materiał, najlepszym rozwiązaniem jest wybór wodoodpornych modeli

Jakie zatem obuwie wybrać do biegania w mieście? W takich warunkach sprawdzą się tzw. buty siateczkowe. Dobierz taki model, którego cienka podeszwa stabilizuje nie tylko stopę, ale “oddaje” też siłę, z którą uderzasz o bruk. Ma to na celu odciążenie kolan i kręgosłupa, które podczas biegania mogą być narażone na dodatkowy wysiłek. W przeciwieństwie do butów trailowych, miejskie powinny być bardziej subtelniejsze oraz lżejsze.

Co w przypadku fitnessu?

Wybierając odpowiedni model, zwróć uwagę na to, aby obuwie było miękkie i sprężyste. Jeżeli będziesz miała zbyt sztywny rodzaj, odczujesz znaczny dyskomfort podczas wykonywania ćwiczeń. Zwiększysz tym samym ryzyko odniesienia kontuzji. Buty do uprawiania fitnessu powinny także mieć antypoślizgową podeszwę, która zabezpieczy stabilność stopy w trakcie szybkich ruchów. W tym przypadku również wskazane jest wybranie modeli stworzonych z przewiewnych materiałów, odprowadzających wilgoć.

Obuwie na trekking i szybkie marsze

Tutaj do wyboru masz modele wysokie oraz niskie. Te pierwsze sprawdzą się jesienią oraz wczesną wiosną, gdy jest większe prawdopodobieństwo wędrowania po podmokłych, zabłoconych szlakach. Obuwie niskie jest dużo lżejsze i lepiej wybrać je wtedy, gdy planujesz szybkie i długie wędrówki latem. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z trekkingiem, wybierz model wysoki, który daje stopom większą stabilizację.

Buty powinny mieć też membranę, chroniącą przed dostaniem się do nich wody. Miej jednak na uwadze, że takie modele są nieco mniej komfortowe przy dłuższym chodzeniu.

Ważnym elementem tego rodzaju obuwia jest podeszwa. Osoby początkujące mogą wybrać buty z niższą podeszwą, ale niezależnie od stopnia zaawansowania, zwróć uwagę na to, aby dolna część obuwia była na tyle twarda, że nie będziesz czuła żadnych nierówności.

Jeżeli chodzi o szybkie marsze, warto wybierać buty posiadające mocną podeszwą i dużą przyczepnością. Możesz na początek wybrać obuwie sięgające za kostkę, przykładem są buty Palladium. Na intensywniejsze treningi wybierz lekkie obuwie sięgające kostki.

Niezależnie od tego, do jakiego rodzaju aktywności fizycznej poszukujesz obuwie, zwróć uwagę, aby:
•  miało ono dużą przyczepność,
•  było wykonane z materiałów wysokiej jakości,
•  dobrze przylegało do stopy,
•  było sznurowane,
•  amortyzowało wstrząsy.

Właściwie dopasowane buty nie tylko zabezpieczą Twoje ciało przed kontuzjami, ale sprawią też, że sam trening będzie dużo przyjemniejszy oraz efektywniejszy.

Naszą aktualną ofertę od Palladium znajdziecie tutaj ➡️ bit.ly/Palladium_20 👌 😁

Opublikowany przez Butomaniak.pl Środa, 1 kwietnia 2020

Artykuły

Wielbiciel pieszych wycieczek. Przy sprzyjającej pogodzie lubi zwiedzać Polskę na rowerze. Uwielbia wypoczynek w otoczeniu przyrody. Poza sportem interesuje go historia.
Bartosz Promiński
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆSPRZĘT I AKCESORIA

AB wheel - jak działa kółko do ćwiczeń mięśni brzucha?

AB wheel – poznaj właściwości urządzenia, które wzmacnia wszystkie partie mięśni brzucha!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆTRENINGZDROWIE

Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy - jak wzmocnić mięśnie lędźwiowe?

Bolą Cię plecy? Poznaj skuteczne ćwiczenia i wzmocnij mięśnie lędźwiowe!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆĆWICZENIA W DOMU

Ćwiczenia izometryczne - domowy trening dla leniwych

Chcesz popracować nad swoją sylwetką ale masz bardzo słabą kondycję? Spróbuj ćwiczeń izometrycznych, które są idealne dla osób początkujących!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *