Feedfit > WELLNESS > DLA UMYSŁU > Jak poprawić koncentrację podczas aktywności fizycznej i codziennych obowiązków?
AKTYWNOŚĆDLA UMYSŁUWELLNESS

Jak poprawić koncentrację podczas aktywności fizycznej i codziennych obowiązków?

Foto: Freepik

Coraz częściej słyszy się o prokrastynacji, słabej koncentracji i uzależnieniu od social mediów. Wszystkie te czynniki są na swój sposób ze sobą powiązane i pośrednio przyczyniają się do pogorszenia wyników w pracy oraz uniemożliwiają osiąganie wyznaczonych celów. Warto więc wykonywać regularne ćwiczenia na poprawę koncentracji.

Walcz ze „złodziejami czasu”

Warto zadać sobie pytanie: ile czasu dziennie tracisz na przeglądaniu portali społecznościowych? Odinstalowanie części z nich byłoby najlepszym rozwiązaniem, ale nie każdy chce pozbawiać się od razu kontaktu ze światem. Możesz zatem sięgnąć po rozwiązanie alternatywne: wiele aplikacji (np. Instagram) posiada opcję limitu czasowego. Jeżeli więc w ustawieniach aplikacji aktywujesz sobie „budzik”, to po przekroczeniu zapisanego dziennego limitu alarm zawiadomi Cię, że wyczerpałeś dzienny limit. Warto rozważyć tę opcję, gdy coraz częściej sięgamy rano zamiast po książkę, to po telefon.

Podobnie sytuacja ma się z popularnymi platformami oferującymi seriale. Większość widzów nie wyłącza nawet opcji automatycznego włączania kolejnego odcinka. W efekcie potrafią zarwać noc z serialem, pomimo czekających następnego dnia obowiązków.

Prawidłowa dieta i sen

Skoro mowa o śnie, warto przypomnieć, że człowiek potrzebuje od 7 do 9 godzin snu. Regularny wypoczynek, wstawanie o tej samej porze i jedzenie pełnowartościowych posiłków (zwłaszcza śniadań), to absolutne podstawy. Choć może Ci się wydawać, że jesteś w stanie pracować do 3 w nocy i wstawać o 6, to wcale tak nie jest. Organizm potrzebuje odpoczynku. Sytuację można porównać do siłowni – jeżeli po ciężkim treningu masz zakwasy, to nie wyobrażasz sobie następnego dnia ponownie wskoczyć na bieżnię.

W przypadku posiłków należy zadbać o dostarczanie organizmowi węglowodanów złożonych, białka, zdrowych tłuszczów, witamin oraz minerałów. Picie dużej ilości wody również jest jak najbardziej wskazane. W ten sposób zapobiegniemy nagłemu obniżeniu poziomu glukozy we krwi, a dzięki odpowiedniemu nawodnieniu unikniemy osłabienia, senności, bólu głowy itd.

Dieta wzmagająca pamięć i koncentrację jest ważna nie tylko dla osób starszych.
Na pracę naszego mózgu wpływa wiele…

Opublikowany przez Podlaskie Centrum Psychogeriatrii Wtorek, 26 stycznia 2016

Trenuj swój umysł

Jest wiele czynności, które poprawią Twoją koncentrację. Można wśród nich wymienić:

•  medytację mindfulness – już po dwóch tygodniach można odczuć wyraźną poprawę koncentracji;

•  ćwiczenia fizyczne – zarówno bieganie, trening siłowy, jak i praktykowanie jogi pozwolą odpocząć, zrelaksować się, a w efekcie lepiej panować nad uwagą;

•  czytanie książki – to bardzo pomaga. Podczas czytania skupiamy się tylko na jednej czynności. W książkach nie ma rozpraszających dźwięków czy kolorowych, migających obrazków. Dzięki temu poprawiamy naszą koncentrację, poszerzamy horyzonty, poznajemy nowe słownictwo i poprawiamy zdolności logicznego myślenia;

•  ćwiczenia oddechowe Wima Hofa – treningi te poprawiają zarówno pH krwi, jak i obniżają ciśnienie, redukując w ten sposób stres. Bardzo przydatna technika, kiedy żyjemy w ciągłym biegu.

Sprawdzaj techniki realizacji zadań

Istnieje szereg różnych technik, dzięki którym możemy lepiej radzić sobie z wyzwaniami, poprawić koncentrację i zaoszczędzić energię. Oczywiście nie każda będzie odpowiadać naszemu rytmowi działania, warto więc próbować i sprawdzać, które techniki będą dla nas najlepsze.

•  Zasada krzywej wydajności – najtrudniejsze zadanie wykonaj, kiedy masz najwięcej energii (na przykład rano), najłatwiejsze pod koniec, gdy tej energii masz najmniej.

•  Zasada 2 minut – wszystko, co możesz zrobić w mniej niż dwie minut, rób natychmiast. W ten sposób odciążysz sam siebie z drobnostek, które w wyniku ciągłego odkładania na później zaczynają rosnąć i zaprzątać Ci głowę.

•  Metoda ALPEN – metoda planowania zadań z uwzględnieniem czasu na rzeczy nieprzewidziane. Szczególnie dobre rozwiązanie, jeżeli zamierzamy przedzierać się w ciągu dnia przez zakorkowane miasto.

•  Matryca Eisenhowera – podział zadań według ich ważności i pilności.

•  Mit wielozadaniowości – niestety, nie masz podzielnej uwagi. Możesz zrobić coś dobrze i sprawnie, koncentrując się tylko na jednej rzeczy.

•  Technika Pomodoro – polega na podziale czasu pracy na 25 minut z przerwami po 5 minut.

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Student filologii polskiej, miłośnik reportażu i porannego joggingu. Smakosz egzotycznych herbat oraz niedoszły proskater.
Robert Grześkowiak
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆĆWICZENIA W DOMU

Ćwiczenia izometryczne - domowy trening dla leniwych

Chcesz popracować nad swoją sylwetką ale masz bardzo słabą kondycję? Spróbuj ćwiczeń izometrycznych, które są idealne dla osób początkujących!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆTRENING

Co i jak ćwiczyć z gumą treningową?

Chcesz ćwiczyć z użyciem gum treningowych? Zobacz, jakie ćwiczenia warto wykonywać z tym sprzętem!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆĆWICZENIA W DOMU

Proste ćwiczenia domowe dla osób bez kondycji

Rozpocznij domowy trening już dziś i zaplanuj swoją własną serię prostych ćwiczeń wzmacniających mięśnie całego ciała!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *