Feedfit > AKTYWNOŚĆ > SPRZĘT I AKCESORIA > Mata do ćwiczeń – podstawa udanego treningu. Która będzie najlepsza dla Ciebie?
AKTYWNOŚĆSPRZĘT I AKCESORIA

Mata do ćwiczeń – podstawa udanego treningu. Która będzie najlepsza dla Ciebie?

Foto: Freepik

Mata do ćwiczeń to gwarancja w pełni komfortowego oraz bezpiecznego treningu. Znajduje ona zastosowanie zarówno podczas zajęć fitness, jak i pilatesu czy jogi. Z jakiego rodzaju matami możemy mieć do czynienia? Czym kierować się przy ich wyborze? Podpowiadamy!

Rodzaje mat do ćwiczeń

Na sklepowych półkach możemy się spotkać z uniwersalnymi matami treningowymi. Bardzo dobrze sprawdzają się do zajęć fitness czy pilatesu. Skutecznie chronią przed stłuczeniami, otarciami i ślizganiem się. Dodatkowo izolują od chłodnego podłoża. Do ich produkcji najczęściej wykorzystuje się neopren, który jest materiałem bardzo elastycznym.

Drugie z dostępnych rozwiązań to maty gimnastyczne, które stanowią niezbędny element wyposażenia szkolnych sal gimnastycznych. Znajdują one również zastosowanie w czasie ćwiczeń korekcyjnych i akrobatycznych oraz podczas rehabilitacji. Maty tego typu są duże i grube.

Następna propozycja to maty do jogi. Tym, co je wyróżnia, jest niewielka grubość wynosząca zaledwie 2,5-3,5 milimetra. Takie maty mają głównie za zadanie chronić przed ślizganiem się podczas wykonywania ćwiczeń.

Na rynku dostępne są również maty ochronne używane w celu stabilizacji sprzętu sportowego, takiego jak rowerki stacjonarne czy orbitreki. Skutecznie tłumią one dźwięki, chronią podłogę przed zarysowaniami i mają właściwości antypoślizgowe.

Warto wspomnieć tutaj również o matach tatami. Są one produkowane z wytrzymałych tworzyw syntetycznych i nadają się do przeprowadzania treningów judo czy karate.

Jak wybrać idealną matę treningową?

Czym kierować się przy zakupie maty treningowej? Jeżeli chodzi o wymiary, najczęściej jest to 200 × 100 cm oraz 200 × 120 cm. Ich grubość wynosi przeważnie od 5 do 6 milimetrów. Na jakie parametry należy zwrócić uwagę, wybierając matę treningową? Jednym z nich jest wspomniana powyżej grubość. Cieńsze maty najlepiej sprawdzają się w przypadku ćwiczeń rekreacyjnych. Grubsze nadają się natomiast do intensywniejszych treningów wymagających większej amortyzacji. Bardzo ważną kwestią jest tutaj zarówno grubość, jak i gęstość materiału użytego do wyprodukowania maty. Dbając o dobór optymalnych parametrów, zagwarantować można sobie w pełni komfortowe i bezpieczne wykonywanie poszczególnych ćwiczeń w pozycji leżącej.

Drugi ważny parametr to wymiary maty, które należy dopasować do wzrostu. Idealne akcesorium sportowe powinno się z łatwością zwijać, ponieważ umożliwia nam to wygodne przechowywanie i transportowanie. Taką elastyczną matę można włożyć do plecaka czy torby i zabrać ze sobą na zajęcia sportowe. Jeżeli chodzi o materiał wykonania, do tego celu wykorzystuje się różnego rodzaju wytrzymałe, łatwe w czyszczeniu tworzywa, na których powierzchni nie dochodzi do rozwoju grzybów, bakterii czy pleśni.

Bardzo ważną cechą każdej maty treningowej jest także jej przyczepność do podłoża. Parametr ten w bezpośredni sposób przekłada się na bezpieczeństwo w czasie treningu, w szczególności tego intensywnego, który wymaga bardzo szybkich zmian pozycji oraz wykonywania dynamicznych ruchów. Na sklepowych półkach warto rozglądać się za matami wyposażonymi w bieżnik chroniący przed przesuwaniem się i zawijaniem.

Akcesoria tego typu mogą posiadać różnego rodzaju elementy dodatkowe, takie jak paski czy ściągacze ułatwiające transportowanie maty. Jeżeli chodzi o cenę maty do ćwiczeń, waha się ona od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od modelu.

Czym powinna się charakteryzować idealna mata? Przede wszystkim musi być uniwersalna – tak, aby nadawała się do wykonywania różnego rodzaju ćwiczeń. Warto również, aby miała gładką, łatwą w czyszczeniu powierzchnię.

Jaką matę do ćwiczeń wybrać?

Najprostsza odpowiedź – wybierz taką, której będziesz używać. Na tej krótkiej radzie…

Opublikowany przez Slow Now Środa, 25 listopada 2020

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆĆWICZENIA W DOMU

Jakie efekty daje rolowanie mięśni?

Po zakończonym treningu warto poświęcić chwilę na rolowanie mięśni. Zabieg ten przynosi niesamowite efekty i w niektórych przypadkach może uchronić przed koniecznością wizyty u fizjoterapeuty!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆ

Ile kalorii można spalić podczas popularnych aktywności fizycznych?

Bieganie czy jazda na rowerze – co pozwala spalić więcej kalorii? Dowiedz się, jakie aktywności najlepiej sprawdzają się w walce z nadmiernymi kilogramami!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆDIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Sezon na truskawki rozpoczęty! Dlaczego warto jeść te słodkie owoce?

Sezon na truskawki dopiero się rozpoczął, a ich dystrybutorzy już nie nadążają z dostawami! Co czyni z sezonowego owocu aż tak łakomy kąsek?
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *