Feedfit > AKTYWNOŚĆ > TRENING > Na czym polega nowoczesny trening funkcjonalny?
AKTYWNOŚĆTRENING

Na czym polega nowoczesny trening funkcjonalny?

Foto: Freepik

Znudziły Ci się klasyczne zajęcia fitness i ćwiczenia na siłowni? Co powiesz na trening funkcjonalny? Mianem tym określa się intensywne ćwiczenia mające na celu wzmocnienie mięśni bez rozbudowy masy mięśniowej. Trening tego typu imituje ruchy wykonywane każdego dnia przy codziennych czynnościach. Co jeszcze warto wiedzieć na jego temat?

Jak wygląda trening funkcjonalny?

Trening funkcjonalny ma na celu naśladować ruchy, jakie wykonujemy w życiu codziennym – wchodzenie po schodach, wstawanie z łóżka czy sięganie po książkę znajdującą się na półce. Sprawia to, że poszczególne grupy mięśniowe mogą współdziałać ze sobą. Efektem treningu funkcjonalnego jest również poprawa koordynacji oraz gibkości.

Aby tego typu aktywność przyniosła pożądane rezultaty, musi być wykonywana w szybkim tempie. Zaleca się tu wykonywanie serii trwających między 45 a 90 sekund. Na 1 serię przypada 1 ćwiczenie, które należy powtarzać możliwie jak najszybciej. Po jego wykonywaniu przechodzimy do następnej serii.

Bardzo ważna w treningu funkcjonalnym jest również troska o różnorodność ruchów. Pomóc mogą nam w tym dodatkowe przyrządy, takie jak piłki lekarskie, sztangielki, gumy, taśmy czy stepy. Podczas treningu funkcjonalnego bardzo często korzysta się z BOSU, które jest połączeniem piłki i stepu. Przyrząd ten skutecznie wzmacnia mięśnie głębokie i pozwala poprawić koordynację.

Główne zalety treningu funkcjonalnego

Dlaczego warto regularnie wykonywać trening funkcjonalny? To sprawdzony sposób na wzmocnienie mięśni całego ciała, bez widocznej rozbudowy mięśni. Jako że realizowane w jego trakcie ćwiczenia imitują codzienne czynności, ryzyko kontuzji czy urazu jest tutaj ograniczone do minimum. Dzięki temu, że trening funkcjonalny stanowi połączenie kilku różnych rodzajów ruchów, skutecznie poprawia koordynację oraz gibkość.

Warto wspomnieć tutaj także o tym, że bardzo szybkie tempo ćwiczeń skutecznie poprawia krążenie krwi i zwiększa ogólną wydolność organizmu. Ogromnym atutem treningu funkcjonalnego jest też to, że wzmacnia on zaniedbywane przez wiele osób mięśnie głębokie, które zapobiegają przed bólami kręgosłupa i odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Jest to szczególnie ważne dla osób prowadzących siedzący tryb życia.

Podstawa treningu funkcjonalnego są to proste ćwiczenia, które imitują codzienne czynności. Trening funkcjonalny jest to…

Opublikowany przez Paco Klub Sportowy Lublin paco.pl Wtorek, 20 kwietnia 2021

Najpopularniejsze ćwiczenia wchodzące w skład treningu funkcjonalnego

Jakiego rodzaju ćwiczenia obejmować może trening funkcjonalny? Jednym z nich są przysiady z piłką lekarską. To sprawdzony sposób na wzmocnienie mięśni ramion, pleców, pośladków oraz nóg. Jak należy wykonywać to ćwiczenie? Ustawiamy stopy na szerokości barków, trzymając przed sobą piłkę lekarską. Robimy przysiad, wypinając pośladki do tyłu. Kolana powinny znajdować się w linii prostej nad piętami, a kręgosłup – nie wyginać się. Powoli opuszczamy piłkę do podłogi, cały czas patrząc przed siebie. Wracamy do pozycji wyjściowej, unosząc piłkę lekarską nad głową.

Drugie z popularnych ćwiczeń wchodzących w skład treningu funkcjonalnego to wchodzenie po schodach z hantlami. Stanowi ono idealne rozwiązanie dla osób, którym zależy na zwiększeniu siły. Jak należy je wykonywać? Stajemy u dołu schodów, z hantlami w rękach. Ręce trzymamy wzdłuż tułowia. Zaczynamy wchodzić po schodach, uginając przy każdym kroku naprzemiennie ręce w łokciach unosząc ciężarki – raz w prawej, raz w lewej ręce. Gdy wejdziemy na szczyt, zbiegamy na dół, bez unoszenia ciężarków.

Kolejne z ćwiczeń, które wykonywać można w ramach treningu funkcjonalnego to naprzemienne unoszenie oraz opuszczanie piłki lekarskiej po przekątnej. Polega ono na tym, że stajemy prosto, trzymając piłkę lekarską w dłoniach blisko ciała, na wysokości klatki piersiowej. Unosimy ją nad sobą w prawą stronę po skosie. Równocześnie odrywamy lekko lewą stopę od podłogi, dotykając podłoża samymi czubkami palców w taki sposób, aby ciężar ciała przeniósł się na prawą nogę. Opuszczamy piłkę i wracamy do pozycji wyjściowej.

Zdjęcie wyróżniające: Freepik

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆTRENING

Jazda na rowerze - dlaczego warto uprawiać ją codziennie?

Sprawdź, czemu tak wiele osób poleca codzienną jazdę na rowerze. Może też skusisz się na taki rodzaj aktywności.
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆSPRZĘT I AKCESORIA

Klasyczna, rzemienna, szybkościowa - jaką skakankę do ćwiczeń wybrać?

Chcesz rozpocząć trening na skakance, ale nie wiesz, który model wybrać? Podpowiadamy, na jakie kwestie zwrócić uwagę przy wyborze urządzenia!
Czytaj więcej
DLA CIAŁATRENINGWELLNESS

Zasady prawidłowej regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym

Wystarczy kilka prostych kroków, aby po treningu czuć się wspaniale. Poznaj zasady prawidłowej regeneracji ciała po wysiłku fizycznym!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *