Feedfit > DIETETYKA > ZDROWE ODŻYWIANIE > Czosnek i cebula – zdrowe warzywa, które pomogą przetrwać wiosenne przesilenie
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Czosnek i cebula – zdrowe warzywa, które pomogą przetrwać wiosenne przesilenie

Foto: Freepik

Tegoroczna wiosna na razie zdecydowanie nie rozpieszcza nas, jeśli chodzi o panujące za oknem warunki pogodowe, a dynamiczne zmiany w aurze mogą być przyczyną złośliwych infekcji. Recepta na dobre zdrowie oraz samopoczucie ma podstawy w aktywności fizycznej, a także prawidłowym odżywianiu. Właśnie dlatego w okresie wiosennym warto wprowadzić do codziennego jadłospisu cebulę i czosnek!

Jeśli zależy nam na tym, aby bez większych problemów przetrwać wszelakie kaprysy pogody w dobrym zdrowiu, wprowadzanie zmian powinniśmy zacząć od kuchni. To, co jemy, ma bowiem gigantyczny wpływ na naszą odporność – zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Na wiosnę dajmy zatem szansę przede wszystkim warzywom, które stanowią obowiązkową pozycję dla wszystkich entuzjastów zdrowego odżywiania. Szczególnie istotną rolę mogą odegrać dwa z nich o charakterystycznym aromacie.

Cebula i czosnek, bo o nich mowa, od zarania dziejów są wykorzystywane w celach zdrowotnych. Ta pierwsza nie od dziś słynie ze swoich rozległych właściwości bakteriobójczych – sok z cebuli wspomaga perystaltykę przewodu pokarmowego oraz zapobiega infekcjom w obrębie układu moczowego. Wśród szerokiej palety zalet regularnego spożywania czosnku znajdziemy natomiast inne korzyści, takie jak poprawa krążenia krwi, obniżenie ciśnienia czy poziomu cholesterolu w organizmie. Dodatkowo oba prozdrowotne warzywa znacząco pomogą nam zadbać o odporność na przeziębienia i choroby dróg oddechowych.

Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na czosnek niedźwiedzi, który nie bez powodu jest określany mianem naturalnego antybiotyku. Bogactwo mikroelementów oraz witamin to dopiero początek jego leczniczych właściwości. Dzięki pokaźnej zawartości substancji czynnych (np. związki siarki) zapobiega on również miażdżycy, a także obniża ciśnienie. Ponadto czosnek niedźwiedzi pobudza trawienie, ma bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie flory bakteryjnej jelit i wspiera układ immunologiczny.

Dodatkową zaletę cebuli i czosnku stanowi fakt, że warzywa te można sadzić znacznie wcześniej aniżeli ich pobratymców. Podczas gdy ogórki, kapusta, czy pomidory zazwyczaj muszą poczekać do maja, główni bohaterowie tego artykułu przetrwają nawet bardziej uciążliwe przymrozki. Popularna dziennikarka Agnieszka Woźniak-Starak założyła ostatnio swój własny ogródek i za namową internautów rozważała właśnie zasadzenie czosnku oraz cebuli. Ostatecznie zdecydowała się jednak wstrzymać ze swoimi ogrodniczymi zapędami do maja.

Artykuły

Filologia angielska i sport to dwie jego największe pasje. Wolne chwile stara się spędzać aktywnie, aczkolwiek nie gardzi także wartościową literaturą.
Piotr Bernacik
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Seitan - wegański przysmak z Chin bogaty w wartości odżywcze

Seitan to wegański odpowiednik mięsa, który swoim smakiem i konsystencją przypomina tofu czy sojowy tempah. Sprawdź, jak samodzielnie przygotować go w domu!
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Właściwa dieta – ważny element efektywnego odchudzania

Odchudzanie to przede wszystkim odpowiednia dieta. W końcu to ona stanowi 70% sukcesu. Podpowiadamy, jak powinna wyglądać zdrowa i zbilansowana dieta redukcyjna.
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Nabiał – jak istotny jest w jadłospisie?

Nabiał to doskonałe źródło wapnia oraz białka. Czy jednak uwzględnienie go w diecie posiada same zalety? Dowiedz się, jak istotny jest nabiał w jadłospisie.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *