Feedfit > DIETETYKA > FAKTY I MITY > Czy dieta niełączenia składników ma sens?
DIETETYKAFAKTY I MITY

Czy dieta niełączenia składników ma sens?

Foto: Freepik

Dieta niełączenia dr Haya to jeden z najmodniejszych trendów żywieniowych tego sezonu. Na czym polega tego typu jadłospis? W dużym skrócie – na rozdzielaniu węglowodanów i białek w posiłkach. Skutkiem tego ma być szybka utrata masy ciała. Co jeszcze warto wiedzieć na temat tej diety?

Dieta niełączenia – zasady

Dieta niełączenia została stworzona przez dr. Williama Haya, który dokonał podziału produktów żywnościowych na białkowe, węglowodanowe oraz neutralne. Do pierwszej kategorii zaliczają się między innymi: jajka, mleko, wędliny, mięso, ryby, sery zawierające poniżej 50% tłuszczu oraz owoce, z wyjątkiem bananów. W skład grupy węglowodanowej wchodzi ryż, kasza, makaron, jasne i ciemne pieczywo, ziemniaki, banany, suszone owoce i słodycze. Jeżeli chodzi natomiast o produkty neutralne, są to: śmietana, twaróg, kefir, jogurt, wędzone na zimno mięso i ryby, warzywa oraz tłuszcze roślinne. Produktami zakazanymi w diecie to kawa, mocna czarna herbata, alkohol, cukier, sól, wędliny, czekolada, ciasta, ciastka oraz potrawy smażone i zawierające pikantne potrawy. Zamiast nich zaleca się spożywać kaszę gryczaną, płatki owsiane, kiełki, nasiona, pestki czy warzywa.

Jak prezentują się poszczególne zasady diety niełączenia? Pierwsza z nich odnosi się do tego, że w jednym posiłku można łączyć ze sobą produkty żywnościowe węglowodanowe i neutralne, a także białkowe i neutralne. Nigdy nie należy natomiast łączyć wyrobów białkowych z węglowodanowymi. Dzienne spożycie kalorii na takiej diecie nie powinno przekraczać 1000.

Poszczególne posiłki powinny być małe, lecz należy spożywać je często. Zalecane są 3 podstawowe – śniadanie, obiad i kolacja oraz dwie niewielkie przekąski. Każdego dnia należy jeść jeden posiłek przyrządzony na bazie produktów spożywczych zaliczanych do grupy węglowodanowej, jeden białkowy oraz jeden, który będzie się składać wyłącznie z warzyw i owoców. Pomiędzy nimi powinno się zachować ok. 2-3-godzinną przerwę, tak aby układ pokarmowy był w stanie strawić poprzedni posiłek.

Zalecanymi napojami na diecie niełączenia są woda, napary ziołowe oraz zielona herbata. Uwaga! Pić można je wyłącznie pomiędzy posiłkami. Dodatkowo każdy ze spożywanych posiłków powinien zawierać w swoim składzie co najmniej jeden składnik przyczyniający się do stymulacji procesu spalania tłuszczu. Do kategorii tej zalicza się między innymi chrom, jod, karnityna, wapń, żelazo, magnez oraz witamina C.

DLACZEGO DIETA ROZDZIELNA cz. 2

🌺 Rozdzielnie na talerzu

👉 O co chodzi z tym rozdzielaniem?

↪Zasady łączenia…

Opublikowany przez Art-Deco w kuchni Edyta Zbierańska- zdrowie , dieta , produkty Czwartek, 16 listopada 2017

Kto może przejść na dietę niełączenia?

Przed rozpoczęciem diety niełączenia należy się skonsultować z lekarzem. Dostarcza ona zaledwie 1000 kilokalorii dziennie, a co za tym idzie – nie sprawdzi się w przypadku każdego. Zrezygnować powinny z niej między innymi osoby cierpiące na cukrzycę oraz choroby układu sercowo-naczyniowego, a także kobiety w ciąży i karmiące piersią. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że dieta niełączenia jest dietą niedoborową, a co za tym idzie – podczas jej stosowania możemy mieć do czynienia z osłabieniem organizmu i spadkiem energii.

Efekty diety niełączenia

Jak długo może trwać dieta niełączenia? Zaleca się, aby nie przeprowadzać jej przez okres dłuższy niż 2-3 tygodnie. W przeciwnym może dojść do efektu jo-jo. Wszystko dlatego, że nasz organizm zaczyna przyzwyczajać się do nowego jadłospisu i uruchamia mechanizmy oszczędzania energii, jaka jest mu dostarczana razem z pożywieniem. W efekcie tego, mamy do czynienia z gromadzeniem tkanki tłuszczowej.

Jakich efektów można się spodziewać po diecie niełączenia? O ile nie trwa ona zbyt długo, pozwala pozbyć się sporej ilości tkanki tłuszczowej. Przechodząc na nią, należy zdawać sobie sprawę z tego, że przyczynia się do spowolnienia metabolizmu, zaś następne próby schudnięcia podejmowane w przyszłości mogą być nieco trudniejsze.

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Seitan - wegański przysmak z Chin bogaty w wartości odżywcze

Seitan to wegański odpowiednik mięsa, który swoim smakiem i konsystencją przypomina tofu czy sojowy tempah. Sprawdź, jak samodzielnie przygotować go w domu!
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Właściwa dieta – ważny element efektywnego odchudzania

Odchudzanie to przede wszystkim odpowiednia dieta. W końcu to ona stanowi 70% sukcesu. Podpowiadamy, jak powinna wyglądać zdrowa i zbilansowana dieta redukcyjna.
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Nabiał – jak istotny jest w jadłospisie?

Nabiał to doskonałe źródło wapnia oraz białka. Czy jednak uwzględnienie go w diecie posiada same zalety? Dowiedz się, jak istotny jest nabiał w jadłospisie.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *