Feedfit > DIETETYKA > ZDROWE ODŻYWIANIE > Dieta bez cukru? To niemożliwe… Oto, ile wynosi jego dzienna dawka
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Dieta bez cukru? To niemożliwe… Oto, ile wynosi jego dzienna dawka

Foto: Freepik

Cukier jako składnik naszego codziennego jadłospisu na ogół nie cieszy się najlepszą sławą, szczególnie wśród zagorzałych orędowników zdrowego odżywiania. Wprawdzie pod wieloma względami jego wątpliwa reputacja jest uzasadniona, tym niemniej nie oznacza to, że musimy całkowicie eliminować go z diety. Podobnie jak w przypadku innych składników, wystarczy zachować odpowiednie proporcje. Ile zatem powinniśmy spożywać cukru w ciągu doby?

Spożywany w nadmiarze cukier może wyrządzić naszemu organizmowi poważne szkody. Powiedzmy sobie jednak wprost: na podobnej zasadzie działa również wiele pozostałych składników, do których odnosimy się przecież z większym zaufaniem. Gdy dodamy do tego fakt, że zlikwidowanie cukru z jadłospisu jest misją niemalże nieosiągalną, to okazuje się, że ostatecznie musimy zmienić nastawienie. Ale bez obaw – w mgnieniu oka przekonamy się, że nie taki cukier straszny, jak go malują!

Zbyt duża ilość cukru w diecie może wiązać się oczywiście z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi w postaci m.in. zwiększonego ryzyka wystąpienia cukrzycy typu II, podniesionego ciśnienia krwi czy insulinooporności. Namiętne i regularne jedzenie słodkich produktów to także jeden z pierwszych kroków ku otyłości. Najważniejsze, aby pomimo pokaźnej listy przeciwwskazań nie dać się zwariować i podejść do kontrowersyjnego tematu z chłodną głową. Wszak wszystko jest dla ludzi.

Znalezienie jednej, dokładnej informacji na temat optymalnej dawki cukru na dobę graniczy z cudem, gdyż różnią się w zależności od wydającego organu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jest zdania, że dziennie nie powinniśmy spożywać więcej niż 25 gramów cukru. Bardziej pobłażliwi pod tym względem okazali się natomiast specjaliści z amerykańskiego Food and Drug Administration (FDA), którzy zalecają maksymalną dobową dawkę cukru nie większą niż 50 gramów.

Jak wynika z powyższych danych, nawet najlepsi światowi eksperci od zdrowego stylu życia zdają sobie sprawę, że zrezygnowanie z cukru właściwie nie ma racji bytu. Jedyne, co możemy zrobić, to kontrolować, by jego ilość w naszym jadłospisie nie przekraczała wytycznych. Warto mieć na uwadze, że powyższe zalecenia dotyczą wyłącznie „cukrów dodawanych”, czyli znajdujących się w przetworzonej żywności. Jeśli zaś chodzi o te, na które trafimy w owocach i warzywach czy nabiale, nie musimy się o nic martwić.

#Zdrowie

🍫 Cukier nie jest konieczny z punktu widzenia wartości odżywczej. WHO zaleca, aby potencjalne spożycie cukrów…

Opublikowany przez Instytut im. Mikołaja Sienickiego Niedziela, 7 lutego 2021

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Filologia angielska i sport to dwie jego największe pasje. Wolne chwile stara się spędzać aktywnie, aczkolwiek nie gardzi także wartościową literaturą.
Piotr Bernacik
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Co powinna zawierać zbilansowana dieta?

Dowiedz się, na czym dokładnie polega zbilansowana dieta oraz jakie produkty spożywcze powinny się w niej znaleźć.
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Dlaczego całkowite eliminowanie tłuszczów z diety to błąd? Wyjaśniamy!

Jesteś na diecie? Rezygnacja z tłuszczu może mieć poważne konsekwencje, zobacz dlaczego!
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Jakie właściwości ma czekolada?

Słodycze nie są zdrowe? Przeciwnie! Czekolada ma bardzo wiele korzystnych dla zdrowia właściwości, o których warto wiedzieć. Poznaj przyczyny, dla których warto jeść czekoladę nawet na diecie!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *