Feedfit > DIETETYKA > FAKTY I MITY > Dieta białkowa – czy każdy może ją stosować?
DIETETYKAFAKTY I MITY

Dieta białkowa – czy każdy może ją stosować?

Foto: Freepik

Chcąc zrzucić balast zbędnych kilogramów, sięgamy po różne rozwiązania. W jaki sposób dieta oparta na produktach białkowych może pomóc nam schudnąć?

Skuteczna dieta – czy taka w ogóle istnieje?

Osoby, które od lat walczą z nadwagą, z pewnością przetestowały już niejedną dietę. Część z nich polega na drastycznym ograniczeniu ilości przyswajanych w ciągu dnia kalorii, z kolei inne (diety eliminacyjne) stawiają jedynie na przyjmowanie określonych kategorii produktów. Jednym z nawracających problemów jest efekt jojo. Redukcja wagi wypracowana dzięki rygorystycznym przestrzeganiu diety nie jest niestety trwała. W momencie, gdy wracamy do swoich dawnych przyzwyczajeń żywieniowych, wracają też zgubione wcześniej kilogramy.

Czy istnieje uniwersalna dieta, dzięki której można będzie raz na zawsze rozprawić się z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej? Niestety nie – a wszystko dlatego, że każdy organizm jest inny. Dietetycy przekonują jednak, że stosunkowo skuteczna może okazać się dieta oparta na produktach białkowych. Sprawdź, co możesz jeść na diecie białkowej.

Dieta białkowa – co to takiego?

Aby zrozumieć założenia diety białkowej, trzeba sobie wpierw uświadomić, z jakich składników odżywczych składa się nasze codzienne pożywienie. Wśród kluczowych substancji odżywczych występujących w skali makro, można wymienić białka, węglowodany oraz tłuszcze. Poza tym, na pożywienie człowieka składa się także cała masa mikro składników, takich jak witaminy, sole mineralne czy pierwiastki. Z wytycznych Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia wynika, iż białka powinny pokrywać około 10-20% dziennego zapotrzebowania na energię.

Dieta białkowa zakłada zwiększenie udziału białek w codziennym pożywieniu. Oznacza to, że w przypadku diety opartej na produktach białkowych, pokrywają one ponad 20% zapotrzebowania energetycznego organizmu. Jak jednak wiadomo – w przyrodzie nic nie ginie – jeżeli postawimy na zwiększone przyjmowanie białek, musi się to odbyć kosztem innych składników, przeważnie węglowodanów oraz tłuszczy, których ludzie będący na diecie białkowej jedzą mniej.

Czy istnieje jeden model diety białkowej?

W poradnikach dotyczących odchudzania można znaleźć wiele przykładów diet białkowych. Wśród tych, które cieszą się największą popularnością, wymienia się najczęściej:

•  dietę Paleo – jej założenia obejmują naturalny sposób odżywiania, jakim kierowali się nasi przodkowie,
•  dietę Atkinsa – w jej przypadku zdecydowana większość dziennego zapotrzebowania energetycznego pokrywana jest z białek oraz tłuszczów,
•  dietę Dukana – przeważają w niej produkty białkowe.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, że istnieją diety białkowe zarówno takie, w których duży udział mają produkty zwierzęce, jak i diety białkowe dla wegetarian. Im bardziej białkowa jest dieta, tym więcej produktów białkowych trzeba przyjmować każdego dnia.

Jakie funkcje w organizmie człowieka pełni białko?

Białko to jeden z trzech podstawowych składników odżywczych. W codziennej diecie każdego człowieka powinna znaleźć się odpowiednia ilość zarówno białek (pochodzenia roślinnego i zwierzęcego), jak i węglowodanów oraz tłuszczów. Białka pełnią szereg niezwykle istotnych funkcji. Są między innymi podstawowym składnikiem budulcowym komórek ciała, biorą udział w procesach syntezy hormonów, a także regulują pracę układu odpornościowego. Mając na uwadze własne zdrowie, warto zadbać o to, aby w codziennej diecie znalazła się odpowiednia ilość białka.

Czy dieta białkowa jest zdrowa?

Co do zasady, za jedyną całkowicie zdrową dietę należy uznać tę, która jest odpowiednio zbilansowana i pozwala na zaspokojenie potrzeb organizmu. Wszelkie diety eliminacyjne mogą przyczynić się do powstawania nieprawidłowości w różnych procesach zachodzących w organizmie człowieka.

Nie każdy może przejść na dietę białkową. Szczególną ostrożność powinny zachować między innymi osoby borykające się ze schorzeniami nerek czy cierpiące z powodu chorób dotykających układ krwionośny. Dla własnego bezpieczeństwa wszelkie diety warto układać pod czujnym okiem specjalisty i po uprzednim badaniu krwi, dzięki któremu można wykluczyć ewentualny deficyt składników odżywczych w organizmie.

Artykuły

Z wykształcenia politolog, jednak jej prawdziwą pasją jest aktywny tryb życia - przejechała na rowerze Polskę wzdłuż i wszerz. Każdą wolną chwilę poświęca na górskie wędrówki i coraz ambitniejsze wyzwania sportowe. Z copywritingiem związana od 2015 roku.
Marta Głogowska-Drzyzga
Polecane wpisy
DIETETYKAODCHUDZANIE

Właściwa dieta – ważny element efektywnego odchudzania

Odchudzanie to przede wszystkim odpowiednia dieta. W końcu to ona stanowi 70% sukcesu. Podpowiadamy, jak powinna wyglądać zdrowa i zbilansowana dieta redukcyjna.
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Nabiał – jak istotny jest w jadłospisie?

Nabiał to doskonałe źródło wapnia oraz białka. Czy jednak uwzględnienie go w diecie posiada same zalety? Dowiedz się, jak istotny jest nabiał w jadłospisie.
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Czy ostre jedzenie przyspiesza spalanie kalorii? Obalamy mity dotyczące pikantnych potraw!

Czy warto jeść pikantne potrawy? A może lepiej ich unikać? Obalamy popularne mity!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *