Feedfit > DIETETYKA > FAKTY I MITY > Dieta keto – na czym ona polega?
DIETETYKAFAKTY I MITY

Dieta keto – na czym ona polega?

Foto: Freepik

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, który w ostatnim czasie cieszy się bardzo dużą popularnością. Stosowana może być ona zarówno w walce z nadwagą, jak i leczeniu różnego rodzaju chorób, takich jak cukrzyca czy nadciśnienie. Na czym polega dieta keto? Jakie są jej zalety i wady?

Główne zasady diety keto

Na czym dokładnie polega dieta ketogeniczna? Jej głównym założeniem jest wzrost podaży tłuszczów przy równoczesnym ograniczeniu spożycia węglowodanów. By mogła być ona skuteczna, a co najważniejsze – w pełni bezpieczna, musi zostać przeprowadzona pod kontrolą lekarza oraz dietetyka.

Dieta keto polega na spożywaniu stosownej ilości węglowodanów, białek oraz tłuszczy. W standardowej diecie ich procentowa zawartość wynosi kolejno 50%, 15% oraz 35%. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku jadłospisu ketogenicznego. W tego typu diecie aż 80-90% posiłków stanowić powinny tłuszcze, a 10-20% – białko oraz węglowodany.

W przebiegu diety keto dochodzi do tak zwanej ketozy, czyli rozpadu tłuszczów. Na jej skutek stężenie ciał ketonowych we krwi jest znacznie większe niż glukozy. Dzięki niskiej ilości węglowodanów, do czynienia mamy z zahamowaniem uczucia głodu.

Jakie zalety ma dieta ketogeniczna?

Dlaczego tak wiele osób decyduje się przejść na dietę ketogeniczną? Jej główną zaletą jest to, że przez około 2-3 miesiące jej stosowania można poczuć się lekko i mieć mnóstwo energii. Poprawie ulega także samopoczucie. Nie sposób nie wspomnieć tutaj również o dynamicznym spadku masy ciała. Jako że w diecie keto ograniczeniu ulega wykorzystanie glukozy jako źródła energii, wykorzystywana jest ona przez układ nerwowy. Do czynienia mamy wówczas ze spadkiem ilości glikogenu, co sprawia, że zmniejsza się ilość wody w mięśniach.

Dieta ketogeniczna bardzo dobrze sprawdza się u osób cierpiących na padaczkę, a w szczególności u dzieci borykających się z padaczką lekooporną. Tego typu jadłospis z powodzeniem stosować można również w przypadku chorób, takich jak stwardnienie guzowate, zespół Doose, zespół Dravet czy zespół Retta. Dieta keto jest także w stanie skutecznie wspomagać walkę z insulinoopornością. Reguluje ona wydzielanie insuliny, gwarantuje uczucie sytości na długi czas, redukuje apetyt na słodycze i pozwala pozbyć się różnego rodzaju dolegliwości trawiennych.

Zalety keto odżywiania

Zastanawiasz się jeszcze jakie mogą być zalety zmiany stylu odżywiania się na ketogeniczny? Zobacz ten krótk filmik, a jak jeszcze będziesz miała wątpilowści to napisz do mnie!

Opublikowany przez Ketolivestyle Piątek, 9 października 2020

Wady diety ketogenicznej

Jakie wady ma dieta ketogeniczna? Posiada ona całkiem sporo skutków ubocznych. Mimo że stosując ją, początkowo zaobserwować można poprawę samopoczucia i wzrost energii, po upływie około 2-3 miesięcy tego typu pozytywne efekty zaczynają stopniowo zanikać. Zamiast nich, pojawiają się problemy z trawieniem i koncentracją, wzmożony apetyt na słodycze oraz nieprzyjemny zapach ciała.

Bardzo duża ilość tłuszczów w diecie prowadzić może także do rozregulowania perystaltyki jelit i nieprzyjemnych bólów w dolnej części brzucha. Osoby będące na diecie ketogenicznej często borykają się także z kamicą moczanową, podwyższonym stężeniem kwasu moczowego oraz częstomoczem. Tego typu jadłospis nie powinien być stosowany przez osoby cierpiące na choroby trzustki, wątroby oraz nerek, a także te obciążone metabolizmem ciał ketonowych. Co więcej, dieta ketogeniczna może w negatywny sposób wpłynąć na gospodarkę hormonalną.

Co jeść na diecie keto?

Dieta ketogeniczna wymaga stosowania odpowiednich proporcji tłuszczów, węglowodanów oraz tłuszczy. Kluczową kwestią jest tutaj spożywanie wysokiej jakości składników. Powinny one zawierać dużą ilość tłuszczy i być możliwie jak najmniej przetworzone. Wybierać należy tłuszcze nasycone, takie jak olej kokosowy czy masło oraz jednonienasycone, do których zalicza się między innym awokado oraz orzechy. Dopuszczalne są także tłuszcze wielonienasycone pochodzące z tłustych ryb typu łosoś czy makrela. Białko w diecie keto powinno pochodzić z mięsa, a węglowodany – z owoców i warzyw.

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Hummus domowej roboty - smaczny, zdrowy i tani element zrównoważonej diety

Oto prosty przepis na hummus, który wspomoże Twoją dietę oraz organizm. Wystarczy tylko kilka prostych kroków, zobacz sam!
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Ile można schudnąć w tydzień, aby nie podupaść na zdrowiu?

Szybka utrata kilogramów to prosta droga do efektu jojo i problemów ze zdrowiem! Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o odchudzaniu.
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Naturalny miód lepszy od sztucznego. Jak je rozróżnić?

Nie daj się oszukać! Dowiedz się, jak odróżnić miód prawdziwy od sztucznego – nie przepłacaj za podróbki!
Czytaj więcej

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *