Feedfit > DIETETYKA > Diety oparte na płynach. Czy są skuteczne?
DIETETYKA

Diety oparte na płynach. Czy są skuteczne?

Marzysz o tym, aby pozbyć się zbędnych kilogramów, a jednocześnie chcesz uniknąć efektu jojo? Zastanawiasz się, czy diety oparte na sokach czy zupach rzeczywiście są skuteczne? Sprawdź, co warto wiedzieć na ich temat!

Dieta SIRT: czy naprawdę działa?

Dieta SIRT jest restrykcyjna, zarówno pod względem dziennego zapotrzebowania kalorycznego, jak i wyborów żywieniowych, szczególnie na początkowych etapach. Pierwsza faza trwa tydzień. Specjaliści zalecają, by dostarczać maksymalnie 1000 kalorii przez trzy dni. W tym czasie możesz pić 3 zielone soki i jeden stały posiłek. Od czwartego do siódmego dnia kaloryczność wzrasta do 1500 kalorii. Jadłospis obejmuje wówczas 2 zielone soki i 2 stałe posiłki. Faza podtrzymująca trwa 14 dni, co ważne nie obowiązują wtedy rygorystyczne zalecenia kaloryczne.

Czy warto przejść na dietę SIRT?

Zasada tej diety jest prosta: należy zwiększyć deficyt kaloryczny, intensywnie ćwicząc lub radykalnie zmniejszając spożycie kalorii. Dieta SIRT bazuje na produktach bogatych w polifenole, czyli naturalne związki występujące przede wszystkim w owocach, warzywach i zbożach. Skutecznie łagodzą stan zapalny, chroniąc przed przedwczesnym starzeniem.

Proponowana dieta może przyczynić się do utraty wagi, lecz nie jest zrównoważona. Stosując prezentowany model żywienia możesz skarżyć się na ból głowy, zmęczenie, problemy z koncentracją bądź nudności. Wspomnianym objawom niekiedy towarzyszą zaparcia i nieświeży oddech, co wskazuje na niedożywienie i niewystarczającą ilość błonnika. Warto pamiętać, że każdy organizm reaguje nieco inaczej na taką dietę. 

Jeśli chcesz wprowadzić zmiany w swoim sposobie odżywiania i wypróbować dietę SIRT, skorzystaj z pomocy specjalisty i zamów dietę pudełkową. Obecnie wiele firm cateringowych ma ją w swojej ofercie. Decydując się na takie rozwiązanie masz pewność, że wszystkie posiłki zostały przygotowane przez szefa kuchni pod czujnym okiem dietetyka.

Dieta zupowa: na czym polega?

Wspomniana dieta zakłada, że będziemy jeść wyłącznie 5-7 zup dziennie. Pamiętaj, by nie dodawać do nich zagęstników, takich jak zasmażka, śmietana czy jogurt naturalny. W swoim jadłospisie uwzględnij przede wszystkim zupy warzywne na bazie odżywczego bulionu. Możesz przygotować zupę jarzynową, kapuśniak, pomidorówkę bądź wegetariański rosół.

Dieta zupowa bazuje na warzywach, w związku z tym dostarcza dużo witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. Niektóre warianty przypominają dietę wegańską, ponieważ całkowicie wykluczają produkty odzwierzęce. Ponadto eliminują białko roślinne, co może prowadzić do jego niedoboru. Aby tego uniknąć, możesz wzbogacić jadłospis o fasolę, indyka lub kurczaka. Pamiętaj jedynie, żeby gotować zupy na bazie sycącego bulionu. Nie możesz więc przygotować gęstego kremu ani wykorzystywać gotowych kostek rosołowych.

Czy można schudnąć na diecie opartej na zupach?

Pamiętaj, by nie stosować diety zupowej zbyt długo. W przeciwnym razie możesz poczuć się znudzony, zmęczony i śpiący. Zwolennicy tej diety podkreślają, że można na niej dużo schudnąć, należy jednak uważać na efekt jojo. Najlepiej po osiągnięciu wymarzonej wagi wdrożyć etap stabilizacji, czyli powoli wprowadzać dania stale do menu. Dzięki temu organizm ma czas, by przyzwyczaić się do zmiany.

Dietę zupową możesz potraktować też jako sposób na przyspieszenie metabolizmu i oczyszczenie organizmu (tzw. detoks zupowy) lub stosować dłużej w celach odchudzających.

Detoks sokowy: przebieg i efekty

Niezależnie od tego, czy chcesz pozbyć się nadprogramowych kilogramów, czy planujesz oczyścić organizm z toksyn, rozważ zalety i wady tego popularnego, ale restrykcyjnego trendu żywieniowego. Proces oczyszczania polega na piciu wyłącznie soków owocowych i warzywnych przez 1-7 dni, w zależności od wyznaczonych celów.

Większość osób decyduje się na detoks, aby schudnąć, wyeliminować toksyny z organizmu lub wspomóc pracę układu pokarmowego. Chociaż owoce i warzywa dostarczają mnóstwo witamin i składników odżywczych, nie jest to zbilansowana dieta, którą można stosować przez dłuższy czas. Może być natomiast świetnym na przygotowanie organizmu do rozpoczęcia diety odchudzającej.

Zamiast ograniczać się do samych soków, możesz zrobić pyszne i zdrowe smoothie, np. na śniadanie lub przekąskę. Aby przygotować zielony koktajl, zblenduj szpinak lub jarmuż z bananem, selerem i ogórkiem. A może masz ochotę na różowy koktajl? Zmiksuj mrożone maliny, banan, gruszkę, siemię lniane i wodę kokosową. Jeśli chcesz, dodaj do koktajlu mleko sojowe lub jogurt naturalny. W ten sposób dostarczysz więcej białka.

Zdjęcia: materiały prasowe Klienta.

Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Makaronowe chipsy, smażone pikle, tarta z pomidorami - nowe kulinarne przeboje TikToka!

Trzy przepisy z TikToka, które zachwycą każdego!
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Gluten wrogiem orędowników zdrowego odżywiania. Czy rzeczywiście niekorzystnie wpływa na organizm?

Czy gluten rzeczywiście jest niezdrowy? Znamy odpowiedź!
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Dieta ziemniaczana - prosty jadłospis na szybkie odchudzanie

Czy ziemniaki tuczą? Okazuje się, że wręcz przeciwnie. Sprawdź, czy warto przejść na dietę ziemniaczaną!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *