Feedfit > DIETETYKA > ZDROWE ODŻYWIANIE > Hummus domowej roboty – smaczny, zdrowy i tani element zrównoważonej diety
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Hummus domowej roboty – smaczny, zdrowy i tani element zrównoważonej diety

Christopher Alvarenga/unsplash.com

Domowy hummus może smakować lepiej niż ten ze sklepu. Przygotowanie zajmuje zaledwie 5 minut! 

Jak przygotować hummus? To bardzo proste!

Co zrobić z puszkami ciecierzycy, które zalegają nam w spiżarni? Pyszny hummus. Będziemy potrzebować zaledwie kilku składników: gotowanej ciecierzycy, tahini, czosnku, oliwy, soku z cytryny i soli. Wszystko razem należy zmiksować, następnie możemy dodać trochę przypraw, paprykę oraz oliwę z oliwy. Wszystko raz jeszcze przemieszać i danie gotowe!

Kilka dodatkowych rad

Należy pamiętać, że w przypadku domowego hummusu bardzo ważna jest jakość wykorzystanych produktów.

  • Ciecierzycę możesz ugotować samemu lub użyć gotowej, z puszki. Warto jednak mieć na uwadze, że nie każda puszka będzie miała ten sam skład. 
    • Jeżeli chcesz, żeby Twój hummus był bardziej kremowy, powinieneś po ugotowaniu obrać ciecierzycę i dopiero wtedy wrzucić ją do miksera.
  • Tahini – to po prostu pasta z prażonego sezamu, dostępna w najpopularniejszych marketach jak Lidl czy Biedronka.
    • Sezam jest bogaty w olej i dlatego z czasem może się popsuć – sprawdź więc datę przydatności tahini.

Co podawać z hummusem?

Hummus świetnie komponuje się z przypieczonym chlebem pita. Wystarczy wziąć trochę ciasta, pokroić je w łódeczki, posmarować oliwą z oliwek, posypać solą, rozłożyć w jednej warstwie na blasze do pieczenia i piec w piekarniku w temperaturze 190°C przez 10 minut, obracając ciastka w połowie, aż będą chrupiące.

Hummus jest również wspaniałym dipem do krakersów lub surowych chrupiących warzyw, takich jak seler, czerwona papryka, marchewka i ogórki.

Czy hummus jest zdrowy?

W debacie publicznej bardzo często pojawiają się pytania odnośnie hummusu – czy jest zdrowy? Wysokokaloryczny? W pierwszej kolejności należy oddzielić te dwa pytania i odpowiedzieć na nie osobno.

Kaloryczny hummus

Trzeba przyznać, że nie jest to danie dla osób, które są na redukcji. Przyjmuje się, że w 100 gramach hummusu jest około 350 kalorii. Jednakże pomimo swojej wysokiej kaloryczności, jest on zarazem lekkostrawny i pozytywnie wpływa na procesy odchudzające. Można powiedzieć, że liczby są rekompensowane przez właściwości!

Zdrowy hummus

Jak się okazało, hummus jest prawdziwą kopalnią składników dla zdrowia. To źródło takich witamin jak: A, C, B, minerałów: cynku, magnezu i manganu potasu, selenu, sodu, miedzi, żelaza, wapnia itd. Samo już to powinno przekonać niedowiarków. Ale dołączymy jeszcze listę właściwości bezpośrednich:

  • przyspiesza odchudzanie,
  • reguluje poziom cukru,
  • działa przeciwanemicznie,
  • poprawia układ krążenia,
  • wpływa pozytywnie na stan kości,
  • ma ponadto właściwości: 
    • antynowotworowe,
    • antyzapalne,
    • przeciwprzeziębieniowe.

Zdj. główne: Christopher Alvarenga/unsplash.com

Artykuły

Student filologii polskiej, miłośnik reportażu i porannego joggingu. Smakosz egzotycznych herbat oraz niedoszły proskater.
Robert Grześkowiak
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Zdrowe odżywianie bez monotonii - pomysły

Szukasz kulinarnych inspiracji? Przeczytaj, jakie zmiany warto wprowadzić do codziennego jadłospisu, żeby był bardziej urozmaicony.
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Ciemne pieczywo zawsze zdrowsze od jasnego? Nie daj się zwieść stereotypom!

Obalamy mit, że ciemne pieczywo jest zawsze zdrowsze! Sklepy reklamują białe pieczywo jako ciemne. Sprawdź, o co chodzi!
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

8 Ciekawostek o Yerba Mate

Z roku na rok grono wyznawców, a właściwie amatorów, Yerba Mate się poszerza. Nie ma w tym nic zaskakującego — napar z ostrokrzewu paragwajskiego pobudza skuteczniej od popularnej kawy i wykazuje liczne działania prozdrowotne. Jeśli należysz do grona początkujących degustatorów Yerba Mate, to koniecznie dowiedz się kilku zaskakujących faktów na jej temat! Znajdziesz je poniżej.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *