Feedfit > DIETETYKA > ODCHUDZANIE > Jak bezpiecznie schudnąć, bez efektu jo-jo?
DIETETYKAODCHUDZANIE

Jak bezpiecznie schudnąć, bez efektu jo-jo?

Diana Polekhina/unsplash.com

Gwałtowne zmiany masy ciała i wymagająca dieta mogą prowadzić do efektu jo-jo. Jakich zasad należy przestrzegać, aby bezpiecznie gubić zbędne kilogramy?

Popularny efekt jo-jo 

Jak pokazują liczne badania, aż 90% osób korzystających z diet redukcyjnych po ich zakończeniu wraca do poprzednich nawyków żywieniowych i ponownie przybiera na wadze. Co ciekawe, efekt ten może nie tylko doprowadzić do powrotu nadmiernej masy ciała, ale także przybrania kilku dodatkowych kilogramów, których nie było przed dietą. Zjawisko to nazywane jest popularnie efektem jo-jo.

Proces ten jest szczególnie widoczny kilka miesięcy po zakończeniu diety, gdy osoba zachęcona efektami redukcji powoli powraca do poprzednich przyzwyczajeń żywieniowych. Wygłodzony organizm zbiera większe zapasy tkanki tłuszczowej, tym samym zwiększa masę ciała. Jak podkreślają eksperci, proces odchudzania można się zakończyć dobrymi efektami bez efektu jo-jo, jednak należy stosować się do kilku najważniejszych zasad, zarówno w trakcie prowadzenia diety, jak i po jej zakończeniu. 

Wybieraj zbilansowane diety 

Najważniejszą zasadą podczas zrzucania zbędnych kilogramów jest prawidłowy dobór diety. Przed jej rozpoczęciem warto wybrać się do lekarza i dokładnie zbadać cały organizm. Dzięki temu dietetyk będzie miał ogólny ogląd stanu zdrowia, a także potrzeb organizmu. Dostarczone dane pozwolą dobrać optymalny proces żywienia, który dostarczy organizmowi niezbędnych mikroelementów i składników odżywczych, jednocześnie zmniejszając zapotrzebowanie kaloryczne. Prawidłowo przygotowana dieta zawiera w sobie również elementy wprowadzenia, które przygotują organizm do systematycznego zmniejszania dostarczanych kalorii, oraz etap stabilizacji, w którym organizm będzie w stanie sprostać nowemu systemowi codziennego odżywiania. 

Połącz dietę z aktywnością fizyczną 

Nawet najlepsza dieta nie da oczekiwanych efektów bez dotlenienia mięśni. Regularna aktywność fizyczna dostarcza organizmowi niezbędny do spalania tłuszczu, białka oraz węglowodanów tlen. Co więcej, systematyczne ćwiczenia pomagają przyspieszyć proces odchudzania i poprawiają wydolność oddechową organizmu. W przypadku diety niekoniecznie trzeba rozpoczynać przygodę z siłownią czy intensywnymi treningami fizycznymi. Wystarczy dłuższy spacer dwa razy w tygodniu, krótka przebieżka kilka razy w ciągu tygodnia czy cotygodniowa wizyta na basenie. 

Rozłóż odchudzanie w czasie 

Zasada ta odnosi się do rygorystycznych diet redukcyjnych trwających od tygodnia do dwóch. Podobny czas trwania mają także diety oczyszczające organizm ze szkodliwych toksyn czy wszelkiego rodzaju diety sokowe. Takie systemy odżywiania mogą pomóc w krótkim czasie zrzucić kilka kilogramów, jednak po powrocie do regularnego żywienia łatwo występuje efekt jo-jo. Z tego powodu specjaliści mówią, że zbilansowana dieta mająca przynieść długotrwałe efekty powinna trwać co najmniej kilka miesięcy, a nawet rok. W tym systemie można tracić około kilograma miesięcznie, jednak w dłuższej perspektywie utrata wagi jest bezpieczniejsza dla organizmu i bardziej efektywna.

Zdj. główne: Diana Polekhina/unsplash.com

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
ODCHUDZANIE

Czy da się chudnąć, jedząc słodycze? To możliwe! Oto kilka kluczowych zasad

Jedz słodycze i chudnij! Oto dlaczego nie musisz rezygnować ze swoich ulubionych łakoci.
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Zdrowe odżywianie bez monotonii - pomysły

Szukasz kulinarnych inspiracji? Przeczytaj, jakie zmiany warto wprowadzić do codziennego jadłospisu, żeby był bardziej urozmaicony.
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Ciemne pieczywo zawsze zdrowsze od jasnego? Nie daj się zwieść stereotypom!

Obalamy mit, że ciemne pieczywo jest zawsze zdrowsze! Sklepy reklamują białe pieczywo jako ciemne. Sprawdź, o co chodzi!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *