Feedfit > DIETETYKA > ZDROWE ODŻYWIANIE > Kisiel i jego zdrowotne właściwości
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Kisiel i jego zdrowotne właściwości

Foto: Margarita Zueva / unsplash.com

Kisiel to popularny deser, który nie tylko dobrze smakuje, ale dodatkowo wspomaga prawidłową pracę organizmu. Co daje kisiel i dlaczego warto włączyć go do swojej diety?

Skład kisielu

Kisiel jako niskokaloryczna przekąska jest świetnym sposobem na dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin i odżywczych mikroelementów. Głównym składnikiem kisielu są owoce. Najczęściej dobiera się je sezonowo, dzięki czemu deser ten nigdy nie stanie się nudny. Podobnie jak w przypadku owocowych koktajli czy smoothie, do przygotowania kisielu wykorzystuje się ulubione owoce, a dla poprawy smaku pasujące do nich przyprawy czy zioła.

Dzięki temu jabłka można połączyć z regulującym poziom cukru we krwi cynamonem, cytrusy z bazylią, a truskawki czy maliny z ożywczą miętą. Do zagęszczenia owoców używa się mąki ziemniaczanej lub żelatyny bogatej w kolagen wzmacniający stawy i wygładzający skórę. W zależności od indywidualnych preferencji ,kisiel można osłodzić miodem, odrobiną cukru lub ksylitolem. Na rynku dostępne są także kisiele w formie instant, które trzeba zalać gorącą wodą, jednak ich skład w większości ma niewiele wspólnego z zdrowymi składnikami odżywczymi.

Owoce w kisielu

Odżywcze działanie przekąski jest przede wszystkim uzależnione od użytych do przygotowania kisielu owoców. Konkretne produkty dostarczają organizmowi różnych minerałów oraz witamin. Przykładowo: truskawki są bogatym źródłem potasu i magnezu, które przyspieszają metabolizm, mają działanie antyoksydacyjne, wzmacniają naturalną florę bakteryjną, a także pomagają w zmniejszeniu dolegliwości związanych z układem moczowym.

Do popularnych owoców wykorzystywanych w kisielach zaliczają się także maliny, które zmniejszają biegunkę, działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie oraz dostarczają organizmowi witaminę A, B, C i E. W produkcji kisielu świetnie sprawdzają się także:

•  oczyszczające organizm ze szkodliwych substancji borówki,
•  obniżające poziom złego cholesterolu wiśnie,
•  moczopędne jabłka,
•  regulujące zawartość cukru we krwi jagody,
•  regenerująca zmęczony organizm czarna porzeczka,
•  będące dobrym źródłem kwasu foliowego kiwi.

Kisiel najlepiej przygotować ze świeżych owoców, ale równie dobrze sprawdzą się mrożonki, pulpy owocowe czy gotowe musy, w których składzie nie znajduje się cukier lub sztuczne emulgatory.

Zdrowe dodatki

Oprócz owoców, w produkcji kisielu wykorzystuje się mąkę ziemniaczaną, która ma za zadanie zagęścić owocowy mus. Skrobia jest produktem roślinnym bogatym w węglowodany i dostarcza organizmowi duże ilości energii. Dzięki niewielkiej ilości zawartej w kisielu skrobia nie ma negatywnego wpływu na zdrowie i nie podnosi w znaczny sposób poziomu glukozy we krwi.

Jako dodatek do kisielu można dodać produkty, które osłodzą jego smak. Najlepiej sprawdza się miód, którego właściwości zabijają szkodliwe bakterie, łagodzą stany zapalne i dostarczają organizmowi witamin, kwas foliowy, biotynę, magnez oraz potas. Słodszy smak kisielu można uzyskać także dodając zdrowy cukier trzcinowy, ksylitol czy stewię, czyli produkty nieprzetworzone, które w naturalny sposób dodają potrawom słodyczy, jednocześnie nie szkodząc zdrowiu.

Dlaczego warto jeść kisiel?

Zbilansowana dieta powinna zawierać w sobie produkty bogate w wiele odżywczych składników i witamin. Jednym z takich posiłków w ciągu dnia może być kisiel, który uzupełnia utracone podczas aktywności fizycznej minerały, dodaje energii i oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji. Kisiel można zjeść zarówno jako przekąskę czy deser, ale także lekkostrawne śniadanie czy kolację. Dzięki niskiej zawartości kalorycznej (ok. 50-70 kcal w 100 g) kisiel nie wpływa na budowę tkanki tłuszczowej czy osłabienie prawidłowej pracy organizmu.

Odpowiednio przygotowany kisiel z dobrych i świeżych produktów stanowi świetną przekąskę nie tylko dla dorosłych, ale także dzieci. Produkty instant dostępne w sklepach nie mają korzystnego dla zdrowia składu, dlatego nie powinny zbyt często gościć w jadłospisie osób dbających o utrzymanie wagi i prawidłowe odżywianie organizmu.

☕ Dlaczego warto jeść kisiel?

• Jest lekkostrawny
• Niskokaloryczny
• Zaspokaja ochotę na słodycze – można go zrobić w…

Opublikowany przez Dr Barbara – czas jeść zdrowo Wtorek, 28 czerwca 2016

Foto wyróżniające: Margarita Zueva / unsplash.com

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Nabiał – jak istotny jest w jadłospisie?

Nabiał to doskonałe źródło wapnia oraz białka. Czy jednak uwzględnienie go w diecie posiada same zalety? Dowiedz się, jak istotny jest nabiał w jadłospisie.
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Czy ostre jedzenie przyspiesza spalanie kalorii? Obalamy mity dotyczące pikantnych potraw!

Czy warto jeść pikantne potrawy? A może lepiej ich unikać? Obalamy popularne mity!
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Jak przyspieszyć proces spalania tkanki tłuszczowej? Poznaj sprawdzone patenty!

Walczysz nadal ze zbędnymi kilogramami i zastanawiasz się, jak uzyskać widoczne efekty w krótkim czasie? Sprawdź, jakie sprawdzone sposoby można stosować na co dzień!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *