Feedfit > DIETETYKA > ZDROWE ODŻYWIANIE > Kisiel i jego zdrowotne właściwości
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Kisiel i jego zdrowotne właściwości

Foto: Margarita Zueva / unsplash.com

Kisiel to popularny deser, który nie tylko dobrze smakuje, ale dodatkowo wspomaga prawidłową pracę organizmu. Co daje kisiel i dlaczego warto włączyć go do swojej diety?

Skład kisielu

Kisiel jako niskokaloryczna przekąska jest świetnym sposobem na dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin i odżywczych mikroelementów. Głównym składnikiem kisielu są owoce. Najczęściej dobiera się je sezonowo, dzięki czemu deser ten nigdy nie stanie się nudny. Podobnie jak w przypadku owocowych koktajli czy smoothie, do przygotowania kisielu wykorzystuje się ulubione owoce, a dla poprawy smaku pasujące do nich przyprawy czy zioła.

Dzięki temu jabłka można połączyć z regulującym poziom cukru we krwi cynamonem, cytrusy z bazylią, a truskawki czy maliny z ożywczą miętą. Do zagęszczenia owoców używa się mąki ziemniaczanej lub żelatyny bogatej w kolagen wzmacniający stawy i wygładzający skórę. W zależności od indywidualnych preferencji ,kisiel można osłodzić miodem, odrobiną cukru lub ksylitolem. Na rynku dostępne są także kisiele w formie instant, które trzeba zalać gorącą wodą, jednak ich skład w większości ma niewiele wspólnego z zdrowymi składnikami odżywczymi.

Owoce w kisielu

Odżywcze działanie przekąski jest przede wszystkim uzależnione od użytych do przygotowania kisielu owoców. Konkretne produkty dostarczają organizmowi różnych minerałów oraz witamin. Przykładowo: truskawki są bogatym źródłem potasu i magnezu, które przyspieszają metabolizm, mają działanie antyoksydacyjne, wzmacniają naturalną florę bakteryjną, a także pomagają w zmniejszeniu dolegliwości związanych z układem moczowym.

Do popularnych owoców wykorzystywanych w kisielach zaliczają się także maliny, które zmniejszają biegunkę, działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie oraz dostarczają organizmowi witaminę A, B, C i E. W produkcji kisielu świetnie sprawdzają się także:

•  oczyszczające organizm ze szkodliwych substancji borówki,
•  obniżające poziom złego cholesterolu wiśnie,
•  moczopędne jabłka,
•  regulujące zawartość cukru we krwi jagody,
•  regenerująca zmęczony organizm czarna porzeczka,
•  będące dobrym źródłem kwasu foliowego kiwi.

Kisiel najlepiej przygotować ze świeżych owoców, ale równie dobrze sprawdzą się mrożonki, pulpy owocowe czy gotowe musy, w których składzie nie znajduje się cukier lub sztuczne emulgatory.

Zdrowe dodatki

Oprócz owoców, w produkcji kisielu wykorzystuje się mąkę ziemniaczaną, która ma za zadanie zagęścić owocowy mus. Skrobia jest produktem roślinnym bogatym w węglowodany i dostarcza organizmowi duże ilości energii. Dzięki niewielkiej ilości zawartej w kisielu skrobia nie ma negatywnego wpływu na zdrowie i nie podnosi w znaczny sposób poziomu glukozy we krwi.

Jako dodatek do kisielu można dodać produkty, które osłodzą jego smak. Najlepiej sprawdza się miód, którego właściwości zabijają szkodliwe bakterie, łagodzą stany zapalne i dostarczają organizmowi witamin, kwas foliowy, biotynę, magnez oraz potas. Słodszy smak kisielu można uzyskać także dodając zdrowy cukier trzcinowy, ksylitol czy stewię, czyli produkty nieprzetworzone, które w naturalny sposób dodają potrawom słodyczy, jednocześnie nie szkodząc zdrowiu.

Dlaczego warto jeść kisiel?

Zbilansowana dieta powinna zawierać w sobie produkty bogate w wiele odżywczych składników i witamin. Jednym z takich posiłków w ciągu dnia może być kisiel, który uzupełnia utracone podczas aktywności fizycznej minerały, dodaje energii i oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji. Kisiel można zjeść zarówno jako przekąskę czy deser, ale także lekkostrawne śniadanie czy kolację. Dzięki niskiej zawartości kalorycznej (ok. 50-70 kcal w 100 g) kisiel nie wpływa na budowę tkanki tłuszczowej czy osłabienie prawidłowej pracy organizmu.

Odpowiednio przygotowany kisiel z dobrych i świeżych produktów stanowi świetną przekąskę nie tylko dla dorosłych, ale także dzieci. Produkty instant dostępne w sklepach nie mają korzystnego dla zdrowia składu, dlatego nie powinny zbyt często gościć w jadłospisie osób dbających o utrzymanie wagi i prawidłowe odżywianie organizmu.

☕ Dlaczego warto jeść kisiel?

• Jest lekkostrawny
• Niskokaloryczny
• Zaspokaja ochotę na słodycze – można go zrobić w…

Opublikowany przez Dr Barbara – czas jeść zdrowo Wtorek, 28 czerwca 2016

Foto wyróżniające: Margarita Zueva / unsplash.com

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

5 rodzajów kiełków, które zawierają najwięcej wartości odżywczych i witamin

Coroczna rzeżucha na Wielkanoc już Ci nie wystarcza? Wzbogać swój codzienny jadłospis o pozostałe kiełki, które nie tylko smakują, ale również mają zbawienny wpływ na ludzki organizm!
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Co należy wiedzieć o diecie sokowej?

Zastanawiasz się, jak wygląda przebieg diety sokowej? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na czym polega i komu polecana jest kuracja oczyszczająca.
Czytaj więcej
DIETETYKA

Zdrowe życie – luksus, na który nie każdego stać?

XXI wiek to przede wszystkim synonim czasów, w którym ludzie starają się być jak najbardziej fit. Zdrowe odżywianie i treningi to tylko kilka sposobów, aby zacząć zdrowy tryb życia. Oczywiście większość z metod nie wymaga od nas dużego wkładu pieniężnego, istnieją jednak takie, które kosztują sporo.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *