Feedfit > SUPLEMENTACJA > Dlaczego osoby aktywne fizycznie powinny suplementować cynk?
SUPLEMENTACJA

Dlaczego osoby aktywne fizycznie powinny suplementować cynk?

Foto: Simon Berry / Flickr

Cynk jest jednym z minerałów, który podczas intensywnych ćwiczeń ubywa z organizmu w największej ilości. Z tego powodu warto zadbać o jego stały poziom w czasie każdej aktywności fizycznej.

Działanie cynku w organizmie

Regularna aktywność fizyczna – nawet taka na poziomie amatorskim – wymaga dodatkowej suplementacji cynku, ponieważ podczas wysiłku organizm traci znacznie większe ilości tego pierwiastka niż podczas codziennych czynności. Cynk bierze udział w procesach przemiany białek, tłuszczy i cukrów, poprawia produkcję hormonów, zwiększa odporność organizmu, uczestniczy w syntezie DNA, a także poprawia pracę trzustki.

Działanie związane z gospodarką hormonalną, a także przemianą białek jest szczególnie istotnym aspektem z perspektywy zawodnika, ponieważ pomaga zbudować jakościową tkankę mięśniową i utrzymać prawidłowy poziom kortyzolu, który może negatywnie wpływać na mięśnie. Cynk przyspiesza proces regeneracji organizmu po intensywnym wysiłku fizycznym, pomaga w gojeniu ran, zmniejsza zakwasy oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia niektórych kontuzji wynikających z osłabienia organizmu.

Cynk – składnik mineralny, mikroelement, pierwiastek, który jest niezbędny do funkcjonowania wszystkich narządów naszego organizmu.
Rola cynku m.in.:
· warunkuje prawidłową czynność układu odpornościowego,
· ma właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne,
· jest składnikiem wielu enzymów,
· bierze udział w przemianie energii, białek, tłuszczów i węglowodanów,
· wspomaga proces regeneracji tkanek i gojenia się ran,
· jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i procesu reprodukcji,
· uczestniczy w procesach genetycznych oraz w podziale komórek,
· odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego,
· jest niezbędny do produkcji i funkcjonowania wielu hormonów,
· odgrywa istotną rolę w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi, będąc ważnym składnikiem, który pobudza wydzielanie insuliny.
Niedobór cynku może powodować:
· zaburzenia koncentracji, smaku,
· brak łaknienia,
· spadek odporności,
· wolniejsze gojenie się ran,
· wzrost ciśnienia tętniczego,
· wysoki poziom cholesterolu,
· zaburzenia w procesie widzenia, np. wystąpienie tzw. kurzej ślepoty, czyli niedowidzenia o zmierzchu,
· rozrost gruczołu krokowego,
· zaburzenia wzrostu i opóźnienie procesu dojrzewania u dzieci,
· wypadanie włosów, łamliwość paznokci,
· w przypadkach znacznych niedoborów zaburzenia dermatologiczne – łysienie plackowate i złośliwe.
Nadmiar cynku w organizmie nie występuje często. Ilość cynku dostarczany z pożywieniem nie prowadzi do jego nadmiaru, główną przyczyną jest długotrwałe przyjmowanie wysokich dawek cynku w produktach farmakologicznych.
Objawami nadmiaru mogą być:
· bóle brzucha,
· wymioty,
· biegunka,
· bóle głowy,
· osłabienie
· brak apetytu.
Źródłami cynku są: pestki dyni i słonecznika oraz pełnoziarniste produkty zbożowe, mięso, sery żółte, nasiona roślin strączkowych, szpinak, kasza gryczana, orzechy, ostrygi, tłuste ryby, kakao, czosnek, sezam i migdały.

Opublikowany przez Psse Skierniewicego Oświatę Zdrowotnę Czwartek, 17 grudnia 2020

Jak rozpoznać niedobory cynku?

Osoby aktywne fizycznie powinny bacznie obserwować kondycję organizmu. Wszelkie zmiany i niepokojące objawy mogą wskazywać na niedobory konkretnych składników odżywczych. W przypadku cynku najpowszechniejszymi objawami występującymi podczas jego niedoboru jest ogólne osłabienie organizmu (szczególnie podczas treningu), spowolniony proces regeneracji, problemy z odpornością i częste infekcje, wypadanie włosów, osłabienie płytki paznokcia, a w skrajnych przypadkach nawet stany depresyjne. Cynk wpływa także na poziom hormonów takich jak estrogen czy testosteron, dlatego niedobór cynku może objawiać się problemami z płodnością oraz obniżeniem popędu seksualnego.

Jak suplementować cynk?

Regularne treningi wzmagają szybszą utratę cynku, dlatego powinny być połączone ze zbilansowaną dietą bogatą w produkty z zawartością cynku. Niedobory tego pierwiastka można uzupełniać codziennym jadłospisem, w którym znajdują się znaczące ilości szpinaku, jarmużu, jaj, pełnoziarnistego ryżu czy makaronu, płatków owsianych, pestek dyni, nasion słonecznika, owoców morza, wątróbki, ryb oraz kaszy gryczanej.

Dodatkowo poziom cynku można regulować także za pomocą stałej suplementacji. Według ekspertów zalecana dawka dla mężczyzn aktywnych fizycznie wynosi około 11 mg dziennie, natomiast kobiety powinny przyjmować ok. 8 mg każdego dnia. Połowę dziennego zapotrzebowania można wypełnić odpowiednio przygotowanymi posiłkami, natomiast drugą część w łatwy sposób uzupełnią suplementy diety. Preparaty zawierające cynk można najczęściej znaleźć na rynku farmaceutycznym w postaci tabletek, które można bezpiecznie stosować każdego dnia.

Dlaczego warto suplementować cynk?

Wśród zalet regularnego zażywania cynku eksperci wymieniają duże wsparcie dla układu nerwowego, krążenia krwi i odporności całego organizmu. Cynk istotnie minimalizuje ryzyko wystąpienia infekcji, ma działanie przeciwzapalnie, oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji, poprawia proces regeneracji psychofizycznej, zwiększa siłę mięśni i wspiera w procesie modelowanie sylwetki podczas aktywności fizycznej.

Foto wyróżniające: Simon Berry / Flickr

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJAZDROWIE

Cząsteczka 1-MNA - polskie odkrycie nadzieją na lepsze zdrowie i długowieczność

Polskie odkrycie nadzieją na lepsze zdrowie i długowieczność – dowiedz się więcej na temat cząsteczki 1-MNA!
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Jak uniknąć niedoboru witamin i minerałów?

Witaminy i minerały są nam niezwykle potrzebne, aby organizm działał prawidłowo. Jak więc uniknąć ich niedoboru? Podpowiadamy jakie produkty włączyć do swojej diety, aby móc cieszyć się zdrowiem.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Prawidłowa suplementacja żelaza, czyli jak uniknąć anemii i zmęczenia

Zmęczenie, niepokój i problemy ze snem – to tylko niektóre z objawów niedoboru żelaza. Aby się ich pozbyć, należy zadbać o odpowiednią suplementację tego pierwiastka.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *