Feedfit > SUPLEMENTACJA > Jak stosować ashwagandhę, aby podnieść efektywność treningów?
SUPLEMENTACJA

Jak stosować ashwagandhę, aby podnieść efektywność treningów?

Ashwagandha jest ziołem znany z medycyny ajurwedyjskiej, jednak coraz częściej stosowana jest przez sportowców. Wykazuje ona bardzo silne działanie polegające na regeneracji układu nerwowego, łagodzeniu stresu i stanu depresyjnego. Pozwala również zwiększyć aktywność fizyczną i umysłową. Czym jest ashwagandha i jak działa?

Co to jest ashwagandha?

Ashwagandha nazywana jest witaminą ospałą lub też żeń-szeniem indyjskim. Jest ona jednym z adaptogenów prozdrowotnych charakteryzujących się działaniami leczniczymi. Owoce oraz korzeń tej rośliny zawierają bardzo dużą ilość witanolidów, które odznaczają się działaniem odkażającym, przeciwbakteryjnym i przeciwnowotworowym. Witanolidy są związkami występującymi w roślinach o dużej aktywności biologicznej, natomiast ashwagandha uznawana jest za ich skarbnicę. W witanolidach substancją aktywną jest witaferyna.

Ashwagandha to suszony i sproszkowany korzeń, który najczęściej można spotkać w postaci tabletek lub proszku. Witanie ospałą obecnie uprawia się w Afryce i Indiach. Prozdrowotne właściwości tej rośliny doceniane są od tysięcy lat, a jako pierwsi zaczęli ją wykorzystywać specjaliści od medycyny ajurwedyjskiej.

Opublikowany przez Ziołomaniak Czwartek, 14 maja 2020

W jakiej formie przyjmować ashwagandhę?

Ashwagandha dostępna jest w proszku oraz tabletkach, natomiast wybór jej formy uzależniony jest od zawartości witanolidów znajdujących się w niej. Nie warto zatem wybierać najtańszego suplementu z ashwagandhą, jaki znajduje się w internecie lub sklepie, ponieważ będzie on wykazywał znacznie mniejszą skuteczność, jeśli chodzi o właściwości prozdrowotne. Zaleca się natomiast, aby wybierać produkty droższe, z wyższą zawartością witanolidów, odpowiednim certyfikatem i od sprawdzonego, renomowanego producenta. Dzięki temu unikniemy ewentualnych skutków ubocznych wywołanych mieszankami ashwagandhy z substancjami nieznanego pochodzenia.

Jak ashwagandhę wpływa na trening i osobę trenującą?

Suplementy diety zawierające ashwagandhę wykazują działanie prozdrowotne pod kątem wysiłku fizycznego, co zostało udowodnione licznymi badaniami naukowymi. Poleca się ją sportowcom, którzy trenują sporty siłowe oraz wytrzymałościowe, ponieważ przy jej regularnym stosowaniu wzrasta siła maksymalna, refleks, szybkość i zdolność organizmu do pełnej regeneracji w krótszym czasie. Ponadto ashwagandha wpływa na układ nerwowy, dzięki czemu trening jest efektywniejszy.

Wpływ ashwagandhy na organizm człowieka potwierdzony badaniami naukowymi

Naukowcy postanowili sprawdzić, jaki wpływ ma ashwagandha na początkujących sportowców. Badanie zostało przeprowadzone na osobach, które trenowały pod okiem trenera personalnego. Ocenie poddawany był wzrost masy ciała, regeneracja i wielkość mięśni, poziom testosteronu we krwi oraz procentowa zawartość tkanki tłuszczowej. Podwójne badanie trwało osiem tygodni, a uczestniczyło w nim 50 osób, które były podzielone na dwie grupy – 25 osób przyjmujących placebo i 25 osób przyjmujących ashwagandhę.

Osoby badane przyjmowały preparat dwa razy dziennie – rano po przebudzeniu i wieczorem przed snem. Jednostki treningowe odbywały się co dwa dni, a więc trzy razy w tygodniu. Badania natomiast wykonane zostały w dniu startu projektu oraz dwa dni po jego zakończeniu. Wnioski okazały się potwierdzeniem kilku hipotez. Otóż w grupie badanej wystąpił wzrost tkanki mięśniowej oraz siły – głównie w mięśniach ramion i klatki piersiowej. Ponadto odnotowano większy spadek tkanki tłuszczowej i podniósł się poziom testosteronu. Oznacza to, że suplementacja ashwagandhą bardzo korzystnie wpływa na osiągi sportowe, jednak należy ją przyjmować regularnie. Dzięki redukcji kortyzolu, który jest hormonem stresu i wytwarza się podczas treningu, mięśnie mają większe zdolności regeneracyjne, co sprawia, że szybciej rosną.

Artykuły

Pasjonat sportu, głównie piłki nożnej w każdej odmianie - od trawiastej po street football. W przeszłości prezenter radia o tematyce kobiecej piłki nożnej. Przez kilka lat miał okazję poznać najwybitniejsze polskie piłkarki i ich trenerów. Obecnie Content Manager w jednej z agencji marketingowych.
Mateusz Kaczmarek
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJA

Jakie suplementy diety warto zażywać w okresie zimowym?

Często łapie Cię zimowe przeziębienie? Sprawdź, jakimi suplementami warto wesprzeć organizm w tym trudnym okresie!
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Zapotrzebowanie na wapń - jak zadbać o właściwe proporcje tego składnika w naszym organizmie?

Wapń jest pierwiastkiem, który odpowiada za właściwą kondycję zębów, kości, mięśni oraz nerwów. Dlatego też nie można dopuścić do jego niedoboru w organizmie.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Skutki uboczne leków - które medykamenty powodują nadwagę?

Regularne przyjmowanie leków, zwłaszcza sterydowych, może prowadzić m.in. do nadwagi. Sprawdź, jakie są inne skutki uboczne przyjmowania niektórych medykamentów.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *