Feedfit > SUPLEMENTACJA > Jakie suplementy diety warto zażywać w okresie zimowym?
SUPLEMENTACJA

Jakie suplementy diety warto zażywać w okresie zimowym?

Foto: Freepik

Okres zimowy to szczególny czas dla organizmu człowieka. Nasz układ immunologiczny musi pracować na zwiększonych obrotach, ponieważ bardzo często toczy walkę z różnego rodzaju bakteriami czy wirusami. Wspomóc go można nie tylko odpowiednio zbilansowaną dietą, ale także suplementami diety, które dostarczą niezbędnych składników odżywczych.

Suplementy diety – potrzebne czy nie?

Jeśli chodzi o suplementację, to są zarówno jej zwolennicy, jak i przeciwnicy. Część osób uważa, że nawet w tym trudnym okresie, jakim jest zima, nie warto stosować suplementów diety, ponieważ wszystkie niezbędne składniki odżywcze oraz witaminy dostępne są w owocach i warzywach. Wystarczy zatem stosować urozmaiconą, dobrze zbilansowaną dietę, która będzie opierała się na regularnym spożywaniu wartościowych posiłków.

Z kolei zwolennicy suplementacji mają całkiem inne podejście. Wiedzą oni bowiem, że trudno jest dostarczyć wszystkich witamin, minerałów i składników organizmowi samą dietą. Nie oznacza to wcale, że należy zrezygnować ze spożywania warzyw i owoców. Suplementacja ma stanowić wsparcie albo uzupełnienie, więc nie może być traktowana jako podstawowe źródło składników odżywczych.

Jakie suplementy diety warto stosować w okresie zimowym?

Nie ma wątpliwości, że ciężko jest samym pożywieniem uzupełnić wszystkie niedobory. Wystarczy pomyśleć, ile posiłków człowiek musiałby zjadać, aby dostarczyć organizmowi odpowiednich dawek witamin, minerałów i innych składników odżywczych. Z pewnością ucierpiałby na tym żołądek, który mógłby mieć problemy z trawieniem. Co więc przyjmować, aby wspomóc układ immunologiczny w walce z infekcjami i przeziębieniami?

Witamina D i żelazo

Podstawą jest witamina D, która wytwarzana jest w organizmie tylko wiosną i latem. Zimą, gdy dni są krótsze, ekspozycja ciała na działanie promieni słonecznych jest znacznie mniejsza, przez co zmniejsza się także produkcja witaminy D. Kolejnym ważnym składnikiem jest żelazo. Niestety wraz z modą na ekologię i wegetarianizm coraz więcej osób eliminuje mięso ze swojej diety. Wiąże się to oczywiście z niedoborem żelaza, co może spowodować anemię, uczucia zmęczenia, czy też bladość skóry.

#SKSedukuje
Dzisiaj kolejna dawka SKS-owej wiedzy. Tym razem o witaminie D, która WPŁYWA NA WSZYSTKO❗️🙃

Witamina D to…

Opublikowany przez Szkolny Klub Sportowy Środa, 9 grudnia 2020

Witaminy z grupy B

W okresie zimowym niezbędne jest także przyjmowanie suplementów zawierających witaminy z grupy B. Szczególnie witamina B12 jest bardzo ważna dla osób, które odstawiają produkty pochodzenia zwierzęcego, ponieważ występuje ona głównie w mięsie, rybach, mleku, jajach oraz pieczarkach. Jej niedobór może powodować niedokrwistość, zaburzenia układu pokarmowego, a nawet pogorszenie wzroku. Witamina B5 odpowiedzialna jest za utrzymanie prawidłowego metabolizmu energetycznego, a także przyczynia się do zmniejszenia uczucia znużenia i zmęczenia.

Magnez, Selen i Witamina C

Witamina C jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zimą dostarczanie jej do organizmu w optymalnej dawce może okazać się kłopotliwe. Witamina C występuje w cytrusach oraz niektórych warzywach. Wzmacnia układ odpornościowy i pomaga organizmowi w walce z przeziębieniem. Ponadto wpływa na lepszą zdolność przyswajania żelaza. Niedobór magnezu może objawiać się skurczami mięśni. Selen pomaga natomiast zachować zdrowe i lśniące włosy, a także zapobiega łamaniu się paznokci. Często jest także pomocny w walce z katarem, ponieważ korzystnie wpływa na układ odpornościowy.

Zadbaj o właściwe proporcje

Wymienione witaminy i minerały powinny obowiązkowo znaleźć się w pożywieniu, które dostarczamy naszemu organizmowi. Niestety w okresie zimowym ciężko przyjmować ich odpowiednie dawki, dlatego warto wspomóc się suplementacją. Dzięki temu dostarczamy naszemu organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Dodatkowym czynnikiem przemawiającym za stosowaniem kapsułek z witaminami i minerałami jest fakt, że jedno opakowanie wystarczy zazwyczaj na miesięczną kurację i jest stosunkowo tanie.

Artykuły

Pasjonat sportu, głównie piłki nożnej w każdej odmianie - od trawiastej po street football. W przeszłości prezenter radia o tematyce kobiecej piłki nożnej. Przez kilka lat miał okazję poznać najwybitniejsze polskie piłkarki i ich trenerów. Obecnie Content Manager w jednej z agencji marketingowych.
Mateusz Kaczmarek
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJA

Suplementy - ważny element diety sportowca

Jesteś początkującym sportowcem i chcesz rozpocząć suplementację, by wspierać swój organizm od samego początku? Zobacz, jak i co suplementować, aby osiągać jak najlepsze wyniki i nie stracić zdrowia.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Czy suplementacja witaminą D chroni przed koronawirusem?

Naukowcy z całego świata nadal próbują ustalić, jak witamina D działa na koronawirusa. Poznaj dotychczasowe ustalenia i dowiedz się, czy warto uzupełnić jej poziom w organizmie!
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Jak stosować ashwagandhę, aby podnieść efektywność treningów?

Zastanawiasz się nad suplementacją ashwagandhą? Sprawdź, jakie korzyści niesie jej regularne przyjmowanie!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *