Feedfit > SUPLEMENTACJA > Kiedy warto sięgnąć po suplementy diety?
SUPLEMENTACJA

Kiedy warto sięgnąć po suplementy diety?

Foto: Freepik

Mianem suplementów diety określa się wyroby spożywcze stanowiące uzupełnienie codziennej diety. W korzystny sposób wpływają one na nasze zdrowie, lecz nie leczą i nie zapobiegają chorobom. Produkty tego typu dostępne są w kilku różnych wersjach. Jak dopasować je do indywidualnych potrzeb?

Suplementy odchudzające – suplementy tego typu dzieli się na te, które wspomagają spalanie tłuszczów, blokują ich wchłanianie oraz hamują łaknienie. Pierwsze z nich stanowią idealne rozwiązanie dla osób, które wykonują pracę siedzącą lub ze względu na różnego rodzaju schorzenia nie są w stanie zagwarantować należytej dawki ruchu. Suplementy drugiego rodzaju sprawdzać będą się u osób, które chcą zarówno zmienić swoje nawyki żywieniowe, jak i rozpocząć swoją przygodę z intensywnymi treningami. Produkty tego typu są w pełni bezpieczne, a to ze względu na fakt, że działają one wyłącznie w obrębie układu pokarmowego. Jeżeli chodzi natomiast o trzeci rodzaj suplementów odchudzających, sięgnąć powinny po nie osoby, które nie są w stanie powstrzymać się od niezdrowych nawyków żywieniowych. Jakiego rodzaju składniki zawierają w sobie preparaty tego typu? Znaleźć można w nich między innymi L-karnitynę, która wspomaga walkę z nadmiarem tkanki tłuszczowej, stosując tłuszcz zapasowy w charakterze źródła energii. Suplementy na odchudzanie bogate są także w zieloną herbatę. Zwiększa ona spalanie tłuszczu w czasie treningów o średnim poziomie intensywności oraz poprawia tolerancję glukozy i wrażliwość na insulinę. Inne popularne składniki suplementów odchudzających to kofeina, guarana oraz chrom.

Suplementy witaminowo-minerałowe – główną zaletą tego typu preparatów jest to, że w 1 tabletce zawierają one dużą ilość witamin oraz minerałów. Wybierając je, pod uwagę wziąć należy szereg czynników, takich jak chociażby aktywność. Osoby, które prowadzą intensywny tryb życia, które są narażone na stres, stawiać powinny na suplementy bogate w witaminę C, E oraz witaminy z grupy B.

Suplementy dla sportowców – jako że uprawianie sportu związane jest ze zwiększonym wysiłkiem organizmu, osoby regularnie ćwiczące dostarczać powinny mu niezbędnych składników odżywczych. Do kategorii tej zaliczają się między innymi witaminy z grupy B, które odpowiadają za metabolizm białek, węglowodanów oraz tłuszczy. Dodatkowo uczestniczą w produkcji energii oraz przenoszeniu impulsów nerwowych. Suplementy dla sportowców zawierać powinny także witaminę D, która odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu gospodarki wapniowo – fosforowej i wzmacnia układ odpornościowy. Osoby aktywne fizyczne zadbać powinny również o to, aby przyjmowane przez nie suplementy zawierały witaminę C, która uczestniczy w syntezie kolagenu. Stanowi to gwarancję zdrowych, mocnych stawów.

Suplementy kwasów tłuszczowych – produkty tego typu zawierają w swoim składzie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Takie suplementy zawierają między innymi kwasy tłuszczowe Omega – 3, które w pozytywny sposób wpływają na układ krążenia i mają działanie przeciwzapalne. Oprócz tego stosuje się je także w profilaktyce chorób nowotworowych.

Suplementy wzmacniające kości i stawy – wyroby tego typu zawierają składniki wpływające na układ ruchu, taki jak chondroityna, glukozamina czy witamina D3. Ostatnia z nich odgrywa niezwykle ważną rolę w rozwoju kośćca i ma korzystny wpływ na układ odpornościowy.

Suplementy zawierające szczepy bakterii i drożdży – do tego typu suplementów zaliczają się probiotyki, prebiotyki oraz synbiotyki. Wyroby tego typu znajdują zastosowanie w leczeniu biegunek infekcyjnych oraz rotawirusowych. Skutecznie zapobiegają one przed wyjałowieniem mikroflory biologicznej w czasie przyjmowania antybiotyków.

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJA

Prawidłowa suplementacja żelaza, czyli jak uniknąć anemii i zmęczenia

Zmęczenie, niepokój i problemy ze snem – to tylko niektóre z objawów niedoboru żelaza. Aby się ich pozbyć, należy zadbać o odpowiednią suplementację tego pierwiastka.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Witamina K na zdrowe serce i długowieczność. Które produkty mają jej najwięcej?

Witamina K pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Najlepszymi jej źródłami są zielone warzywa, takie jak szpinak, jarmuż czy brokuły.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Witamina A w poprawie kondycji skóry i włosów

Witamina A ma korzystny wpływ na naszą skórę, paznokcie i włosy, a dodatkowo przejawia szereg właściwości prozdrowotnych. Przeczytaj i dowiedz się, dlaczego warto ją suplementować!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *