Feedfit > SUPLEMENTACJA > Suplementacja lizyny – czym skutkuje niedobór tego aminokwasu w ludzkim organizmie?
SUPLEMENTACJA

Suplementacja lizyny – czym skutkuje niedobór tego aminokwasu w ludzkim organizmie?

Anshu A/unsplash.com

Lizyna nie jest produkowana przez organizm, dlatego jej systematyczne i prawidłowe suplementowanie jest kluczowe do dobrego samopoczucia, a także zdrowia. 

Jak działa lizyna? 

Lizyna, czyli białkowy aminokwas egzogenny, należy do grupy aminokwasów, które są nieodłącznym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Pomaga w procesie regeneracji i budowy tkanek, uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, odpowiada za przyrost masy mięśniowej, poprawia koncentrację, reguluje gospodarkę hormonalną, a także wzmacnia układ odpornościowy. Badania pokazały, że jej działania wspomagające odporność organizmu szczególnie dobrze funkcjonują przy suplementacji witaminy C. Lizyna powinna być systematycznie suplementowana szczególnie przez osoby aktywne fizycznie lub związane z wysiłkową pracą. Jej regeneracyjne działanie pozwala na przyspieszenie procesu regeneracji i lepsze zrastanie się tkanek mięśniowych po przebytych kontuzjach czy urazach. 

Objawy niedoboru lizyny

Jak podkreślają specjaliści, lizyna to aminokwas niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Z tego właśnie powodu niedobory tego składnika odżywczego są silnie odczuwane przez organizm człowieka i mogą wpłynąć na jego codzienne funkcjonowanie oraz samopoczucie. Występujące najczęściej objawy są niejednoznaczne. U każdego pacjenta mogą pojawiać się inne dolegliwości. Najczęściej jednak niedobory mogą powodować zmęczenie, rozdrażnienie, problemy z utrzymaniem koncentracji, poddenerwowanie, zawroty głowy, wypadanie włosów, brak apetytu, opryszczkę czy przekrwienie oczu. Większość tych objawów często pojawia się u osób prowadzących niezdrowy i stresujący tryb życia, dlatego wykrycie niedoboru lizyny w organizmie może być znacznie utrudnione. Aminokwas można bezpiecznie i szybko uzupełnić za pomocą suplementacji lub zmiany sposobu codziennego odżywiania. Istotne jest jednak, by przestrzegać zalecanych dawek. 

Jak dostarczać organizmowi lizynę? 

Największą ilość cennego aminokwasu można znaleźć głównie w produktach odzwierzęcych. Z tego powodu na niedobór lizyny mogą częściej cierpieć wegetarianie. Jednak zbilansowana dieta i dodatkowa suplementacja składnika odżywczego pozwalają utrzymać jego ilość w organizmie na właściwym poziomie. Lizyny należy w szczególności szukać w takich produkatach jak sery żółte, jaja, ryby, fasola czerwona, twarogi, drób, mięso czerwone, wątróbka, zielony groszek, pietruszka, nasiona sezamu, kasza gryczana, migdały, ziemniaki, produkty pełnoziarniste (pieczywo, makarony, ryż), soja oraz nasiona konopi.

Oprócz zbilansowanej diety bogatej w produkty zawierające lizynę dobrym wsparciem dla organizmu jest dodatkowa suplementacja, Jest ona szczególnie zalecana osobom aktywnym fizycznie, zawodnikom walczącym z kontuzjami i urazami oraz osobom w podeszłym wieku. Zalecane spożycie suplementów na bazie lizyny dla osoby dorosłej to około 30–35 miligramów na każdy kilogram masy ciała. W przypadku młodzieży między 13 a 18 rokiem życia jest to około 10 miligramów na każdy kilogram.

Zdj. główne: Anshu A/unsplash.com

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJA

4 powody, dla których warto suplementować siarkę organiczną (MSM)

Siarka organiczna – czy rzeczywiście warto ją suplementować? Te 4 argumenty mówią same za siebie!
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Olej z czarnuszki - naturalny suplement, który pomaga złagodzić mnóstwo dolegliwości i chorób.

Zdrowy i skuteczny pomocnik codziennej diety. Sprawdź, co może zrobić dla Ciebie olej z czarnuszki.
Czytaj więcej
ReklamaSUPLEMENTACJA

Suplementacja kreatyny - co warto wiedzieć?

Kreatyna to już niemal legendarny suplement w środowisku sportowców. Dowiedz się więcej na jej temat!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *