Feedfit > SUPLEMENTACJA > Witamina B12 – jak uzupełnić niedobory na diecie bez mięsa
SUPLEMENTACJA

Witamina B12 – jak uzupełnić niedobory na diecie bez mięsa

Foto: Freepik

Witamina B12, nazywana także kobalaminą czy czerwoną witaminą, odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. W jaki sposób jej niedobory mogą uzupełniać osoby na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej?

Witamina B12 – co to takiego?

Witamina B12 to stabilny, organiczny związek rozpuszczalny w wodzie. Za jej produkcję odpowiadają bakterie występujące w przewodzie pokarmowym. U ludzi, wytwarzanie witaminy B12 odbywa się w jelicie grubym, gdzie jest wchłaniana. Do najlepszych jej źródeł zalicza się wątrobę, nerki, serce, ryby oraz skorupiaki. Witamina B12 uczestniczy w procesie tworzenie czerwonych krwinek oraz osłonki mielinowej nerwów i neurotransmiterów. Partycypuje ona także w syntezie kwasów nukleinowych i reakcji metylacji, które to biorą udział w przemianach węglowodanów, białek oraz tłuszczów. Jaką rolę odgrywa witamina B12 w naszym organizmie? Usprawnia ona pamięć i zdolność koncentracji oraz uczenia się, zapobiega niedokrwistości, zapewnia prawidłowy skurcz mięśni i dobry nastrój, ułatwia przemianę żelaza, pobudza apetyt, odpowiada za właściwy wzrost oraz strukturę kości, a także zmniejsza poziom lipidów we krwi.

Niedobory witaminy B12

Na witaminę B12 szkodliwy wpływ ma między innymi alkohol, estrogeny, woda, kwasy oraz światło słoneczne. Jej niedobór związany może być między innymi ze stanem zapalnym błony śluzowej żołądka, zwiększonym wydalaniem wraz z moczem, zaburzeniami flory bakteryjnej jelit oraz różnego rodzaju innymi schorzeniami jelit. Niedobór witaminy B12 bardzo często stwierdzany jest w chorobach pasożytniczych. Jak rozpoznać, że mamy z nim do czynienia? Jednym z objawów niedoboru witaminy B12 są objawy hematologiczne wywołane zaburzeniem tworzenia czerwonych krwinek. W konsekwencji tego do czynienia mamy z rozwojem anemii. U osób borykających się z niedoborami witaminy B12 obserwuje się także objawy neurologiczne, takie jak zaburzenia równowagi, pamięci i koncentracji oraz drgawki. Pojawić mogą się również objawy ze strony układu pokarmowego – uczucie pieczenia w jamie ustnej, zaburzenia czucia smaku czy stany zapalne błon śluzowych jamy ustnej oraz języka. Warto wspomnieć tutaj także o objawach psychiatrycznych jak zespoły urojeniowe czy zaburzenia lękowe.

W początkowym stadium, objawy niedoboru witaminy B12 nie są charakterystyczne. Obserwuje się między innymi zaburzenia snu, apatię, zmianę nastroju, ospałość czy męczliwość. Ostry niedobór witaminy B12 prowadzić może między innymi do nietrzymania moczu oraz stolca, paraplegii czy spastyczności. Pojawić mogą się również problemy z transportem tlenu w organizmie. Do najpopularniejszych objawów anemii wynikającej z niedoboru witaminy B12 zaliczają się: zawroty głowy, bladość skóry, spłycenie oddechu, przyspieszenie rytmu serca oraz arytmię. Jeżeli ten stan utrzymuje się długotrwale, doprowadzić może do regularnych biegunek, opóźnienia wzrostu, zaburzeń neurologicznych, stanów depresyjnych czy utraty pamięci.

Dlaczego warto badać poziom witaminy B12 w organizmie ❓

Witamina B12 jest jedną z najbardziej złożonych w budowie…

Opublikowany przez Medicum Gabinety Lekarskie Piątek, 14 sierpnia 2020

Źródła witaminy B12 w diecie wegetariańskiej i wegańskiej

Wbrew pozorom, mięso nie jest jedynym źródłem witaminy B12. Znaleźć można ją również w mleku, serze, jogurcie oraz jajkach. Osoby będące na diecie wegańskiej, niedobory witaminy B12 uzupełniać mogą jedząc grzyby, takie jak shtake, soplówka jeżowata, lejkowiec dęty czy kurki. Do kategorii tej zaliczają się algi wytwarzane z suszonych wodorowców nori. Kolejne wegańskie źródło witaminy B12 to drożdże odżywcze. Na sklepowych półkach spotkać można różnego rodzaju wyroby z witaminą B12 – na przykład płatki zbożowe. Wegetarianie i weganie, niedobory witaminy B12 uzupełniać mogą poprzez stosowanie dedykowanych suplementów diety dostępnych na rynku.

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJA

Zasady bezpiecznej suplementacji

Aby przyjmowanie suplementów diety było w pełni bezpieczne i skuteczne, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Sprawdź jakich!
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Suplementy - ważny element diety sportowca

Jesteś początkującym sportowcem i chcesz rozpocząć suplementację, by wspierać swój organizm od samego początku? Zobacz, jak i co suplementować, aby osiągać jak najlepsze wyniki i nie stracić zdrowia.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Czy suplementacja witaminą D chroni przed koronawirusem?

Naukowcy z całego świata nadal próbują ustalić, jak witamina D działa na koronawirusa. Poznaj dotychczasowe ustalenia i dowiedz się, czy warto uzupełnić jej poziom w organizmie!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *