Feedfit > SUPLEMENTACJA > Zasady bezpiecznej suplementacji
SUPLEMENTACJA

Zasady bezpiecznej suplementacji

Foto: Freepik

Zgodnie z definicją, mianem suplementów określa się środki spożywcze mające na celu uzupełnianie diety. Są one skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji, które mogą dawać efekt odżywczy lub fizjologiczny. Czy są one w pełni bezpieczne? W dzisiejszym artykule bierzemy to zagadnienie pod lupę.

Jak bezpiecznie przyjmować suplementy?

Mówi się, że suplementy, w przeciwieństwie do leków, nie są nam w stanie zaszkodzić. Jak się okazuje, nie jest do końca prawdą. Przed rozpoczęciem ich stosowania, należy zapoznać się z najważniejszymi informacjami na ich temat, takimi jak dawkowanie, wskazania, przeciwskazania czy możliwe skutki uboczne. Suplementów nigdy nie powinno się używać na własną rękę, bez uprzedniej konsultacji z lekarzem, dietetykiem czy trenerem personalnym.

Co każdy z nas powinien wiedzieć na temat suplementów diety dostępnych na sklepowych półkach? Zawierają one wyciągi z różnego rodzaju substancji, ale w znacznie wyższych stężeniach aniżeli moglibyśmy dostarczyć naszemu organizmowi wraz z pożywieniem. Co dzieje się w sytuacji, w której nasz system trawienny otrzymuje substancje wyekstrahowane? Jako że nie rozpoznaje w nich pożywienia, traktuje je jako obcą substancję, której należy się pozbyć lub zneutralizować. Dodatkowo zużywa życiową energię i zapasy witamin. Przyjmowanie witamin i minerałów w zbyt wysokich dawkach może przyczynić się do uszkodzenia wątroby, wypłukania magnezu z organizmu, a nawet zwapnienia żył!

💊💊💊 „W praktyce żywieniowej istnieje wiele wskazań do suplementacji diety, ale decyzja o przyjmowaniu suplementów diety…

Opublikowany przez Polska Akademia Nauk Środa, 14 kwietnia 2021

Główne zasady bezpiecznej suplementacji

W produkty tego typu należy się zaopatrywać wyłącznie w sprawdzonych miejscach. Warto postawić na suplementy przodujących producentów posiadające niezbędne certyfikaty. Suplementy odżywcze zaleca się spożywać podczas posiłków. Witamin i enzymów nie należy dodawać do gorących płynów. Witaminy rozpuszczalne w wodzie, takie jak B oraz C powinno się dodawać do świeżo wyciśniętego soku lub przyjąć je razem z owocem czy warzywem. Jeżeli chodzi o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E oraz K, przyjmować należy je z wysokiej jakości olejami zimnotłoczonymi.

Nigdy nie powinno się zażywać pojedynczych substancji oddzielonych od innych składników odżywczych, takich jak chociażby czysta witamina C. Pełnić mogą one wyłącznie funkcję składnika wieloskładnikowych napojów. Na sklepowych półkach należy rozglądać się za preparatami wieloskładnikowymi, takimi jak witamina D z dodatkiem kwasów Omega-3 i tranu. Aby zwiększyć przyswajalność danego produktu, chroniąc jednocześnie swoją wątrobę, warto przyjmować go razem z pierzgą lub pyłkiem pszczelim.

Suplementy diety i ich rodzaje

Na rynku spotkać można się z różnego rodzaju suplementami diety. Mnogość dostępnych produktów sprawia, że każdy z łatwością znajdzie taki, który będzie w optymalnie dopasowany do jego indywidualnych potrzeb. Do czynienia możemy mieć z suplementami diety zawierającymi witaminy oraz mikroelementy. Produkty tego typu mają za zadanie uzupełnić ich braki w organizmie.

Drugą kategorią są suplementy diety zawierające składniki oraz ekstrakty roślinne. Są dobrym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na poprawie odporności i wzmocnieniu funkcjonowania poszczególnych organów.

Warto wspomnieć też o suplementach diety zawierających w składzie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak Omega-3. Są one cennymi składnikami pokarmowymi i w pozytywny sposób wpływają na profil lipidowy.

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJA

Witamina K na zdrowe serce i długowieczność. Które produkty mają jej najwięcej?

Witamina K pełni ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Najlepszymi jej źródłami są zielone warzywa, takie jak szpinak, jarmuż czy brokuły.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Witamina A w poprawie kondycji skóry i włosów

Witamina A ma korzystny wpływ na naszą skórę, paznokcie i włosy, a dodatkowo przejawia szereg właściwości prozdrowotnych. Przeczytaj i dowiedz się, dlaczego warto ją suplementować!
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJA

Suplementy - ważny element diety sportowca

Jesteś początkującym sportowcem i chcesz rozpocząć suplementację, by wspierać swój organizm od samego początku? Zobacz, jak i co suplementować, aby osiągać jak najlepsze wyniki i nie stracić zdrowia.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *