Feedfit > WELLNESS > DLA UMYSŁU > Jesień i zima w zgodzie z naturą, czyli jak zachować dobrą kondycję psychofizyczną podczas pochmurnych i deszczowych dni
DLA UMYSŁU

Jesień i zima w zgodzie z naturą, czyli jak zachować dobrą kondycję psychofizyczną podczas pochmurnych i deszczowych dni

Maddy Baker/unsplash.com

Jesień i zima często mogą wydawać się przytłaczające, choć tak naprawdę stanowią świetny czas na zwolnienie tempa i regenerację. Jak skutecznie zadbać o kondycję psychofizyczną podczas tych chłodnych pór roku?

Nie daj się ponurej aurze

Zarówno jesienią, jak i zimą mierzymy się z podobnymi problemami, wśród których prym wiodą niższa temperatura oraz mocno ograniczona ilość światła słonecznego. Takie warunki mogą mieć bardzo negatywny wpływ na nasze samopoczucie i odporność. To znak od natury, że czas odpocząć i zadbać wyłącznie o siebie, co w dzisiejszym świecie okazuje się niezwykle trudne. Multum codziennych obowiązków skutecznie uniemożliwia przerwanie jesienno-zimowego marazmu. 

Pamiętajmy jednak, że praca to nie wszystko – wolny czas możemy bowiem zagospodarować wedle własnego uznania. Róbmy to, co sprawia nam przyjemność, a nawet jesienny klimat nie wytrąci nas z dobrego humoru!

Zmień sposób myślenia na pozytywny

Nie da się zaprzeczyć, że czynniki środowiskowe mogą w znacznym stopniu oddziaływać na naszą psychikę. Równie istotną rolę w samopoczuciu odgrywa jednak sposób myślenia – w rzeczywistości wszystko siedzi w naszych głowach.

Myśli wywierają wpływ nie tylko na to, jak czujemy się pod kątem psychicznym, ale mogą warunkować też stan zdrowia, co zostało potwierdzone naukowo. Wystarczy wspomnieć o znanej Racjonalnej Terapii Zachowań, czyli metodzie pomocy psychologicznej wykorzystywanej podczas pracy z osobami chorującymi  onkologicznie. Polega ona na zaimplementowaniu racjonalnego, „zdrowego” myślenia, które wpływa następnie na proces zdrowienia. Racjonalna Terapia zachowań to świetny dowód na to, że stan umysłu nieodzownie łączy się z naszym zdrowiem i samopoczuciem. Podczas jesienno-zimowego okresu warto szukać zatem optymizmu choćby w najbardziej trywialnych sytuacjach dnia codziennego – z pewnością to zaprocentuje.

Doceń dary jesieni i zimy

Zwróćmy uwagę, że jesień i zima oznaczają nie tylko deszcz, śnieg i brak słońca. Chłodne pory roku wiążą się także z rozmaitymi darami od natury – pyszne jabłka, śliwki, orzechy włoskie, dynie, imbir czy cynamon to tylko kropla w morzu dobroci goszczących w naszych domach w tym okresie. Wyobraźmy sobie zapach herbaty przyprawionej pomarańczą, goździkami i miodem, imbir dodany do gorącej zupy i kojący dźwięk rozłupywanych orzechów. Jesień i zima zapewniają niepowtarzalny klimat, którym należy się rozkoszować – na kolejne wieczory w takim stylu przyjdzie nam bowiem poczekać przynajmniej kilka miesięcy.

Skup się na sobie

Intensywne, pełne wyjazdów wiosna i lato niekoniecznie sprzyjają dbaniu wyłącznie o siebie, co jest całkowicie zrozumiałe. Wszelkie braki w tym aspekcie można jednak z powodzeniem zrekompensować sobie podczas jesienno-zimowych wieczorów. W chłodne, na pozór ponure dni zdecydowanie więcej czasu spędzamy w zaciszu domowego ogniska, dzięki czemu wreszcie mamy okazję pobyć sami ze sobą. Robić to na co tylko my sami mamy ochotę. 

Jeśli chcemy obejrzeć film, oglądamy film. Jeśli preferujemy dobrą książkę, sięgamy po książkę. Ważne jest także to, żeby otaczać się ludźmi wywołującymi u nas pozytywne emocje – takich, których naprawdę lubimy. W ten sposób jesień i zima miną nam równie szybko, co przyjemnie.

Zdj. główne: Maddy Baker/unsplash.com

Artykuły

Filologia angielska i sport to dwie jego największe pasje. Wolne chwile stara się spędzać aktywnie, aczkolwiek nie gardzi także wartościową literaturą.
Piotr Bernacik
Polecane wpisy
DLA UMYSŁUWELLNESS

Palo santo, biała szałwia i kadzidełka - od czego zacząć swoją przygodę z kadzeniem?

Kadzenie to twoje nowe hobby, ale nie wiesz, po jakie kadzidło sięgnąć? Bez obaw – oto najlepsze rośliny i zioła dla początkujących!
Czytaj więcej
DLA UMYSŁUWELLNESS

Medytacja sposobem na znalezienie równowagi? Sprawdź, od czego zacząć

Jak zredukować stres i spać lepiej? Medytacja to nic trudnego – spróbuj!
Czytaj więcej
DLA UMYSŁUWELLNESS

Chcesz stosować afirmacje? Zobacz, od czego zacząć!

Afirmacja to jedna z najlepszych technik osiągania sukcesu. Jeżeli i Ty zamierzasz odnieść sukces, bez tych zasad będzie to niemożliwe! To zaledwie kilka kroków, aby polepszyć swoje życie.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *