Feedfit > WELLNESS > DLA CIAŁA > Jak dbać o prawidłową postawę ciała na co dzień?
DLA CIAŁAWELLNESS

Jak dbać o prawidłową postawę ciała na co dzień?

Velizar Ivanov/unsplash.com

W czasach elektroniki i ciągłego wpatrywania się w ekrany telefonów wyprostowana sylwetka staje się rzadkością. Specjaliści alarmują, a my powiemy, jak zadbać o wyprostowaną postawę ciała!

Coraz częściej mówi się o społeczeństwie, które zasiedziało się przed komputerem czy telefonem. Obrazowane jest to za pomocą człowieka z okrągłymi plecami i garbem, stukającego w klawiaturę. Tak być nie musi. Zadbaj o swoje plecy i kręgosłup już teraz!

Problemy z kręgosłupem

Na wstępie warto zaznaczyć, że okrągłe plecy i garb to poważne dolegliwości, o których jednak za często się nie mówi. Spędzanie codziennie kilku bądź kilkunastu godzin w takiej pozycji osłabia mięśnie pleców oraz barków, co sprawia, że nie są w stanie utrzymywać wyprostowanej postawy przez dłuższy czas.

Krzywe plecy to natomiast prosta droga do licznych chorób i problemów zdrowotnych. Odcinek lędźwiowy bardzo szybko da o sobie znać z powodu niewłaściwego usadowienia, bo sprawia to, że jest naciskany przez zbyt dużą masę ciała.

Dolegliwości związanych z kręgosłupem jest znaczenie więcej. Problem ten jest na tyle widoczny, że okrągłe plecy zyskały nawet termin fachowy: hiperkifoza piersiowa. 

Jak zadbać o prawidłową postawę ciała

Stwierdzenie, aby ktoś się nie garbił, nie jest pomocne. Postawa ciała wynika z przyzwyczajeń mięśni do ich użytkowania. Okrągłe plecy oznaczają, że mięśnie nie funkcjonują w prawidłowy sposób. Konieczne jest zatem wsparcie ciała zewnętrznymi metodami.

Jedną z nich może być tzw. pajączek. To specjalna opaska, która wspomaga utrzymać wyprostowane plecy, a dokładniej przyzwyczaić ciało, wyrobić w nim nawyk do prostowania się. Najczęstszym zarzutem wobec pajączka jest stwierdzenie, że nie pracują wtedy mięśnie. Jest to prawda, dlatego z opaski powinno się korzystać przez 10 min do maksymalnie 20 min. 

Odpowiedni fotel do biurka to kolejna kwestia, która niestety przez wielu jest pomijana. Zwykłe krzesła, choć mogą być odpowiednie na krótką metę, zaczynają uwierać przy wielogodzinnym korzystaniu. Zainwestowanie w odpowiedni sprzęt, który będzie wyprofilowany pod nasz kręgosłup, to inwestycja nie tyle w wygodę, co w zdrowie. 

W przypadku wyjścia na miasto warto mieć także tę kwestię na uwadze. Wyprostowana sylwetka oddziałuje na postrzeganie nas w oczach innych. Psychologowie są w tej kwestii jednogłośni. Spróbuj utrzymywać delikatnie napięty brzuch, ściągnij ramiona i łopatki, to pomoże prostować plecy. 

Ćwiczenia na proste plecy

Mówi się, że okrągłe plecy to problem okresu dziecięcego. Prawdopodobnie tylko dlatego, że dorosłym pozwalamy się garbić. Najwyższy czas to zmienić. Zacznij od następującego zestawu:

  • Chodzenie ze szczotką za plecami zmusza do prostowania pleców, kilka rundek dziennie będzie dobrym pomysłem.
  • Połóż się na plecach, napnij brzuch i unieś nogi do góry, a następnie powoli je opuszczaj.
  • Zacznij uprawiać jogę z uwzględnieniem pleców i ich dolnego odcinka – pozwoli to zregenerować się mięśniom.
  • Postaw także na rozciąganie. 
  • Zacznij biegać lub pływać – to zdecydowanie poprawi Twoją sylwetkę, pływanie wzmocni mięśnie pleców.

zdj. główne: Velizar Ivanov/unsplash.com

Artykuły

Student filologii polskiej, miłośnik reportażu i porannego joggingu. Smakosz egzotycznych herbat oraz niedoszły proskater.
Robert Grześkowiak
Polecane wpisy
DLA UMYSŁUWELLNESS

Palo santo, biała szałwia i kadzidełka - od czego zacząć swoją przygodę z kadzeniem?

Kadzenie to twoje nowe hobby, ale nie wiesz, po jakie kadzidło sięgnąć? Bez obaw – oto najlepsze rośliny i zioła dla początkujących!
Czytaj więcej
DLA CIAŁAWELLNESS

Co robić, aby uniknąć trądziku po treningu? Skorzystaj z tych kilku rad!

Aktywność fizyczna to twoje hobby, ale po każdym treningu dokucza ci trądzik? Dzięki tym 6 wskazówkom pożegnasz wypryski raz na zawsze!
Czytaj więcej
DLA UMYSŁUWELLNESS

Medytacja sposobem na znalezienie równowagi? Sprawdź, od czego zacząć

Jak zredukować stres i spać lepiej? Medytacja to nic trudnego – spróbuj!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *