Feedfit > WELLNESS > DLA CIAŁA > Jakie korzyści dla ciała i zdrowia daje zimny prysznic?
DLA CIAŁAWELLNESS

Jakie korzyści dla ciała i zdrowia daje zimny prysznic?

Jak świat długi i szeroki, wszędzie spotkamy zwolenników zarówno kąpieli w zimnej, jak i ciepłej wodzie. Większość nas korzysta z tej drugiej opcji. A czy jest jakiś powód, aby jednak spróbować wejść pod zimną wodę?

Ciepła woda – jakie ma zalety?

Korzystanie z ciepłej kąpieli z pewnością relaksacyjnie zadziała na nasze mięśnie, odpręży ciało, zmniejszy ból głowy, usunie toksyny z powierzchni skóry, otworzy pory, oczyści zatoki, pozwoli odpocząć, zadziała nasennie i zredukuje ból stawów! Przy odpowiedniej temperaturze zmyjemy również większość zanieczyszczeń. Wszystko to sprawia, że jesteśmy przyzwyczajeni do brania kąpieli właśnie w ciepłej wodzie, szczególnie przed snem.

Zimna woda – czy warto się przestawić?

Odpowiedź jest oczywista – tak! Zimna kąpiel posiada szereg zalet: 

  1. Wzmacnia odporność i pozwala zahartować ciało. To szczególnie dobre dla tych, którzy bywają chorowici, a otwieranie okna zimą niemal równa się z przeziębieniem. Regularne kąpiele w stopniowo zimniejszej wodzie zdecydowanie poprawią naszą odporność.
  2. Pobudzenie – to, że zimna woda pobudza, wie niemal każdy. Nawet Henryk Sienkiewicz, nasz noblista, nurzał stopy w zimnej wodzie, kiedy nocami ślęczał nad książkami. Znani są również amatorzy porannych kąpieli, które natychmiast wyrywają nas z porannego zaspania i stawiają na nogi.
  3. Ujędrnia skórę – pozwala zachować odpowiednie witaminy, wzmacnia tkankę, nadaje jej połysku.
  4. Polepsza apetyt – słynne powiedzenie, że „woda wyciąga” dotyczy właśnie kąpieli w zimnej wodzie, po której natychmiast zachciewa się jeść. Z drugiej jednak strony może to stanowić również zachętę dla osób, które chciałby zrzucić zbędne kilogramy.
  5. Poprawia humor – kąpiele pozwalają wydzielić większą ilość serotoniny, potocznie zwanej „hormonem szczęścia”, który jest odpowiedzialny za procesy zasypiania, kontrolę nastroju i samopoczucia. 

To jednak nie wszystkie zalety, innym warto jednak przyjrzeć się nieco dokładniej, z osobna.

Wsparcie dla ciała

Wspominaliśmy już, że zimny prysznic poprawia odproność oraz jest dobry dla skóry. Gorący prysznic ma taką wadę, iż usuwa naturalne oleje ze skóry, a także prowadzi do jej wysuszenia. Nie mamy takiej sytuacji z zimną wodą, która zwęża naczyna krwionośnie, pory i zmniejsza zaczerwienienia. Wzmacnia włókna odpowiedzialne za jędrność skóry. Dogłębnie usuwa zanieczyszczenia. A ponadto poprawia jej zdolność do regeneracji.

Kwestia regeneracji to w ogóle wielka zaleta dla ciała, szczególnie po doznanych urazach. Zyski czerpią również włosy, które w zetknięciu z mroźną wodą nabierają blasku. Zimny prysznic zwiększa również liczbę plemników w męskim nasieniu, co może być dodatkowym atutem dla par, które starają się o dziecko.

Wsparcie dla psychiki

Korzystanie z mroźnych czy wręcz lodowatych kąpieli jest zaletą nie tylko dla naszego ciała, ale również umysłu. Badania psychologii klinicznej autorstwa doktora Nikołaja Szewczuka wykazały jednoznacznie, że kąpiele takie poprawiają stan psychiczny. Redukują stres, pozwalają się psychicznie odprężyć itd. Ich działalność w niektórych aspektach ma te same korzyści, co antydepresanty. 

Bardzo dobrym połączeniem w przypadku zimnych pryszniców dla zdrowia psychicznego jest zastosowanie technik oddychania Wima Hofa, które w takim duecie zdecydowanie wpływają na polepszenie zarówno kondycji psychicznej, jak i naszego zdrowia fizycznego.

Przeczytaj też: https://feedfit.pl/wellness/domowe-sposoby-na-pielegnacje-obciazonych-stop/

Zdjęcie główne: Karolina Grabowska/pexels.com

Artykuły

Student filologii polskiej, miłośnik reportażu i porannego joggingu. Smakosz egzotycznych herbat oraz niedoszły proskater.
Robert Grześkowiak
Polecane wpisy
DLA CIAŁADLA UMYSŁUWELLNESS

Sprawdzone techniki relaksacyjne dla ciała i umysłu

Masz dość ciągłego zmęczenia? Potrzebujesz chwili relaksu? Poznaj sprawdzone techniki relaksacyjne dla ciała i ducha!
Czytaj więcej
DLA CIAŁATRENINGWELLNESS

Zasady prawidłowej regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym

Wystarczy kilka prostych kroków, aby po treningu czuć się wspaniale. Poznaj zasady prawidłowej regeneracji ciała po wysiłku fizycznym!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆDLA UMYSŁUWELLNESS

Jak poprawić koncentrację podczas aktywności fizycznej i codziennych obowiązków?

Szukasz sposobów na poprawę koncentracji? Sprawdź nasze propozycje!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *