Feedfit > WELLNESS > DLA CIAŁA > Nie tylko masaż – jak powinny wyglądać zabiegi regeneracyjne dla osób uprawiających sport?
DLA CIAŁAWELLNESS

Nie tylko masaż – jak powinny wyglądać zabiegi regeneracyjne dla osób uprawiających sport?

Odpowiednie zadbanie o kondycję organizmu po zakończonym wysiłku fizycznym to jeden z najważniejszych elementów treningu. W przeprowadzeniu prawidłowej regeneracji ciała pomocne mogą się okazać specjalistyczne zabiegi. 

Terapia ciepłem 

Wśród popularnych zabiegów odnowy biologicznej wspomagającej regenerację organizmu sportowców są wszystkie zajęcia oparte na wysokiej temperaturze. Najbardziej klasycznym rozwiązaniem jest korzystanie z sauny – jest wiele różnych rodzajów, które w nieco inny sposób wpływają na kondycję organizmu. Badania naukowe, choć wciąż w początkowej fazie, pokazują, że systematyczne korzystanie z sauny może zmniejszać bóle reumatyczne, migreny, obniżać ciśnienie tętnicze, przyspieszać spalanie tkanki tłuszczowej, a przede wszystkim szybciej i efektywnej dotleniać mięśnie całego ciała. 

Terapia zimnem 

Podobne pozytywne efekty na proces regeneracji organizmu po intensywnym wysiłku fizycznym mogą mieć wszystkie zabiegi związane z niską temperaturą. W tej grupie sposobów na relaks i odnowę ciała znajdują się: popularne w ostatnich latach morsowanie, zimne kąpiele w lodzie, komora hiperbaryczna, zimne okłady i wychłodzenie organizmu. Gwałtowne obniżenie temperatury organizmu sprawia, że przepływ składników odżywczych przyspiesza, wytęża się praca układu odpornościowego i poprawia wydolność organizmu. W przypadku terapii związanych ze zmianą temperatury ciała warto pamiętać o bezpiecznym stosowaniu wszelkiego rodzaju zabiegów, dlatego należy im się poddawać po konsultacji z lekarzem i pod okiem specjalistów, którzy będą monitorować parametry organizmu. 

Specjalistyczne kąpiele 

W procesie regeneracji ciała często wykorzystywane są także kąpiele, przede wszystkim wirowe oraz perełkowe. Zabiegi te wykonywane są w specjalistycznych wannach, które nadają wodzie odpowiedni wir oraz ciśnienie. W tego typu kąpielach wykorzystywane są dysze generujące właściwy przepływ wody, tworzące efekt mikromasaży relaksujących napięte tkanki mięśniowe. Zabiegi związane ze specjalistycznymi kąpieli zwiększają przepływ krwi, poprawiają poziom dotlenienia organizmu (w szczególności mięśni), a także pomagają w lepszym transporcie składników odżywczych w całym organizmie. Specjaliści podkreślają, że kąpiele mogą stanowić dodatkowy element procesu regeneracji organizmu po intensywnym wysiłku fizycznym, stymulując prawidłową pracę organizmu po treningu. 

Masaże 

Ostatnim elementem nieodłącznie związanym z procesem regeneracji organizmu sportowców są masaże. Tego typu sesje pomagają w rozluźnieniu mięśni w konkretnych partiach ciała, szczególnie wyeksploatowanych podczas treningu. Fizjoterapia pomaga zmniejszyć ból, rozluźnić napięte tkanki mięśniowe, poprawić krążenie w całym ciele, a także sprawdzić, nad którymi partiami ciała można pracować intensywniej, tak by wyrównać rozrost mięśni w całym ciele. Podczas masaży często stosuje się takie techniki jak rolowanie, wałkowanie, rozcieranie oraz ucisk w konkretnych partiach mięśni. Terapia manualna może zmniejszać uczucie bólu nawet o 30% bezpośrednio po wykonaniu zabiegu, a w dłuższej perspektywie pomaga zmniejszyć, a nawet zniwelować odniesione kontuzje. 

Zdjęcie główne: pexels.com/KoolShooters

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
DLA CIAŁAWELLNESS

Jak dbać o prawidłową postawę ciała na co dzień?

Masz problem z okrągłymi plecami? Wiemy, jak Ci pomóc. Sprawdź naszą listę, jak przestać się garbić!
Czytaj więcej
DLA UMYSŁUWELLNESS

Palo santo, biała szałwia i kadzidełka - od czego zacząć swoją przygodę z kadzeniem?

Kadzenie to twoje nowe hobby, ale nie wiesz, po jakie kadzidło sięgnąć? Bez obaw – oto najlepsze rośliny i zioła dla początkujących!
Czytaj więcej
DLA CIAŁAWELLNESS

Co robić, aby uniknąć trądziku po treningu? Skorzystaj z tych kilku rad!

Aktywność fizyczna to twoje hobby, ale po każdym treningu dokucza ci trądzik? Dzięki tym 6 wskazówkom pożegnasz wypryski raz na zawsze!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *