Feedfit > WELLNESS > DLA UMYSŁU > Stres miejski – czym jest i jak się z nim uporać?
DLA UMYSŁUWELLNESS

Stres miejski – czym jest i jak się z nim uporać?

Foto: Freepik

Na odczuwanie stresu mają wpływ nie tylko problemy w pracy czy napięcie psychiczne, ale także warunki panujące w najbliższym otoczeniu. Taki rodzaj stresu może wywoływać środowisko miejskie.

Czym charakteryzuje się stres miejski?

Fizjologiczna reakcja organizmu wywołana czynnikami związanymi z życiem w dużej aglomeracji nazywana jest potocznie miejskim stresem. Na codzienne samopoczucie oraz kondycję psychofizyczną wpływają bodźce, które są charakterystyczne dla rozwoju cywilizacyjnego i długotrwałego przebywania w centrum miasta.

Problemu nie stanowią pojedyncze czynniki – z nimi organizm umie sobie swobodnie poradzić. Większy kłopot pojawia się, kiedy kilka z bodźców łączy się ze sobą i silnie oddziałuje na funkcjonowanie wszystkich układów w organizmie. Do tego typu czynników można zaliczyć między innymi: sztuczne oświetlenie, hałas, zanieczyszczenie powietrza, zatłoczenie, codzienny pośpiech, spaliny, promieniowanie elektromagnetyczne czy nieodpowiednią dietę.

Wszystkie wymienione elementy wywołują stres, generują problemy z rytmem snu, utrudniają proces odpoczynku czy zasypiania, a także zwiększają produkcję kortyzolu.

Jakie dolegliwości towarzyszą miejskiemu stresowi?

Hałas negatywnie wpływa na pracę układu nerwowego. Według badań szkodliwe dźwięki zaczynają się od około 70 decybeli. Szacuje się, że hałas związany z miastem, czyli dźwięk silników samochodowych, gwar, miejski zgiełk czy dźwięk motocykli lub przejeżdżających autobusów wytwarza hałas o sile od 75 do nawet 90 decybeli. Tak wyraźne odgłosy osłabiają koncentrację, utrudniają odpoczynek i zwiększają produkcję hormonu stresu, odpowiedzialnego za uczucie napięcia, niepokoju, rozdrażnienia i zmęczenia.

Niekorzystnym dla pracy organizmu czynnikiem jest także zanieczyszczone powietrze. Spaliny czy smog mogą powodować trudności ze swobodnym nabieraniem powietrza, niedotlenienie organizmu, pogorszenie pracy mózgu, a nawet problemy zdrowotne związane z chorobami układu oddechowego. Płuca na stałe mierzące się z miejskim powietrzem w pełni oczyszczają się po około dwóch tygodniach pobytu w mniej skażonym środowisku, dlatego warto zadbać o regularną detoksykację organizmu.

Miejski stres jest też związany z natężeniem sztucznego oświetlenia. Problem wywołujący nieprzyjemne dolegliwości dotyczy nie tylko oświetlenia miejskiego, halogenów czy lamp ulicznych, ale także częstego korzystania z komputera, telewizora i smartfona. Urządzenia te emitują sztuczne światło niebieskie, które utrudnia swobodne patrzenie, powoduje uczucie suchości oka, łzawienie, zmęczenie, ból głowy, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do poważnych problemów z wzrokiem.

Niebieskie światło wpływa także na wydzielanie przez organizm melatoniny odpowiadającej za regulację cyklu dobowego. Nocne spędzanie czasu przy sztucznym oświetleniu i wpatrywanie się w ekran urządzeń elektronicznych utrudnia zasypianie, powoduje uczucie stresu i negatywnie wpływa na efektywny odpoczynek.

Ostatnim czynnikiem zwiększającym odczuwanie miejskiego stresu jest nieodpowiednia dieta. Osoby mieszkające w dużych aglomeracjach często korzystają z usług restauracji czy dowozu, spożywając wysokoprzetworzoną żywność. Taka dieta nie dostarcza organizmowi potrzebnych witamin, minerałów oraz składników odżywczych. Złe nawyki żywieniowe w połączeniu z częstym piciem alkoholu czy nałogowym paleniem papierosów dodatkowo zwiększają odczuwane dolegliwości i znacznie pogarszają codzienne samopoczucie.

Jak pokonać miejski stres?

Podstawowym elementem wpływającym na zmniejszenie odczuwania napięcia jest dbanie o efektywny czas relaksu i zdrowy sen. W procesie zaśnięcia może pomóc wietrzenie pomieszczenia, korzystanie z olejków zapachowych, zaciemnienie sypialni oraz wygodny materac. Zasłonięcie okien ograniczny także wchodzące do pokoju sztuczne oświetlenie, które negatywnie wpływa na wzrok.

Stanu zanieczyszczenia powietrza w mieście nie można zmienić, ale warto zadbać o dużą ilość roślin w mieszkaniu. Stworzą one bardziej przyjazne środowisko i będą samodzielnie dostarczać wyprodukowany tlen. Pomocny może być także wyjazd poza miasto na łono natury, na przykład nad jezioro, do lasu czy na łąkę. Spędzenia czasu w otoczeniu przyrody oczyści płuca, wyciszy narastające myśli, zmniejszy napięcie w mięśniach i dotleni cały organizm.

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆDLA UMYSŁUWELLNESS

Jak poprawić koncentrację podczas aktywności fizycznej i codziennych obowiązków?

Szukasz sposobów na poprawę koncentracji? Sprawdź nasze propozycje!
Czytaj więcej
DLA CIAŁAWELLNESS

Domowe sposoby na otarcia i drobne urazy potreningowe

Sprawdź, jak przygotować naturalny, a przede wszystkim skuteczny opatrunek łagodzący podrażnienia z produktów znajdujących się w każdym domu!
Czytaj więcej
DLA CIAŁAWELLNESS

Domowe sposoby na pielęgnację obciążonych stóp

Zadbaj o zmęczone stopy i stwórz samodzielnie domowe SPA, które nie wymaga dużego nakładu pieniędzy ani czasu!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *