Feedfit > WELLNESS > DLA UMYSŁU > Trening autogenny Schultza remedium na stres
DLA UMYSŁUWELLNESS

Trening autogenny Schultza remedium na stres

Foto: Freepik

Świat nieubłaganie mknie do przodu i stale jesteśmy świadkami błyskawicznych zmian. Próbując za nimi nadążyć, narażamy się na ogromny stres oraz dyskomfort. W odpowiedzi na to powstały sposoby, dzięki którym możemy się zrelaksować i ograniczyć negatywne oddziaływanie otaczających nas czynników stresogennych. Jedną ze wspomnianych metod jest zyskujący popularność trening autogenny Schultza.

Zasady i założenia treningu autogennego Schultza

W związku z dynamicznym rozwojem psychoterapii i metod psychoterapeutycznych w XX w., zaczęto konstruować treningi i systemy ćwiczeń, pomagające w leczeniu licznych zaburzeń oraz umożliwiające osiągnięcie spokoju i relaksu. W 1932 roku psychiatra i psychoterapeuta, Johannes Schultz, opierając się na technikach wykorzystywanych w medytacji zen oraz jodze, nie uwzględniając przy tym ich mistycznego zabarwienia, opracował kurs, którego głównym założeniem jest odprężenie organizmu.

Trening autogenny Schultza składa się z 6 etapów, trwających po około dwa tygodnie. Każdy z nich umożliwia nam poznanie własnego organizmu i zapanowanie nad poszczególnymi procesami. Trening autogenny Schultza polega w głównej mierze na wyobrażaniu sobie stanów, np. odczuwaniu ciepła lub zimna oraz na wydawaniu i wykonywaniu poleceń, jak „moje ramiona są ciężkie”. Ćwiczenia należy wykonywać codziennie, ich zalecany czas trwania wynosi od 15 do 20 minut, a w końcowych etapach powinny trwać pół godziny.

Trening Schultza jest jednym z rodzajów treningu rekreacyjnego mającego na celu przywrócenie równowagi w organizmie, w…

Opublikowany przez Gabinet Masażu i Fizykoterapii Czwartek, 24 stycznia 2019

Małe nakłady, wielkie efekty

Efektem treningu jest zdolność do panowania nad procesami zachodzącymi w naszym organizmie, tj. zapanowanie nad autonomicznym układem nerwowym oraz jego podukładami – współczulnym i przywspółczulnym układem nerwowym. Układ współczulny odpowiada za mobilizację naszego organizmu. Jest on pobudzany, kiedy znajdujemy się w sytuacji zagrożenia i niezbędna jest szybka reakcja, jak walka lub ucieczka. Panowanie nad nim jest niezwykle ważne, ponieważ jednym z głównym czynników, który sprawia, że układ ten przejmuje ster nad naszym organizmem jest stres. Układ przywspółczulny uruchamiany jest, kiedy odpoczywamy. Odpowiada za spadek ciśnienia tętniczego krwi, pobudzenie perystaltyki jelit czy zwolnienie czynności serca.

Dzięki treningowi autogennemu Schultza uzyskamy równowagę pozwalającą nam na regulowanie pracy organizmu, np. poprzez „uśpienie” układu współczulnego, kiedy sytuacja nie wymaga jego interwencji. Trening ten niesie za sobą wiele pozytywnych efektów, które są potwierdzone licznymi badaniami:

•  redukcja stresu,
•  rozluźnienie ciała,
•  odprężenie umysłu,
•  złagodzenie problemów neurologicznych,
•  poprawa koncentracji oraz nastroju,
•  zmniejszenie bólu głowy (przewlekłego i migrenowego),
•  redukcja lęku i niepokoju.

Trening autogenny Schultza – wskazania

Trening mogą wykonywać osoby w każdej grupie wiekowej – tak dorośli, jak i dzieci. Należy pamiętać, że trening autogenny Schultza nie leczy, a jest jedynie metodą wspomagającą leczenie i właściwą terapię. Trenować powinny osoby zmagające się z problemami takimi, jak:

•  nadczynność tarczycy,
•  dławica piersiowa (dusznica bolesna),
•  migrenowe bóle głowy,
•  przewlekłe bóle głowy,
•  depresja,
•  zaburzenia snu (bezsenność, koszmary senne u osób z zespołem stresu pourazowego (PTSD),
•  problemy z koncentracją,
•  problemy z pobudzeniem seksualnym u kobiet,
•  problemy z samokontrolą, radzeniem sobie ze stresem,
•  zwiększone odczuwanie lęku i niepokoju,
•  nadciśnienie tętnicze,
•  nerwice,
•  choroba wieńcowa,
•  choroba Raynauda.

Trening autogenny Schultza – przeciwskazania

Niezwykle ważna jest znajomość czynników, przez które trening może wyrządzić więcej szkód niż przynieść korzyści, jak:

•  autyzm,
•  zażywanie leków psychotropowych,
•  nadmierne pobudzenie emocjonalne,
•  infekcje z występującą gorączką,
•  choroby psychotroniczne.

Trening dla każdego

Trening autogenny Schultza jest metodą relaksacyjną, niewymagającą specjalistycznej wiedzy, sprzętu i nakładów pieniężnych. Wystarczy, że znajdziesz wygodne, ciche miejsce, które pozwoli ci się zrelaksować, a w ciągu dwunastu tygodni osiągniesz wymarzony spokój i zapanujesz nad własnym organizmem.


Artykuły

Wielbiciel pieszych wycieczek. Przy sprzyjającej pogodzie lubi zwiedzać Polskę na rowerze. Uwielbia wypoczynek w otoczeniu przyrody. Poza sportem interesuje go historia.
Bartosz Promiński
Polecane wpisy
AKTYWNOŚĆDLA UMYSŁUWELLNESS

Jak poprawić koncentrację podczas aktywności fizycznej i codziennych obowiązków?

Szukasz sposobów na poprawę koncentracji? Sprawdź nasze propozycje!
Czytaj więcej
DLA CIAŁAWELLNESS

Domowe sposoby na otarcia i drobne urazy potreningowe

Sprawdź, jak przygotować naturalny, a przede wszystkim skuteczny opatrunek łagodzący podrażnienia z produktów znajdujących się w każdym domu!
Czytaj więcej
DLA UMYSŁUWELLNESS

Stres miejski - czym jest i jak się z nim uporać?

Mieszkanie oraz praca w dużej aglomeracji narażają nas na tzw. stres miejski. Dowiedz się, jakie są jego objawy i jak skutecznie z nim walczyć!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *