Feedfit > ZDROWIE > Co jeść, aby mieć mocne stawy?
ZDROWIE

Co jeść, aby mieć mocne stawy?

Foto: Freepik

Bolące stawy to dolegliwość, która dosięga coraz młodsze osoby. Możesz sobie skutecznie pomóc, stosując odpowiednio ułożoną dietę.

Czy dieta wpływa na kondycję organizmu?

Z pewnością niejedna osoba słyszała wcześniej powiedzenie w stylu “jesteś tym, co jesz”. Warto zdać sobie sprawę z tego, że nie ma w nim ani grama przesady. Pożywienie, które każdego dnia dostarczamy organizmowi, jest jego paliwem. Tylko od nas zależy, czy to paliwo będzie dobrej, czy raczej kiepskiej jakości. Jeżeli od czasu do czasu wlejemy do baku gorsze paliwo, to jest szansa, że nic złego się nie stanie. O wiele gorsza jest sytuacja, w której złej jakości pożywienie dostarczane jest przez wiele lat. Zaczynają się wówczas pojawiać poważne deficyty w obrębie kluczowych składników odżywczych. Organizm zaczyna szwankować. Objawy początkowo wydają się niegroźne – przewlekłe zmęczenie i problemy z koncentracją, które równie dobrze można przypisać stresującej pracy. Bywa jednak i tak, że nieprawidłowo skomponowana dieta odbije się prędzej czy później na kondycji stawów.

Dieta na stawy – co można osiągnąć

Wprowadzając do swojego codziennego menu odpowiednie produkty, można znacznie zmniejszyć dolegliwości bólowe stawów. Ból stawów często powiązany jest z toczącymi się w organizmie stanami zapalnymi. Niektóre produkty pomagają zwalczać stany zapalne, natomiast inne je nasilają. Dzięki informacjom dotyczącym właściwości odżywczych określonych produktów będziesz w stanie samodzielnie komponować codzienne posiłki w taki sposób, aby skorzystały na tym Twoje stawy.

Co warto jeść, aby wzmocnić stawy i uniknąć stanów zapalnych?

Lista korzystnych dla zdrowia substancji i składników odżywczych jest stosunkowo długa. Z pewnością znajdziesz na niej produkty, z których z łatwością przygotujesz codzienne posiłki dla siebie i całej swojej rodziny. Jeżeli chcesz, aby Twoje stawy były w doskonałej kondycji, pamiętaj o tym, aby do swojej codziennej diety włączyć między innymi:

•  nabiał – to właśnie w nim znajduje się w pełni wartościowe białko, które stanowi podstawowy element, z jakiego zbudowana jest chrząstka stawowa – jeżeli chcesz cieszyć się zdrowymi stawami, to jak najczęściej sięgaj po ser biały, a także pij regularnie kefir i jogurt naturalny;

•   białko pochodzenia roślinnego – to świetna propozycja dla osób będących na diecie wegetariańskiej i wegańskiej – białko pochodzenia roślinnego w mniejszym stopniu niż białko zwierzęce zakwasza organizm;

•  rośliny strączkowe – to właśnie w nich znajdują się substancje, z których powstaje maź zapewniająca płynne funkcjonowanie stawów – gdy zaczyna w stawach jej brakować, pojawiają się dolegliwości bólowe;

•  ryby – substancje zawarte w rybach hamują rozwój stanów zapalnych w organizmie (szczególną uwagę zwróć na halibuty, makrele czy śledzie);

•  warzywa i owoce – warto włączyć do swojej codziennej diety, gdyż są zdrowe – zawierają mnóstwo korzystnych mikroelementów.

Jak utrzymać zdrowe stawy?

Właściwie dobrana dieta nie tylko wspomaga ich prawidłowe funkcjonowanie, ale także…

Opublikowany przez Szalona Redukcja Piątek, 27 listopada 2020

Dlaczego stawy bolą?

Przyczyny bólu w stawach mogą być rozmaite. Gdy od czasu do czasu kręcą Cię kolana lub odczuwasz dolegliwości bólowe w nadgarstkach, zapewne jako winowajcę wskazujesz zmienną pogodę, ewentualnie zrzucasz to na karb wieku. Może się jednak okazać, że za ból stawów odpowiada zła dieta. Nie chodzi tylko i wyłącznie o pożywienie ubogie w substancje odżywcze, witaminy i minerały. Może się zdarzyć, że cierpisz na alergię pokarmową, a zupełnie nie zdajesz sobie z tego sprawy. Dolegliwości ze strony stawów mogą być skutkiem alergii. Jeżeli podejrzewasz u siebie nietolerancję na mąkę pszenną, ziemniaki czy pomidory, to skontaktuj się z lekarzem.

Zdrowe odżywianie to mocne stawy!

Każdy chce być sprawny do późnej starości, jednak tak naprawdę, mało kto za młodu troszczy się o to, aby organizm jak najdłużej funkcjonował prawidłowo. Zapamiętaj – za każdym razem, gdy sięgasz po potrawy ociekające tłuszczem zwierzęcym, ze smakiem przegryzasz soczystego hamburgera, sięgasz po szklankę słodkiego napoju czy z braku czasu na gotowanie zdrowych posiłków żywisz się wysoko przetworzoną żywnością naszpikowaną chemikaliami, to dokładasz cegiełkę znacznie obciążającą stawy. Zamiast tego, sięgnij po owoce, warzywa, ryby i inne produkty, które zawierają substancje wzmacniające stawy!

Artykuły

Z wykształcenia politolog, jednak jej prawdziwą pasją jest aktywny tryb życia - przejechała na rowerze Polskę wzdłuż i wszerz. Każdą wolną chwilę poświęca na górskie wędrówki i coraz ambitniejsze wyzwania sportowe. Z copywritingiem związana od 2015 roku.
Marta Głogowska-Drzyzga
Polecane wpisy
ZDROWIE

Co powinno się znaleźć w domowej apteczce na okres zimowy?

Chcesz zadbać o bezpieczeństwo swoich bliskich zimą? Sprawdź, co powinno znaleźć się w domowej apteczce na okres zimowy!
Czytaj więcej
ZDROWIE

Żelatyna - naturalny lek na stawy, włosy i paznokcie

Masz problemy ze stawami, paznokciami lub włosami? Nie wiesz, jak sobie z nimi poradzić? Wypróbuj żelatynę, która cechuje się niesamowitymi właściwościami zdrowotnymi!
Czytaj więcej
ZDROWIE

Mięśnie posturalne a prawidłowa postawa ciała

Wady postawy są jedną z chorób cywilizacyjnych naszych czasów. Zadbaj o siebie i sprawdź, co możesz zrobić, aby uniknąć urazów kręgosłupa.
Czytaj więcej

1 komentarz

  • Avatar

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *