Feedfit > AKTYWNOŚĆ > Czy aktywność fizyczna pomaga zwalczać choroby układu pokarmowego?
AKTYWNOŚĆZDROWIE

Czy aktywność fizyczna pomaga zwalczać choroby układu pokarmowego?

Foto: Freepik

Aktywność fizyczna jest – obok zbilansowanej diety – jednym z czynników korzystnie wpływających na zdrowie człowieka i funkcjonowanie jego organizmu. Regularny trening poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego, wzmacnia układ ruchowy i znacznie redukuje ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych. W jaki sposób i czy w ogóle wpływa na układ pokarmowy?

Jak funkcjonuje układ pokarmowy podczas wysiłku fizycznego?

Mimo rozwoju technologii i nauki nadal nie wiadomo do końca, jak funkcjonuje fizjologia układu pokarmowego w czasie wytężonego wysiłku fizycznego. Z wielu badań i obserwacji klinicznych wynika, że podczas trwania treningu dochodzi do pobudzania współczulnego układu autonomicznego. Jest on elementem układu nerwowego, który odpowiedzialny jest za unerwianie narządów wewnętrznych i wpływa na regulację ich pracy. Dzieli się on dodatkowo na układ przywspółczulny i współczulny. Warto tutaj nadmienić, że prawidłowe i optymalne funkcjonowanie układu pokarmowego ma miejsce, gdy człowiek odpoczywa.

Zjedzenie dużego posiłku powoduje, że aktywuje się układ przywspółczulny, który wspomaga pracę jelit, zwiększając wydzielanie kwasu żółciowego, a także enzymów trzustkowych. Z kolei w trakcie wytężonego wysiłku fizycznego dochodzi do aktywacji układu współczulnego, który powoduje przyspieszenie akcji serca, odpływ krwi z jelit i jej jednoczesny napływ do mięśni. Dlatego też można wywnioskować, że aktywność fizyczna może mieć dwojaki wpływ na układ pokarmowy.

Jakie korzyści daje układowi pokarmowemu regularna aktywność fizyczna?

Korzyści dla pracy układu pokarmowego i procesu trawienia, które wynikają z regularnego wysiłku fizycznego, nie są do końca wyjaśnione. Najbardziej polecaną formą regularnego treningu są ćwiczenia wytrzymałościowe ze średnim obciążeniem, czyli bieganie, rower lub pływanie. Wykazano przy tym, że tego typu wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko wystąpienia zaparć, a nawet nowotworu jelita grubego. Wynika to najprawdopodobniej z faktu szybszego pasażu jelitowego. Inne, pośrednie korzyści dla układu pokarmowego oraz trawienia pojawiają się przy okazji redukcji masy ciała, która pojawia się dosyć często u osób regularnie wykonujących ćwiczenia. U szczupłych i wysportowanych ludzi widoczne jest znacznie mniejsze otłuszczenie narządów wewnętrznych, co korzystnie wpływa na procesy trawienne. Ponadto takie dolegliwości jak choroby zapalne jelit występują znacznie rzadziej u osób aktywnych niż u tych, które nie uprawiają sportu.

Zdrowych brzuch, a aktywność fizyczna💪🏾
Zdrowa żywność to jedno; na układ pokarmowy niebagatelny wpływ ma również…

Opublikowany przez FitCurves Tarnów Środa, 27 stycznia 2021

Negatywny wpływ aktywności fizycznej na układ pokarmowy

Dla części osób może się to okazać szokujące, ale badania jednoznacznie pokazują, że nie każda aktywności fizyczna wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego oraz procesy trawienne. Charakterystyczny zestaw dolegliwości pojawia się w momencie, kiedy poddajemy organizm wysiłkowi przekraczającemu nasze możliwości. Mamy wtedy mdłości, ból brzucha, a niekiedy pojawiają się nawet wymioty.

Objawy te związane są z wystąpieniem tzw. refluksu żołądkowo-przełykowego. Wpływ zbyt intensywnego wysiłku fizycznego na częstotliwość pojawiania się tych dolegliwości jest odpowiednio udokumentowany. Podczas badań zaobserwowano, że nawet do 90 procent zawodowych sportowców narzeka na problemy z układem pokarmowym i procesami trawiennymi. Mechanizm ich pojawienia się polega na występowaniu wstecznej perystaltyki pomiędzy przełykiem a żołądkiem.

Sport wyczynowy

Każdy powie, że sport to zdrowie!🏋️‍♂️ Ale czy zawsze❓🧐

➡️ Niestety intensywne treningi mogą przyczynić się do zaburzeń pracy przewodu pokarmowego. Problemy gastryczne raportowane są u wielu sportowców wysokiego wyczynu, ale również u osób uprawiających sport amatorsko.🤸‍♀️🚴‍♂️

Czy można temu zapobiec❓
Zobacz film i dowiedz się co radzi dr Patrycja Szachta z Vitaimmun ⬇️⬇️

Zachęcamy również do subskrypcji naszego kanału na Youtube, gdzie znajdziecie inne, interesujące filmy ⤵️⤵️
https://www.youtube.com/channel/UC9BJjAWbJ8J7pO-ps7DsuPw?view_as=subscriber

Opublikowany przez VitaImmun Wtorek, 10 grudnia 2019

Ćwiczyć czy jednak nie ćwiczyć?

Odpowiedź na to pytanie jest jasna i oczywista – ćwiczyć. Należy jednak pamiętać, aby jednostki treningowe były odpowiednio dopasowane do naszych możliwości. Jeśli sporadycznie dojdzie do przekroczenia pewnej bariery, to organizm w większości przypadków sobie z tym poradzi. Jeśli jednak na każdym treningu będzie następowało przeciążenie wszystkich układów, odbije się to rzecz jasna na układzie pokarmowym i pojawią się wcześniej wspomniane dolegliwości.

Artykuły

Pasjonat sportu, głównie piłki nożnej w każdej odmianie - od trawiastej po street football. W przeszłości prezenter radia o tematyce kobiecej piłki nożnej. Przez kilka lat miał okazję poznać najwybitniejsze polskie piłkarki i ich trenerów. Obecnie Content Manager w jednej z agencji marketingowych.
Mateusz Kaczmarek
Polecane wpisy
ZDROWIE

Dołącz do akcji #ZdrowaPolska i ciesz się trwałym zdrowiem!

Trwa akcja #ZdrowaPolska, której celem jest promowanie zdrowego stylu życia, profilaktyka chorób i propagowanie aktywności fizycznej. Podejmij wyzwanie „Krok po zdrowie” i zmień życie na lepsze!
Czytaj więcej
ZDROWIE

Nadmiar wody w organizmie - jak się z tym uporać?

Nadmiar wody w organizmie? Mamy na to radę! Sprawdź, co trzeba uczynić, aby poradzić sobie z tym dość kłopotliwym problemem.
Czytaj więcej
ZDROWIE

Dziurawiec - naturalny sposób na ból brzucha. Kiedy i jak go stosować?

Dziurawiec od lat znajduje szerokie zastosowanie w medycynie naturalnej. Jakie ma właściwości i na co pomaga popularne ziele świętojańskie?
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *