Feedfit > DIETETYKA > FAKTY I MITY > Czy persymona rzeczywiście może zahamować rozwój nowotworu?
DIETETYKAFAKTY I MITYZDROWIE

Czy persymona rzeczywiście może zahamować rozwój nowotworu?

Foto: Freepik

Persymona (inaczej kaki) to owoc smaczny i zdrowy. Stanowi on cenne źródło witamin oraz minerałów. Persymona znana jest z właściwości przeciwnowotworowych, przeciwzapalnych, przeciwkrwotocznych oraz wzmacniających. Co warto wiedzieć na jej temat?

Persymona – co to za owoc?

Persymona nazywana jest również owocem kaki, chińską śliwką lub jabłkiem orientu. Jest to owoc hebanowca wschodniego, który z wyglądu przypomina karłowatą jabłoń. Kaki wywodzi się z Japonii oraz Chin. Roślinę tę spotkać można jednak również w Europie. Persymona jest uprawiana w Azji Południowej, Brazylii, Izraelu, Hiszpanii oraz Włoszech. Preferuje tereny bezwietrzne, o dużym nasłonecznieniu.

Persymona owocuje w okresie od sierpnia do końca października. Daje owoce o kształtach sercowatych, kulistych oraz spłaszczonych. Mogą się różnić od siebie również wielkością (waha się ona od 2 do 9 cm) oraz kolorem (kaki może mieć barwę żółtą, czerwoną lub pomarańczową).

Kaki występuje w 2 wersjach: z wysoką zawartością taniny oraz 8 jadalnymi pestkami i z niską zawartością taniny i pestek. Owoce pierwszego z nich można przechowywać przez długi czas. Drugie są natomiast nieco mniej trwałe. Owoc kaki posiada cztery listki po spodniej stronie. Jego miąższ jest zbliżony w smaku do słodkich śliwek.

Wartości odżywcze kaki

Owoce kaki są bogate w witaminy A, C, E oraz K, witaminy z grupy B, a także minerały, takie jak magnez, żelazo, potas, wapń, sód, cynk oraz fosfor. Dodatkowo zawierają one polifenole, karotenoidy, kwasy organiczne, błonnik i cukier. 100 gram owocu zawiera 73 kalorie. Persymona składa się w 97% z węglowodanów i 3% z białka. Jej indeks glikemiczny to 50.

Właściwości persymony

Persymona jest owocem, który ze względu na zawartość substancji aktywnych biologicznie wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Jak pokazują wyniki badań, owoce kaki w diecie osób chorych na białaczkę skutecznie hamują rozwój komórek nowotworowych. Znajdujące się w składzie persymony witaminy spowalniają procesy starzenia się organizmu i wzmacniają układ immunologiczny.

Błonnik pokarmowy i antyoksydanty w korzystny sposób wpływają na układ krwionośny, a dokładniej na regulację gospodarki lipidowej. Co więcej, związki zawarte w kaki regulują stężenie trójglicerydów we krwi. Owoce persymony powinny spożywać między innymi osoby cierpiące na anemię. Związane jest to z tym, iż skutecznie zwiększają one przyswajalność żelaza. Kaki jest zalecany także w przypadku przewlekłego stresu – w pozytywny sposób wpływa bowiem na funkcjonowanie układu nerwowego.

Zawarte w persymonie karotenoidy w bardzo korzystny sposób wpływają na pracę narządu wzroku, chroniąc przed zwyrodnieniem plamki żółtej oraz zaćmą i poprawiając widzenie o zmierzchu.

Znacie kaki?🤗 Warto spróbować! Persymona (kaki) jest doskonałym źródłem witaminy A, zawiera też witaminę C. Nie bez…

Opublikowany przez Papaj Gym Warsaw Poniedziałek, 5 listopada 2018

Kaki w kuchni

Jak wykorzystywać persymonę w kuchni? Spożywać można ją w postaci zarówno świeżej, jak i gotowanej bądź suszonej. Owoce należy dokładnie umyć, a następnie oderwać listki. Jeżeli skórka kaki jest wystarczająco miękka, można ją bez obaw spożyć. Persymona jest pozbawiona pestek i gniazd nasiennych. Najlepiej spożywać ją łyżeczką.

Jako że dojrzałe kaki są bardzo słodkie, znakomicie sprawdzają się jako dodatek do różnych dań. Przykładowo: suszoną persymonę dodać można zarówno do ciasta, jak i puddingu czy sałatki. Kaki może być również jednym ze składników owocowego koktajlu. Na bazie persymony przyrządzić można także konfiturę czy mus, lub zaserwować ją z dodatkiem sera, takiego jak na przykład feta.

Owoce kaki najlepiej przechowywać w lodówce – w ten sposób skutecznie można zapobiec ich przedwczesnemu gniciu czy zepsuciu. Cena za sztukę waha się od 1 do 3 zł.

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
SOCIALFITZDROWIE

Masz problemy ze snem? Sprawdź naturalny i skuteczny napar prosto z TikToka!

Czy napar z sałaty może poprawić jakość snu? Okazuje się, że tak! Nietypowa metoda Shapli Hoque stała się właśnie nowym trendem TikToka.
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆDIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Sezon na truskawki rozpoczęty! Dlaczego warto jeść te słodkie owoce?

Sezon na truskawki dopiero się rozpoczął, a ich dystrybutorzy już nie nadążają z dostawami! Co czyni z sezonowego owocu aż tak łakomy kąsek?
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Kisiel i jego zdrowotne właściwości

Kisiel to zdrowa przekąska, która świetnie sprawdzi się zarówno w diecie osób aktywnych fizycznie, jak i dbających o zdrowe odżywianie dorosłych czy dzieci.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *