Feedfit > DIETETYKA > FAKTY I MITY > Czy persymona rzeczywiście może zahamować rozwój nowotworu?
DIETETYKAFAKTY I MITYZDROWIE

Czy persymona rzeczywiście może zahamować rozwój nowotworu?

Foto: Freepik

Persymona (inaczej kaki) to owoc smaczny i zdrowy. Stanowi on cenne źródło witamin oraz minerałów. Persymona znana jest z właściwości przeciwnowotworowych, przeciwzapalnych, przeciwkrwotocznych oraz wzmacniających. Co warto wiedzieć na jej temat?

Persymona – co to za owoc?

Persymona nazywana jest również owocem kaki, chińską śliwką lub jabłkiem orientu. Jest to owoc hebanowca wschodniego, który z wyglądu przypomina karłowatą jabłoń. Kaki wywodzi się z Japonii oraz Chin. Roślinę tę spotkać można jednak również w Europie. Persymona jest uprawiana w Azji Południowej, Brazylii, Izraelu, Hiszpanii oraz Włoszech. Preferuje tereny bezwietrzne, o dużym nasłonecznieniu.

Persymona owocuje w okresie od sierpnia do końca października. Daje owoce o kształtach sercowatych, kulistych oraz spłaszczonych. Mogą się różnić od siebie również wielkością (waha się ona od 2 do 9 cm) oraz kolorem (kaki może mieć barwę żółtą, czerwoną lub pomarańczową).

Kaki występuje w 2 wersjach: z wysoką zawartością taniny oraz 8 jadalnymi pestkami i z niską zawartością taniny i pestek. Owoce pierwszego z nich można przechowywać przez długi czas. Drugie są natomiast nieco mniej trwałe. Owoc kaki posiada cztery listki po spodniej stronie. Jego miąższ jest zbliżony w smaku do słodkich śliwek.

Wartości odżywcze kaki

Owoce kaki są bogate w witaminy A, C, E oraz K, witaminy z grupy B, a także minerały, takie jak magnez, żelazo, potas, wapń, sód, cynk oraz fosfor. Dodatkowo zawierają one polifenole, karotenoidy, kwasy organiczne, błonnik i cukier. 100 gram owocu zawiera 73 kalorie. Persymona składa się w 97% z węglowodanów i 3% z białka. Jej indeks glikemiczny to 50.

Właściwości persymony

Persymona jest owocem, który ze względu na zawartość substancji aktywnych biologicznie wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Jak pokazują wyniki badań, owoce kaki w diecie osób chorych na białaczkę skutecznie hamują rozwój komórek nowotworowych. Znajdujące się w składzie persymony witaminy spowalniają procesy starzenia się organizmu i wzmacniają układ immunologiczny.

Błonnik pokarmowy i antyoksydanty w korzystny sposób wpływają na układ krwionośny, a dokładniej na regulację gospodarki lipidowej. Co więcej, związki zawarte w kaki regulują stężenie trójglicerydów we krwi. Owoce persymony powinny spożywać między innymi osoby cierpiące na anemię. Związane jest to z tym, iż skutecznie zwiększają one przyswajalność żelaza. Kaki jest zalecany także w przypadku przewlekłego stresu – w pozytywny sposób wpływa bowiem na funkcjonowanie układu nerwowego.

Zawarte w persymonie karotenoidy w bardzo korzystny sposób wpływają na pracę narządu wzroku, chroniąc przed zwyrodnieniem plamki żółtej oraz zaćmą i poprawiając widzenie o zmierzchu.

Znacie kaki?🤗 Warto spróbować! Persymona (kaki) jest doskonałym źródłem witaminy A, zawiera też witaminę C. Nie bez…

Opublikowany przez Papaj Gym Warsaw Poniedziałek, 5 listopada 2018

Kaki w kuchni

Jak wykorzystywać persymonę w kuchni? Spożywać można ją w postaci zarówno świeżej, jak i gotowanej bądź suszonej. Owoce należy dokładnie umyć, a następnie oderwać listki. Jeżeli skórka kaki jest wystarczająco miękka, można ją bez obaw spożyć. Persymona jest pozbawiona pestek i gniazd nasiennych. Najlepiej spożywać ją łyżeczką.

Jako że dojrzałe kaki są bardzo słodkie, znakomicie sprawdzają się jako dodatek do różnych dań. Przykładowo: suszoną persymonę dodać można zarówno do ciasta, jak i puddingu czy sałatki. Kaki może być również jednym ze składników owocowego koktajlu. Na bazie persymony przyrządzić można także konfiturę czy mus, lub zaserwować ją z dodatkiem sera, takiego jak na przykład feta.

Owoce kaki najlepiej przechowywać w lodówce – w ten sposób skutecznie można zapobiec ich przedwczesnemu gniciu czy zepsuciu. Cena za sztukę waha się od 1 do 3 zł.

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
SUPLEMENTACJAZDROWIE

Cząsteczka 1-MNA - polskie odkrycie nadzieją na lepsze zdrowie i długowieczność

Polskie odkrycie nadzieją na lepsze zdrowie i długowieczność – dowiedz się więcej na temat cząsteczki 1-MNA!
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Nabiał – jak istotny jest w jadłospisie?

Nabiał to doskonałe źródło wapnia oraz białka. Czy jednak uwzględnienie go w diecie posiada same zalety? Dowiedz się, jak istotny jest nabiał w jadłospisie.
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Czy ostre jedzenie przyspiesza spalanie kalorii? Obalamy mity dotyczące pikantnych potraw!

Czy warto jeść pikantne potrawy? A może lepiej ich unikać? Obalamy popularne mity!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *