Feedfit > ZDROWIE > Jak obliczyć RFM – wskaźnik relatywnej masy tłuszczu?
ZDROWIE

Jak obliczyć RFM – wskaźnik relatywnej masy tłuszczu?

Foto: Freepik

Dotychczas podstawowym wskaźnikiem masy ciała, który można było samodzielnie obliczyć, było BMI. Teraz przyszedł czas na bardziej dokładny pomiar RFM!

Czym jest RFM?

Wskaźnik relatywnej masy tłuszczu to technika opracowana przez amerykańskich naukowców. Nazwa pochodzi od angielskiego określenia Relative Fat Mass Index. Wskaźnik bada poziom tkanki tłuszczowej w organizmie. Dzięki dokładnym obliczeniom system jest w stanie podać relatywną ilość tłuszczu w organizmie oraz określić, czy badany użytkownik ma nadwagę, stopień otyłości czy niedowagę. Metoda pozwala nie tylko zapobiec zaburzeniom nadwagi, ale także stanowi wskazówkę dla lekarzy, którzy mogą zlecić dodatkowe badania w kierunki miażdżycy czy chorób tarczycy.

RFM zostało opracowane na podstawie grupy testowej ponad 3000 osób, które zmagają się z niewłaściwą wagą. Dzięki dokładnym wynikom i naukowym analizom udało się opracować system, który jest niewiele mniej skuteczny niż profesjonalne urządzenie sprawdzające gęstości kości za pomocą technologii DXA. Wskaźnik RFM jest nową alternatywą w stosunku do popularnego od lat BMI.

Wskaźnik BMI

Body Mass Index (BMI) to powszechnie znany i używany dotychczas wskaźnik masy ciała. Na podstawie prostego matematycznego wzoru użytkownik może samodzielnie obliczyć aktualny poziom właściwej wagi. Wyliczone w ten sposób wartości porównuje się ze specjalnie ustawioną tabelą wyników, która pokazuje, czy badany ma nadwagę, niedowagę, otyłość lub znajduje się w stanie wygłodzenia. Klasyfikacja została opracowana tylko na podstawie prawidłowej wagi osób dorosłych i nie analizuje płci badanych, co znacznie zaburza otrzymywane wyniki. Popularne dotychczas BMI ma wiele wad i jest niedokładne, jednak funkcjonuje już od końca XIX wieku. Wskaźnik masy ciała jest jednak w stanie określić ryzyko wystąpienia chorób wynikających z nieprawidłowej wagi, m.in. cukrzycy, choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy czy otyłości, i jest dobrym sposobem na regularne monitorowanie swojej wagi.

RFM a BMI

Wskaźnik BMI nie jest w stanie określić zawartości tkanki tłuszczowej. Wynik obliczany jest na podstawie wagi oraz wzrostu, a to oznacza, że do obliczeń nie jest włączona rozbudowana tkanka mięśniowa. W związku z tym niektórzy kulturyści według systemu BMI są otyli, a drobni sportowcy mają niedowagę. Fakt ten wyostrza niedokładność i ułomność przestarzałego systemu. BMI nie dzieli bowiem badanych na płeć, a tym samym nie dopasowuje wzoru do znaczących różnic w budowie ludzkiego ciała.

RFM opracowane przez naukowców z kalifornijskiego Cedars-Sinai Medical Center jest znacznie bardziej dokładne i wprowadza znaczące zmiany do systemu. W praktyce oznacza to, że stworzony wskaźnik RFM lepiej bada ciało użytkownika i precyzyjniej określa prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej. Co ciekawe, opracowany wzór nie zakłada sprawdzania wagi, a najważniejszą informacją jest stosunek obwodu talii do wzrostu. Badanie wyróżnia także płeć i wiek użytkownika. Dzięki temu badacze twierdzą, że po wstępnych testach system RFM jest porównywalny ze specjalistycznymi urządzeniami badającymi szczegółowe parametry.

Jak prawidłowo obliczyć wskaźnik RFM?

Pomiar wykonuje się na podstawie wzoru, według którego mnoży się liczbę centymetrów wzrostu razy 20, a następnie dzieli ją przez centymetry uzyskane z wymiaru talii. Uzyskaną liczbę należy w przypadku kobiet odjąć od liczby 72, natomiast u mężczyzn – od 64. Dokładne wzory to dla mężczyzn: 64 − (20 × wzrost/obwód w talii), natomiast dla kobiet 72 − (20 x wzrost/obwód w talii). Podobnie jak w przypadku BMI istnieją liczne internetowe kalkulatory, które pozwalają na łatwe i szybkie dokonanie opracowanych naukowo obliczeń. Systemy analizują uzyskany wynik i pokazują użytkownikowi dokładną informację o stanie otłuszczenia jego organizmu. Obliczony wskaźnik RFM może być cenną wiadomością o aktualnym stanie zdrowia i impulsem do rozpoczęcia treningu lub wizyty u lekarza.

Wskaźnik RFM – co to takiego?

Obecnie najbardziej znanym wskaźnikiem pomiaru masy ciała był wskaźnik BMI. Nie jest on…

Opublikowany przez Medicago Zdrowa Dieta Czwartek, 29 sierpnia 2019

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
ZDROWIE

Dołącz do akcji #ZdrowaPolska i ciesz się trwałym zdrowiem!

Trwa akcja #ZdrowaPolska, której celem jest promowanie zdrowego stylu życia, profilaktyka chorób i propagowanie aktywności fizycznej. Podejmij wyzwanie „Krok po zdrowie” i zmień życie na lepsze!
Czytaj więcej
ZDROWIE

Nadmiar wody w organizmie - jak się z tym uporać?

Nadmiar wody w organizmie? Mamy na to radę! Sprawdź, co trzeba uczynić, aby poradzić sobie z tym dość kłopotliwym problemem.
Czytaj więcej
ZDROWIE

Dziurawiec - naturalny sposób na ból brzucha. Kiedy i jak go stosować?

Dziurawiec od lat znajduje szerokie zastosowanie w medycynie naturalnej. Jakie ma właściwości i na co pomaga popularne ziele świętojańskie?
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *