Feedfit > ZDROWIE > Nadmiar wody w organizmie – jak się z tym uporać?
ZDROWIE

Nadmiar wody w organizmie – jak się z tym uporać?

Foto: Freepik

Człowiek w ponad 70% składa się z wody. Nic więc dziwnego, że jest ona tak ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Woda jest istotnym składnikiem płynów ustrojowych, bierze także udział w procesie trawienia i umożliwia transport wewnątrzustrojowy. Czasami jednak zdarza się, że zauważamy wyraźny nadmiar wody w naszym organizmie. Oto kilka porad, jak pozbyć się problemu.

Odpowiednie nawadnianie organizmu

Aby pozbyć się wody z organizmu, trzeba regularnie nawadniać organizm. Mówi się, że powinno się wypijać litr na 30 kg masy ciała. To oznacza w praktyce, że przeciętny człowiek powinien wypić od 1,5 do 3 l płynów dziennie. A gdzie je znaleźć? W wodzie, zielonej herbacie, sokach oraz w owocach i warzywach. Należy także wyraźnie ograniczyć picie mocnej herbaty czy kawy. Nie warto skupiać się tylko na jednym źródle wody. Najlepiej jest je ze sobą połączyć, zwłaszcza że owoce i warzywa zawierają też wiele niezbędnych witamin i minerałów.

Najwięcej wody zawierają ogórki (96%), pomidory (95%), rzodkiewki (95%), truskawki (92%), arbuzy (92%,), papryka (92%) i szpinak (91%).

Ograniczenie soli

Soli nie można ograniczyć zupełnie. Jest jednym z tych produktów, bez których nasz organizm sobie nie poradzi, ale w nadmiarze może powodować nadciśnienie czy zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, ile soli spożywa w ciągu dnia, ponieważ sól jest wszędzie, a kto ma czas w dzisiejszych czasach czytać skład produktów podczas szybkich zakupów?

Sól dodaje się do produktów kupowanych w sklepie nie tylko dla smaku. Największe znaczenie w tym wypadku mają jej właściwości konserwujące. Z tego powodu sól można znaleźć w wędlinach, serach, przetworach czy przekąskach. Przykładowo w 100 g wędliny jest aż od 1,5 do 2,3 g soli. Jest to dużo, jeżeli pomyślimy, że naukowcy podkreślają, że dzienne spożycie przez człowieka tej przyprawy nie powinno przekraczać 5 gram.

Skoro sól jest wszędzie, to jak ją ograniczyć? Niedoprawianie zupy niestety nie wystarczy. Trzeba ograniczyć jej używanie w kuchni, ale należy także wybierać produkty o jak najmniejszej jej zawartości. Warto również ograniczyć spożywanie fast foodów, bo to w nich jest najwięcej soli. Także dania na wynos czy odmrażane w domu przekraczają naszą dzienną dawkę tej przyprawy. Jak najwięcej gotujmy w domu, gdzie możemy kontrolować ilość soli.

Regularne ćwiczenia fizyczne

Treningi i uprawianie sportu wpływa pozytywnie nie tylko na naszą sprawność fizyczną, samopoczucie i kondycję, ale także redukuje nadmiar soli i toksyn. Zmniejszenie ilości soli w organizmie już samo w sobie pozytywnie wpływa na redukcję wody w organizmie, natomiast w połączeniu z odpowiednim nawadnianiem podczas treningu sprawia, że nadmiar wody w organizmie przestaje być problemem.

Nie trzeba robić wiele, aby poczuć się lepiej. Warto wybrać schody zamiast windy, przejść jeden przystanek, wybrać rower zamiast samochodu. Wystarczy już 30 minut ćwiczeń, aby pozbyć się nadmiaru wody w organizmie.

Artykuły

Uważa, że najlepsze efekty daje sport uprawiany w dobrym towarzystwie. Z tego powodu na ściankę wspinaczkową chodzi z zaufanym partnerem, a jogę uprawia tylko w swoim ulubionym klubie. Dla niej dobra zabawa to podstawa każdej aktywności!
Joanna Sowińska
Polecane wpisy
ZDROWIE

Przedawkowanie wody - czym się objawia i jakie ma konsekwencje?

W trakcie letnich upałów warto dbać o prawidłowe nawodnienie organizmu, jednak należy uważać, by nie zaszkodzić swojemu zdrowiu.
Czytaj więcej
SUPLEMENTACJAZDROWIE

Cząsteczka 1-MNA - polskie odkrycie nadzieją na lepsze zdrowie i długowieczność

Polskie odkrycie nadzieją na lepsze zdrowie i długowieczność – dowiedz się więcej na temat cząsteczki 1-MNA!
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWIE

Dna moczanowa a dieta - jak należy odżywiać się przy tej dolegliwości?

Cierpisz na dnę moczanową? Dowiedz się, jaka dieta będzie dla Ciebie najlepsza!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *