Feedfit > ZDROWIE > Odmrożenia i hipotermia – jak ich uniknąć?
ZDROWIE

Odmrożenia i hipotermia – jak ich uniknąć?

Foto: Freepik

Negatywne działanie niskich temperatur może być niebezpieczne dla organizmu nie tylko przy bardzo silnych mrozach, ale także wtedy, gdy termometr wskazuje kilka stopni poniżej zera.

Ryzyko wystąpienia hipotermii jest największe nie przy skrajnie niskich temperaturach, ale też podczas wyjścia w nieodpowiednich ubraniach. Wychodząc zimą na kilkudziesięciominutowy spacer należy pamiętać o stosownym przygotowaniu i dobraniu prawidłowego stroju. Uchronienie się przed wyziębieniem organizmu czy odmrożeniami jest bardzo proste, jednak nie każdy zwraca na to uwagę. Zimowa brawura może doprowadzić do poważnych szkód dla skóry i pracy organizmu, dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób skutecznie chronić się przed niepotrzebnymi dolegliwościami.

Jak rozpoznać objawy odmrożenia i hipotermii?

Pierwszym sygnałem, że chłód silnie oddziałuje na organizm, jest odczuwanie dreszczy. Uczucie to powinno być sygnałem do znalezienia cieplejszego miejsca pobytu lub ubranie dodatkowej warstwy odzieży. Po drżeniu pojawią się skurcze mięśni, zawroty głowy, dezorientacja i osłabienie. Te objawy powinny zostać zauważone natychmiast, dzięki czemu zwiększa się również czas reakcji na odszukanie bardziej przyjaznych warunków. W przypadku wyziębienie skóry należy szybko ocenić, jak poważne mogą być odmrożenia. Jeśli przemarznięta skóra reaguje na ciepło silnym bólem lub skurczem mięśni, to jest to oznaka, że do odmrożenia jeszcze nie doszło. W przypadku, gdy podczas ogrzewania lub polewania części ciała ciepłą wodą nie odczuwa się żadnych dolegliwości, należy założyć, że skóra została odmrożona.

Najczęściej do hipotermii dochodzi gdy:
👉🏻wpada się do zimnej wody
👉🏻lawina przysypuje
👉🏻długotrwale przebywamy na…

Opublikowany przez Szanuj Ratownika Środa, 24 lutego 2021

Doprowadzenie organizmu do silnej hipotermii czy odmrożeń skóry jest najczęściej wynikiem nieodpowiedzialności i braku wyobraźni, dlatego przed wyjściem z domu należy sprawdzić warunki atmosferyczne panujące na zewnątrz i odpowiednio przygotować się do wyjścia. Odczuwanie zimna wzmaga również silny wiatr. Przed hipotermią oraz odmrożeniami można się ochronić na kilka prostych sposobów.

Odpowiedni strój

Zimowy ubiór powinien składać się z kilku warstw, które będą chronić ciało przed wychłodzeniem, zatrzymywać ciepło, jednocześnie odparowując pot. Wilgoć wygenerowana przez pocenie się organizmu jest jedną z przyczyny hipotermii i odczuwania chłodu. Najlepszym rozwiązaniem byłaby bielizna termiczna lub ubranie dedykowane na zimową porę.

Równie kluczowym elementem stroju jest czapka, która chroni głowę. Skóra znajdująca się na głowie jest silnie unerwiona, przez co stanowi idealną drogę do utraty ciepła. Dodatkowym aspektem prawidłowego stroju na zimowe wyprawy są grube skarpetki. Buty zimowe powinny być wybrane w nieco większym rozmiarze niż tradycyjne obuwie, ale także powinny mieć szerszy nosek, dzięki czemu swobodnie zmieści się w nim stopa w grubej skarpecie.

Ochronny krem

Przed wyjściem na zimne powietrze warto zabezpieczyć skórę twarzy przed chłodem. Idealnym sposobem na stworzenie ochronnej warstwy skóry jest specjalny krem wspierający kondycję skóry poddanej działaniu mrozu. Kobiety, które nakładają makijaż, powinny zwrócić uwagę na gęstość preparatu i sposób zastosowania, tak aby nałożyć krem pod lub na warstwę upiększających kosmetyków.

Ruch

Najprostszym i najbardziej oczywistym sposobem na utrzymanie ciepła podczas pobytu na mrozie jest ruch. Wystarczy spacer, niewysokie podskoki, ruchy rękami i palcami stóp, aby utrzymać odpowiednią temperaturę ciała. Równie pomocna może okazać się krótka rozgrzewka przed samym wyjściem na dwór. Najbardziej szkodliwą możliwością jest przebywanie na mrozie w bezruchu. W ten sposób organizm szybciej się wychładza, przez co zwiększa się prawdopodobieństwo wyziębienia ciała.

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
SOCIALFITZDROWIE

Czy sama suplementacja probiotyków pozwoli zachować zdrowe jelita? Anna Lewandowska radzi!

Probiotyki pomagają w utrzymaniu przewodu pokarmowego we właściwej kondycji, ale nie są jedynym sposobem na zdrowe jelita. Oto sprawdzone metody Anny Lewandowskiej!
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆZDROWIE

Inicjatywa branży fitness zaktywizuje cały kraj. Dołącz do akcji #rozRUSZAMY!

Ruszyła właśnie ogólnopolska akcja branży fitness pod hasłem #rozRUSZAMY, której celem jest walka z negatywnymi skutkami braku ruchu i zwiększanie świadomości jego szkodliwego wpływu na zdrowie oraz kondycję psychiczną. Dołącz do tej inicjatywy już dziś!
Czytaj więcej
ZDROWIE

Ból głowy i jego przyczyny - jak temu zaradzić?

Migrena to dolegliwość, na którą cierpi prawie 4 miliony Polaków! Sprawdź, jakie są najczęstsze przyczyny i jak uśmierzyć doskwierający ból.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *