Feedfit > AKTYWNOŚĆ > Sportowe sposoby na rozładowanie stresu
AKTYWNOŚĆZDROWIE

Sportowe sposoby na rozładowanie stresu

Foto: Freepik

Artykuł sponsorowany

Stres stał się nieodłącznym towarzyszem naszego życia – nawet jeśli nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Wśród najskuteczniejszych sposobów na jego zwalczenie lekarze oraz psychologowie zgodnie wskazują aktywność fizyczną. Które dyscypliny sportowe są najlepsze, aby dać upust negatywnym emocjom?

Bieganie / Jogging

To jeden z najpopularniejszych sportowych sposobów na ucieczkę od problemów dnia codziennego. Podczas biegania zwiększa się bowiem w naszym organizmie poziom serotoniny i dopaminy – hormonów odpowiedzialnych między innymi za dobre samopoczucie i odpowiednią kondycję psychiczną. Ponadto do krwioobiegu uwalniane są endorfiny, które mogą wywołać u biegacza stan euforyczny. Wyniki badań naukowych wskazują również, że u osób ze zdiagnozowaną depresją treningi biegowe przyniosły wiele korzystnych zmian, takich jak spadek poziomu napięcia nerwowego czy zmniejszenie stanów lękowych.

Sporty walki

Jeśli szukamy skutecznego sposobu na rozładowanie negatywnych emocji albo obniżenie stresu, to sporty walki mogą okazać się idealnym wyborem. Ćwiczenia na worku treningowym pozwalają nie tylko uwolnić pokłady zbędnej energii i uspokoić skołatane nerwy, ale także wzmacniają mięśnie, poprawiają koordynację ruchową i spalają mnóstwo kalorii. Zajęcia z boksu, MMA, czy dalekowschodnich sztuk walki są też stosowane jako forma terapii dla dzieci zmagających się z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), gdyż ułatwiają radzenie sobie z agresją oraz polepszają koncentrację.

Co ważne, aby rozpocząć przygodę ze sportami walki, wcale nie trzeba kupować na start pełnego rynsztunku – większość profesjonalnych klubów sportowych oferuje bowiem osobom początkującym wypożyczenie sprzętu. Panowie powinni zatem wyposażyć się jedynie w męskie spodenki sportowe i stabilne obuwie, zaś panie – w stanik usztywniający biust, damskie szorty oraz wygodne buty na płaskiej podeszwie.

#ćwiczenia #sport #stres
Żeby rozładować stres, można wybrać dwa rodzaje aktywności: albo spokojne ćwiczenia wymagające…

Opublikowany przez Centrum Edukacyjne ModernEdu Piątek, 13 listopada 2020

Jazda na rowerze

W trakcie jazdy na rowerze pracują niemal wszystkie partie mięśniowe, a dodatkowo stymulowany jest mózg. Właśnie dlatego aktywność ta rekomendowana jest zwłaszcza osobom zmagającym się z przewlekłym stresem lub depresją. Kolarstwo znakomicie sprawdza się również jako profilaktyka chorób sercowo-naczyniowych i wszelakich nowotworów, stąd chętnie korzystają zeń seniorzy.

Dla tych, którzy przemieszczają się jednośladem w warunkach typowo miejskich, dobrym rozwiązaniem będą tradycyjne „szosówki”. Z kolei ci, którzy często przemierzają wymagające trasy off-roadowe i leśne tereny, powinni zdecydować się na rower MTB.

Akrobatyka

Ten rodzaj sportu wymaga wprawdzie odpowiedniego przygotowania gimnastycznego, jednak istnieją też mniej zaawansowane figury, których warto spróbować w centrach fitness czy parkach trampolin. Zwłaszcza, że spektrum korzyści jest nader szerokie. Jak dowodzą naukowcy, na czele z dr Mortonem Walkerem, każda forma skakania pozwala skutecznie rozładować napięcie w ciele, a równocześnie relaksuje i niweluje problemy z bezsennością.

Spośród pozostałych zalet wynikających z regularnego skakania warto zwrócić uwagę na poprawę metabolizmu i przepływu limfy, wzmocnienie serca, wsparcie systemu immunologicznego i zwiększenie gęstości kości. Wyzwalane podczas tej aktywności endorfiny błyskawicznie wprawiają nas we właściwy nastrój, a mózg otrzymuje solidną porcję tlenu, co przekłada się później na wyższą efektywność działań.

Sporty taneczne

Taniec angażuje nie tylko całe ciało, ale i głębokie struktury mózgowe, dlatego stanowi doskonałe remedium na stres, nerwicę czy stany depresyjne. Szereg jego zalet w sferze psychologicznej wykorzystuje się w tzw. choreoterapii, określanej potocznie jako „leczenie tańcem”. Wyzwalane podczas takich zajęć emocje pozwalają oczyścić umysł z trosk i zmartwień, a to z kolei przekłada się na zmniejszenie napięcia mięśniowego. Korzystają z nich ludzie w różnym wieku oraz sytuacji życiowej – od nastolatków z zaburzeniami osobowości aż po seniorów cierpiących na choroby Alzheimera czy Parkinsona.

„Efektem ubocznym” tanecznych treningów jest oczywiście wyrzeźbienie sylwetki, poprawa kondycji i zwiększenie świadomości swojego ciała. Z czasem stają się one natomiast świetną rozrywką oraz niezawodnym relaksem – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn.

Artykuły

Z zawodu dziennikarz, a prywatnie pasjonat aktywnego stylu życia. Swoich sił próbował już w pływaniu, siatkówce, kulturystyce, a nawet jeździectwie. Dziś nie wyobraża sobie życia bez gitarowych brzmień.
Mateusz Świst
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWIE

Dna moczanowa a dieta - jak należy odżywiać się przy tej dolegliwości?

Cierpisz na dnę moczanową? Dowiedz się, jaka dieta będzie dla Ciebie najlepsza!
Czytaj więcej
ReklamaZDROWIE

Dieta dla dziecka w trakcie biegunki – co można podawać, a czego unikać?

Biegunka to jedna z najczęstszych dolegliwości wieku dziecięcego. Warto więc wiedzieć, jak się zachowywać, kiedy nasze dziecko traci duże ilości wody i często odmawia jedzenia.
Czytaj więcej
ZDROWIE

6 bolesnych błędów, które popełniają osoby z insulinoopornością - możesz ich uniknąć!

W Internecie krąży wiele sprzecznych informacji na temat insulinooporności. Jakim faktom dać wiarę, a które są mitem? Prawdę od fałszu oddzieli dietetyk Katarzyna Koćwin.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *