Feedfit > ZDROWIE > Sposoby na chrapanie – jak skutecznie pozbyć się uciążliwej przypadłości?
ZDROWIE

Sposoby na chrapanie – jak skutecznie pozbyć się uciążliwej przypadłości?

Foto: Freepik / gpointstudio

Według statystyk problem chrapania dotyczy około miliona Polaków. Przed wizytą u specjalisty warto jednak wypróbować kilku domowych sposobów.

Na czym polega chrapanie?

Popularne zjawisko objawia się uciążliwym wydawaniem dźwięków z gardła podczas snu. Odgłos pojawia się jako skutek zapadania się tkanek miękkich tylnej części gardła oraz zbyt słabego przepływu powietrza w procesie oddychania. Zazwyczaj chrapanie nie zwiastuje poważnych problemów zdrowotnych, lecz w niektórych przypadkach może prowadzić do bezdechów sennych. Przerwy w oddychaniu mogą trwać nawet około minuty i jeśli powtarzają się kilkakrotnie w czasie godziny snu, mogą oznaczać przewlekły zespół bezdechu sennego, który powinien być leczony u specjalisty.

Przyczyny chrapania mogą być różne. Do najpopularniejszych czynników, które wpływają na rozwój dolegliwości, należą zmęczenie, niewłaściwa pozycja w trakcie snu, zbyt wysokie ciśnienie, niezdrowy tryb życia, picie alkoholu, nadwaga czy palenie papierosów. Problem najczęściej doskwiera mężczyznom po 40. roku życia oraz kobietom w okresie okołomenopauzalnym.

Zmiana trybu życia

Jedną z głównych metod zmniejszenia intensywności chrapania jest wdrożenie zdrowego trybu życia. Podstawą jest zmniejszenie wagi, szczególnie u osób zmagających się z otyłością. Pomocna może okazać się zbilansowana dieta dostosowana do prawidłowego, dziennego zapotrzebowania kalorycznego organizmu.

W parze z odpowiednim jedzeniem powinny iść ćwiczenia. Aktywność fizyczna pobudza organizm, stabilizuje funkcjonowanie układów wewnętrznych, w tym nerwowego, trawiennego i sercowo-naczyniowego, pomaga spalić zbędne kalorie i dostarcza komórkom potrzebnego do prawidłowego działania tlenu.

Zmieniając tryb życia, należy także odstawić lub zmniejszyć korzystanie z używek, w szczególności z papierosów, alkoholu oraz leków nasennych. Zarówno alkohol jak i preparaty wzmagające uczucie senności powodują zwiotczenie mięśni gardła oraz języka, co prowadzi do nasilenia problemu.

Prawidłowy dobór poduszki

Odpowiednia poduszka może znacząco zmniejszyć intensywność chrapania oraz poprawić komfort snu. Dzięki kształtowi i grubości poduszki głowa ma lepsze podparcie a szyja i kręgosłup znajdują się w lepszej pozycji. Poduszka nie powinna być zbyt wysoka, ponieważ im wyższa poduszka, tym głośniejsze chrapanie. Z wysoko uniesioną głową gardło oraz język są w nienaturalnym położeniu, a drogi oddechowe automatycznie się zwężają, przez co mogą generować silniejsze chrapanie. Dobrym rozwiązaniem jest zakup poduszki dopasowującej się do kształtu głowy, czyli tak zwanej poduszki anatomicznej.

Głośna dolegliwość najczęściej występuje także u osób, które śpią na wznak. Takie ułożenie podczas snu sprawia, że język opada do tyłu, usta się otwierają i zwęża się kanał nosogardła oraz cieśni gardła. Chrapanie powinno się zmniejszyć po zmianie pozycji snu. Najlepiej sprawdzi się pozycji na brzuchu lub na boku.

Przygotowanie sprzyjających warunków w sypialni

W walce z chrapaniem istotne jest także dostosowanie warunków panujących w pomieszczeniu do czasu snu. Podstawowym elementem jest ustawienie prawidłowej temperatury, która powinna wahać się od 18 do 21 stopni Celsjusza. Drugim aspektem jest kontrolowanie wilgotności powietrza. Parametr ten nie powinien przekraczać 60%. Prawidłowe ustawienie poziomu wilgotności powietrza nie będzie wysuszać błony śluzowej i zmniejszy chrapanie.

Przed snem należy także pamiętać o wywietrzeniu pomieszczenia, tak by oczyścić atmosferę. Warto zainwestować w olejki eteryczne i rozpylić je w całej sypialni. Preparaty udrażniają drogi oddechowe, ułatwiając oddychanie i mają działanie uspokajające. W przypadku walki z chrapaniem dobrze sprawdzą się zwłaszcza zapachy lawendy, melisy, mięty, jaśminu czy cytrusów.

Uporczywe chrapanie? 😕 W większości przypadków nie jest ono szkodliwe dla zdrowia, jednak może być uciążliwe i powodować…

Opublikowany przez Sleeping House – materace dla każdego Czwartek, 8 kwietnia 2021

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWIE

Dna moczanowa a dieta - jak należy odżywiać się przy tej dolegliwości?

Cierpisz na dnę moczanową? Dowiedz się, jaka dieta będzie dla Ciebie najlepsza!
Czytaj więcej
ReklamaZDROWIE

Dieta dla dziecka w trakcie biegunki – co można podawać, a czego unikać?

Biegunka to jedna z najczęstszych dolegliwości wieku dziecięcego. Warto więc wiedzieć, jak się zachowywać, kiedy nasze dziecko traci duże ilości wody i często odmawia jedzenia.
Czytaj więcej
ZDROWIE

6 bolesnych błędów, które popełniają osoby z insulinoopornością - możesz ich uniknąć!

W Internecie krąży wiele sprzecznych informacji na temat insulinooporności. Jakim faktom dać wiarę, a które są mitem? Prawdę od fałszu oddzieli dietetyk Katarzyna Koćwin.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *