Jak dbać o prawidłową postawę ciała na co dzień?
DLA CIAŁAWELLNESS

Jak dbać o prawidłową postawę ciała na co dzień?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

W czasach elektroniki i ciągłego wpatrywania się w ekrany telefonów wyprostowana sylwetka staje się rzadkością. Specjaliści alarmują, a my powiemy, jak zadbać o wyprostowaną postawę ciała!

Coraz częściej mówi się o społeczeństwie, które zasiedziało się przed komputerem czy telefonem. Obrazowane jest to za pomocą człowieka z okrągłymi plecami i garbem, stukającego w klawiaturę. Tak być nie musi. Zadbaj o swoje plecy i kręgosłup już teraz!

Problemy z kręgosłupem

Na wstępie warto zaznaczyć, że okrągłe plecy i garb to poważne dolegliwości, o których jednak za często się nie mówi. Spędzanie codziennie kilku bądź kilkunastu godzin w takiej pozycji osłabia mięśnie pleców oraz barków, co sprawia, że nie są w stanie utrzymywać wyprostowanej postawy przez dłuższy czas.

Krzywe plecy to natomiast prosta droga do licznych chorób i problemów zdrowotnych. Odcinek lędźwiowy bardzo szybko da o sobie znać z powodu niewłaściwego usadowienia, bo sprawia to, że jest naciskany przez zbyt dużą masę ciała.

Dolegliwości związanych z kręgosłupem jest znaczenie więcej. Problem ten jest na tyle widoczny, że okrągłe plecy zyskały nawet termin fachowy: hiperkifoza piersiowa. 

Jak zadbać o prawidłową postawę ciała

Stwierdzenie, aby ktoś się nie garbił, nie jest pomocne. Postawa ciała wynika z przyzwyczajeń mięśni do ich użytkowania. Okrągłe plecy oznaczają, że mięśnie nie funkcjonują w prawidłowy sposób. Konieczne jest zatem wsparcie ciała zewnętrznymi metodami.

Jedną z nich może być tzw. pajączek. To specjalna opaska, która wspomaga utrzymać wyprostowane plecy, a dokładniej przyzwyczaić ciało, wyrobić w nim nawyk do prostowania się. Najczęstszym zarzutem wobec pajączka jest stwierdzenie, że nie pracują wtedy mięśnie. Jest to prawda, dlatego z opaski powinno się korzystać przez 10 min do maksymalnie 20 min. 

Odpowiedni fotel do biurka to kolejna kwestia, która niestety przez wielu jest pomijana. Zwykłe krzesła, choć mogą być odpowiednie na krótką metę, zaczynają uwierać przy wielogodzinnym korzystaniu. Zainwestowanie w odpowiedni sprzęt, który będzie wyprofilowany pod nasz kręgosłup, to inwestycja nie tyle w wygodę, co w zdrowie. 

W przypadku wyjścia na miasto warto mieć także tę kwestię na uwadze. Wyprostowana sylwetka oddziałuje na postrzeganie nas w oczach innych. Psychologowie są w tej kwestii jednogłośni. Spróbuj utrzymywać delikatnie napięty brzuch, ściągnij ramiona i łopatki, to pomoże prostować plecy. 

Ćwiczenia na proste plecy

Mówi się, że okrągłe plecy to problem okresu dziecięcego. Prawdopodobnie tylko dlatego, że dorosłym pozwalamy się garbić. Najwyższy czas to zmienić. Zacznij od następującego zestawu:

  • Chodzenie ze szczotką za plecami zmusza do prostowania pleców, kilka rundek dziennie będzie dobrym pomysłem.
  • Połóż się na plecach, napnij brzuch i unieś nogi do góry, a następnie powoli je opuszczaj.
  • Zacznij uprawiać jogę z uwzględnieniem pleców i ich dolnego odcinka – pozwoli to zregenerować się mięśniom.
  • Postaw także na rozciąganie. 
  • Zacznij biegać lub pływać – to zdecydowanie poprawi Twoją sylwetkę, pływanie wzmocni mięśnie pleców.

zdj. główne: Velizar Ivanov/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Podjadanie to nie grzech! Zdrowe przekąski dla aktywnych
Podjadanie to nie grzech! Zdrowe przekąski dla aktywnych
Zdrowe przekąski to znakomita alternatywa dla batoników czy chipsów. Są one niezwykle smaczne, a ich przygotowanie zajmuje zaledwie kilka chwil. Oto nasze propozycje!
Co jeść, będąc na bezglutenowej diecie?
Co jeść, będąc na bezglutenowej diecie?
Myślisz, że dieta bezglutenowa to same ograniczenia? Udowadniamy się, że bez glutenu można jeść zdrowo i smacznie!
Jakie efekty daje rolowanie mięśni?
Jakie efekty daje rolowanie mięśni?
Po zakończonym treningu warto poświęcić chwilę na rolowanie mięśni. Zabieg ten przynosi niesamowite efekty i w niektórych przypadkach może uchronić przed koniecznością wizyty u fizjoterapeuty!
Ostatnie wpisy