Feedfit > DIETETYKA > ZDROWE ODŻYWIANIE > Najważniejsze zasady diety przy chorobie Hashimoto
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Najważniejsze zasady diety przy chorobie Hashimoto

Foto: Freepik

Powszechnym mianem choroby Hashimoto określa się przewlekłe limfocytarne zapalenie tarczycy. Jest ona najpopularniejszym zaburzeniem o podłożu autoimmunologicznym i zarazem najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy. Jak pokazują wyniki badań, kobiety chorują na Hashimoto aż 9 razy częściej niż mężczyźni. Choroba Hashimoto wymaga też odpowiednio skomponowanej diety.

Żywienie przy Hashimoto – ogólne zasady

Hashimoto leczy się z wykorzystaniem terapii zastępczej lewotyroksyny. Aby ją wspomóc, warto zadbać zarówno o regularną aktywność fizyczną, zdrowy sen i wypoczynek, jak i poprawę sposobu odżywiania. Jeżeli chodzi o ostatni z wymienionych aspektów, szczególną uwagę zwrócić należy na prawidłową podaż składników odżywczych mających największe znaczenie dla prawidłowego działania gruczołu tarczowego i produkcji hormonów tarczycy. Zaliczają się do nich: długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3, jod, selen, żelazo, cynk, witamina D oraz antyoksydanty.

Jeżeli chodzi o jeden ze wspomnianych powyżej pierwiastków, jakim jest jod, jest on niezbędny do syntezy hormonów tarczycy. Wysokie spożycie jodu prowadzić może do zwiększonego ryzyka rozwoju choroby Hashimoto oraz nasilenia się problemów z tarczycą. Wysokie dawki jodu obecne między innymi w lekach oraz żywności mogą zaostrzać zarówno niedoczynność, jak i nadczynność tarczycy. Zalecana dzienna dawka jodu u pacjentów z chorobą Hashimoto jest identyczna jak dla populacji ogólnej i wynosi 150 µg/d. Zapotrzebowanie to rośnie u kobiet w ciąży (wynosi ono wówczas 220 µg/d) oraz w okresie laktacji (290 µg/d).

Warto wspomnieć także o żelazie. Wiele z objawów choroby Hashimoto jest zbliżonych do niedokrwistości z niedoboru tego pierwiastka. Zalicza się do nich między innymi ból i zawroty głowy, osłabienie oraz problemy z koncentracją. O jego odpowiednią suplementacją zadbać powinny w szczególności te osoby, które poza chorobą Hashimoto borykają się z celiakią lub autoimmunizacyjnym zapaleniem żołądka.

Co jeść, a czego unikać przy Hashimoto?

Produktami, które powinny znaleźć się w diecie osoby chorej na Hashimoto są między innymi: tłuste ryby, takie jak makrela, łosoś lub pstrąg łososiowy, pełnoziarniste produkty zbożowe typu kasza gryczana czy pieczywo żytnie na zakwasie, nasiona słonecznika, pestki dyni, orzechy brazylijskie, orzechy włoskie, orzechy laskowe, migdały, siemię lniane, jajka, owoce cytrusowe, owoce jagodowe, jabłka, marchew, pomidory, zielone warzywa liściaste, oliwa z oliwek extra virgin, olej rzepakowy tłoczony na zimno, gorzkie kakao, nasiona roślin strączkowych, kefir, jogurt, maślanka, sery twarogowe, cynamon, bazylia, oregano, tymianek oraz kurkuma.

Co jeść mając HASHIMOTO? 🤔

Każdy przypadek powinien być rozpatrywany INDYWIDUALNIE, ilość kalorii u danych osób jest…

Opublikowany przez Naomi Tamper – Trener Personalny Wtorek, 10 listopada 2020

Komponując jadłospis przy chorobie Hashimoto szczególny nacisk należy położyć na zredukowanie spożycia goitrogenów, czyli substancji wolotwórczych. Do kategorii tej zalicza się: kalafior, kapusta, brukiew, brokuł, kalarepa, brukselka, rzepa, rzodkiew, jarmuż, szpinak, soja, gorczyca, batat, proso, orzechy ziemne, truskawka, gruszka oraz brzoskwinia. Wspomniane substancje przyczyniają się do zmniejszenia wykorzystania jodu przez organizm. Co więcej, mogą one w niekorzystny sposób oddziaływać na czynność tarczycy. Obróbka termiczna wymienionych produktów prowadzi do dezaktywacji szeregu zawartych w nich substancji wolotwórczych. Co za tym idzie – nie ma przeciwwskazań, aby spożywać je w takiej formie kilka razy w tygodniu.

Dodatkowo osoby cierpiące na Hashimoto powinny wyeliminować ze swojego codziennego jadłospisu żywność wysoko przetworzoną, która jest bogata w sól, cukry proste, nasycone kwasy tłuszczowe oraz tłuszcze trans.

Choroba Hashimoto a jadłospis bezglutenowy

Można się spotkać z badaniami wskazującymi na współwystępowanie celiakii i nietolerancji laktozy oraz choroby Hashimoto. W przypadku wystąpienia wyjątkowo uciążliwych objawów ze strony układu pokarmowego zaleca się przeprowadzenie stosownej diagnostyki mającej na celu weryfikację konieczności wykluczenia z diety laktozy oraz glutenu. U osób z chorobą Hashimoto i celiakią wprowadza się dożywotnio dietę bezglutenową.


Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Zdrowe odżywianie bez monotonii - pomysły

Szukasz kulinarnych inspiracji? Przeczytaj, jakie zmiany warto wprowadzić do codziennego jadłospisu, żeby był bardziej urozmaicony.
Czytaj więcej
DIETETYKAFAKTY I MITY

Ciemne pieczywo zawsze zdrowsze od jasnego? Nie daj się zwieść stereotypom!

Obalamy mit, że ciemne pieczywo jest zawsze zdrowsze! Sklepy reklamują białe pieczywo jako ciemne. Sprawdź, o co chodzi!
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

8 Ciekawostek o Yerba Mate

Z roku na rok grono wyznawców, a właściwie amatorów, Yerba Mate się poszerza. Nie ma w tym nic zaskakującego — napar z ostrokrzewu paragwajskiego pobudza skuteczniej od popularnej kawy i wykazuje liczne działania prozdrowotne. Jeśli należysz do grona początkujących degustatorów Yerba Mate, to koniecznie dowiedz się kilku zaskakujących faktów na jej temat! Znajdziesz je poniżej.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *