Podobnie jak wszystkie inne zarejestrowane w Polsce i poruszające się po nadwiślańskich drogach pojazdy, tak i skuter podlega obowiązkowi ubezpieczeniowemu. Ile w takim razie trzeba zapłacić za OC dla najmniejszego jednośladu? Od czego zależy wysokość składki? Czy poza tym opłaca się dobrać dodatkowo autocasco? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na interesujący Cię temat!
Niezależnie od pojemności silnika, roku produkcji, stanu technicznego, przebiegu, marki i modelu każdy skuter, który posiada polską rejestrację, musi zostać objęty obowiązkowym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej. To całoroczna polisa, wymagana przepisami przez pełne 12 miesięcy w roku – jej brak rodzi poważne konsekwencje, włącznie z ryzykiem otrzymanie wysokiej kary finansowej, nawet jeśli nowe OC zostało wykupione 1 dzień po wygaśnięciu starego. Co więcej, w razie spowodowania szkód w ruchu drogowym kierowcy, którzy nie posiadają obowiązkowego ubezpieczenia dla swojego pojazdu, płacą poszkodowanym z własnej kieszeni.
Krótko mówiąc, przed OC nie uciekniesz, nawet jeśli jeździsz tanim skuterem z silnikiem o minimalnej pojemności 50 cm3. Pozytywna informacja jest taka, że ubezpieczenie dla takiego jednośladu jest o wiele tańsze niż dla samochodu osobowego czy tym bardziej ciężarówki. W takim razie ile zapłacisz za OC dla swojego skutera? Nie da się odpowiedzieć na pytanie, ponieważ składka zawsze jest obliczana w sposób indywidualny dla każdego kierowcy i jego pojazdu, a jej wysokość zależy od wielu różnych czynników, takich jak m.in.:
Jednak bez względu na wszystkie zmienne pewne jest, że za ubezpieczenie skutera zapłacisz o wiele mniej niż za OC dla samochodu osobowego czy tym bardziej ciężarówki. Aby się o tym przekonać, wykonaj przykładowe porównanie składki dla tych różnych pojazdów, korzystając z możliwości, jakie daje darmowa porównywarka ubezpieczeniowa online dostępna pod adresem https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/. Z czego wynikają niskie składki ubezpieczeniowe dla skuterów?
Podstawowym czynnikiem determinującym cenę OC jest ryzyko ubezpieczeniowe. Każde towarzystwo oblicza je na podstawie dziesiątków czynników, z których część została wymieniona powyżej. Ponieważ skutery są niedużymi pojazdami o niewielkich silnikach, a ich kierowcy powodują stosunkowo mało stłuczek, kolizji i wypadków, właściciele najmniejszych jednośladów mogą liczyć na bardzo korzystne ceny obowiązkowej polisy.
O ile OC jest obowiązkowe, o tyle autocasco można i zarazem zdecydowanie warto wykupić, ponieważ zapewnia znacznie większą ochronę ubezpieczeniową. Posiadając AC, masz pewność, że w razie utraty lub zniszczenia jednośladu w dowolnym stopniu otrzymasz odszkodowanie, które pozwoli Ci na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed stłuczki, kolizji czy wypadku.
Generalnie autocasco jest najdroższym ubezpieczeniem, jednak – podobnie jak w przypadku OC – dla skutera i tak jest stosunkowo tanie. Z tego względu zdecydowanie warto je wykupić, szczególnie jeśli Twój jednoślad jest stosunkowo nowy i dość drogi. Zarówno obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, jak i dobrowolne autocasco znajdziesz i porównasz w serwisie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/.
Zdj. główne: Ather Energy/unsplash.com