Dekalog prawidłowego nawadniania
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Dekalog prawidłowego nawadniania

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Organizm ludzki składa się z 60-70% z wody.  Woda jest niezbędna do prawidłowego przebiegu licznych procesów zachodzących w organizmie. Pełni rolę rozpuszczalnika jak i transportera licznych substancji. Bierze udział w procesach termoregulacji, trawienia, usuwania produktów metabolizmu. A co najważniejsze, odpowiada za utrzymane prawidłowej objętości krwi oraz prawidłowych wartości ciśnienia. 

Po czym poznać, że w organizmie jest za mało wody?

Jeśli odwonienie jest niewielkie, początkowo może przebiegać bezobjawowo. Wraz z jego pogłębianiem dochodzi do ujawnienia się objawów takich jak:

  • wzmożone pragnienie
  • osłabienie czy senność
  • zawroty głowy
  • spadek ciśnienia
  • przyspieszona akcja serca
  • suchość śluzówek 
  • zaparcia
  • zmniejszona potliwość 
  • zmniejszenie ilości wydalanego moczu oraz zmiana jego zabarwienia na ciemnożółty (w wyniku mocnego zagęszczenia)

Objawy takie jak szybkie czy nierówne bicie serca, spadki ciśnienia, zawroty głowy mogą mieć też inna przyczynę. Jeśli pomimo prawidłowego uzupełniania płynów, dolegliwości te utrzymują się, powinno się pogłębić temat i przeprowadzić stosowną diagnostykę. Jedną z lepszych metod diagnostycznych, jest badanie Holtera. Pozwala ono monitorować pracę serca w czasie dłuższym niż standardowe EKG, będąc źródłem cennych informacji . Badanie bez kolejki, łatwo i szybko można wykonać pod adresem: https://holterdodomu.pl/holter-do-domu-24h

Dekalog prawidłowego nawodnienia:

  1. Należy spożywać 2-2,5 litrów płynów na dobę. Jest to wartość szacowana dla zdrowego, dorosłego człowieka. Zapotrzebowanie to może się jednak zmieniać w zależności od wieku czy aktywności fizycznej. Dodatkowo, osoby po przebytym zawale czy zmagające się z niewydolnością krążenia, ilość spożywanych płynów powinny skonsultować z lekarzem, aby uniknąć przeciążenia płynami. Objawy takie jak obrzęki, duszność, wzrost akcji serca czy ciśnienia mogą sugerować przewodnie.
  2. Pamiętaj małymi porcjami! 
  3. Unikaj alkoholu. Alkohol działa hamująco na wydzielanie wazopresyny przez przysadkę. W dużym skrócie jest to tzw. hormon antydiuretyczny, którego zadaniem jest zmniejszenie wydzielania wody do moczy, a tym samym pozostawienie jej w organizmie. 
  4. Pamiętaj o zwiększeniu ilości przyjmowanych płynów podczas gorączki. Gorączka powoduje przyspieszenie oddechu i wzmożoną potliwość co przyczynia się do wzmożonej utraty płynów.  Oprócz przyjmowania leków w celu zbicia temperatury, konieczna jest dodatkowa porcja płynów.
  5. Upał sprzyja odwodnieniu. Kiedy za oknem panują wysokie temperatury, ilość przyjmowanych płynów również powinna zostać zwiększona.
  6. Wybieraj wodę mineralną, niesłodzone herbaty czy niesłodzone napoje izotoniczne (nie mylić z napojami energetycznymi). Staraj się unikać produktów, wzbogaconych o  duże ilości cukru. 
  7. Pij koktajle na bazie chudego mleka, jogurtów czy kefiru. Możesz dodać do nich owoce. Taki koktajl jest nie tylko cennym źródłem witamin, ale świetnie zaspokaja głód i pragnienie.
  8. Nie musisz unikać kawy, ale jeśli po nią sięgasz to pamiętaj, że działa ona moczopędnie. Warto wtedy przed lub po jej wypiciu, spożyć dodatkowo szklankę wody. Garść ciekawych informacji, na temat wpływu kawy na pracę serca znajdziesz w artykule: https://holterdodomu.pl/o-sercu-i-kawie-od-kardiologa
  9. Sięgaj po owoce zawierające dużo wody. Świetnie sprawi się tu arbuz, melony czy grejpfruty. 
  10. Sięgaj po doustne płyny nawadniające, które nie tylko nawodnią organizm, ale pomogą uzupełnić utracone elektrolity. Po produkty te również warto sięgać w trakcie biegunek czy wymiotów, aby zapobiec odwodnieniu.

Jeśli jednak mimo przyjmowania płynów, odwonienie pogłębia się lub objawy z niego wynikające nasilają się, koniecznie należy skonsultować się z lekarzem. Podobnie jeśli, z jakiegoś powodu doustna podaż płynów jest utrudniona lub niemożliwa. W takiej sytuacji konieczne może być nawodnienie dożylne. 

Fot.: engin akyurt/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak wybrać idealne sanki do ćwiczeń – poradnik dla początkujących
Jak wybrać idealne sanki do ćwiczeń – poradnik dla początkujących
Sanki to świetne narzędzie do ćwiczeń, które pozwala na wzmocnienie całego ciała i poprawę kondycji. Jednak wybór odpowiednich sanki może być trudny, zwłaszcza dla początkujących. W tym artykule przedstawimy, na co zwracać uwagę przy wyborze sanki do ćwiczeń, jakie są rodzaje i jak dobrać sanki odpowiednie dla swoich potrzeb.
Puchary na zamówienie z grawerem – jakie mają zalety?
Puchary na zamówienie z grawerem – jakie mają zalety?
Puchary na zamówienie z grawerem są popularnym wyborem w wielu dziedzinach, takich jak sport, biznes czy rozrywka.
W co wzbogacić wiosenną dietę?
W co wzbogacić wiosenną dietę?
Szukasz produktów i suplementów, które mogą wzbogacić Twoją wiosenno-letnią dietę? Sprawdź nasze rady i żyj zdrowiej!
Ostatnie wpisy