Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Błotniki rowerowe to cisi bohaterowie weekendowych eskapad. Do czego służą? Czy warto je mieć? Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze? W jaki sposób zamontować je dla uzyskania pożądanych efektów? Poniższy tekst będzie odpowiedzią na pytania dotyczące jednego z najważniejszych elementów wyposażenia roweru. Zainteresowanym podpowiemy, doradzimy i rozwiejemy wątpliwości związane z tematem błotników rowerowych. Gotowi? Zaczynamy!
Istnieje mnóstwo pięknych miejsc, których nie widać z trasy krajowej. Aby je podziwiać, często konieczne jest zjechanie z głównej drogi. W dzisiejszych czasach coraz więcej osób wybiera ekologiczne środki transportu i spędzanie wolnego czasu na łonie natury. Naturalnym zjawiskiem jest zatem rekordowa popularność turystyki rowerowej, która łączy w sobie oba powyższe trendy.
Jeśli planujesz wycieczkę rowerową w teren, zadbaj o stan techniczny swojego jednośladu. Upewnij się, że hamulce są sprawne, a system przerzutek przynajmniej raz na jakiś czas ogląda profesjonalny serwisant rowerowy. Postaraj się także, żeby twoja wyprawa nie zakończyła się przykrą niespodzianką w postaci mokrej lub zabłoconej odzieży. Każdy, kto kiedykolwiek zaliczył rowerowy przejazd po podmokłym terenie na sprzęcie bez błotników doskonale wie, że to nic miłego.
Czy warto zainwestować w błotniki rowerowe? Jak najbardziej! Błotniki może zastosować każdy, niezależnie od rodzaju posiadanego roweru. Niektóre typy rowerów dedykowane konkretnym grupom użytkowników z zasady posiadają je w swoim wyposażeniu. Świetnymi przykładami będą tu sprzęty turystyczne stworzone do przemieszczania się po mieście i poza nim, jak na przykład rowery trekkingowe, miejskie oraz crossowe.
Bardziej wyspecjalizowane jednoślady, stworzone z myślą o zmaganiach sportowych, jak triathlon czy kolarstwo szosowe, a także rowery typowo górskie klasy MTB najczęściej błotników nie posiadają. Przyczyniają się do tego różne kwestie związane z wagą, opływowością kształtu oraz przeznaczeniem terenowym roweru. Istnieją jednak rozwiązania pozwalające zamontować błotnik w przypadku dosłownie każdego bicykla.
Wiele zależy to od budowy roweru oraz tego, czy błotnik ma być zamontowany na stałe. Niektóre rowery posiadają gotowe otwory pozwalające na montaż błotników przykręcanych. Błotniki będą w tym przypadku solidnie umocowane do tylnych widełek oraz przedniego widelca, a same w sobie cechują się znaczną sztywnością i stosunkowo dużą wagą — za to od zabrudzeń chronią optymalnie i nie chwieją się w trakcie jazdy.
Z kolei błotniki MTB, zaprojektowane tak, by ich montaż trwał krótką chwilę, najlepiej sprawią się podczas jazdy w trudnym terenie. Kolarze górscy mają spory dystans do używania dodatkowego osprzętu ze względu na ryzyko zaczepienia się np. o gałęzie, co przy odrobinie pecha może spowodować uszkodzenie roweru. Mając jednak do dyspozycji lekkie, szybkie w montażu małe błotniki rowerowe, łatwiej zdecydować się na ich zastosowanie nawet w przypadku zawodów sportowych.
Po lekturze poprzednich akapitów wiesz już, że błotniki rowerowe nie są sprzętem uniwersalnym. Istnieją ich podziały ze względu na sposób montażu, a także rozmiar kół roweru, do którego mają zostać zamocowane. Przykładowo błotniki rowerowe 28 dopasujemy do koła o tej samej średnicy. Jeśli zignorujesz tę zasadę, błotnik może ocierać się o oponę w trakcie jazdy lub po prostu nie spełniać prawidłowo swojej funkcji.
Podczas zakupu należy mieć na uwadze fakt, że każdy model roweru posiada nieco inne przestrzenie między widelcem a oponą i nie każdy błotnik się tam zmieści. Warto więc użyć miarki, aby uniknąć wymiany zakupu.
zdjęcia: Materiał od klienta