Feedfit > ZDROWIE > Ból głowy i jego przyczyny – jak temu zaradzić?
ZDROWIE

Ból głowy i jego przyczyny – jak temu zaradzić?

Foto: Freepik

Migrena to obecnie jedna z najpowszechniejszych dolegliwości bólowych. Według statystyk prawie 10% społeczeństwa szuka profesjonalnej pomocy w zwalczaniu bólu głowy! Skąd bierze się ta przypadłość i jakie domowe sposoby pomagają uśmierzyć ból?

Ból głowy to sygnał od organizmu, że dzieje się coś niepokojącego. Przewlekle występująca migrena może być spowodowana problemami neurologicznymi lub psychicznymi. Nagły i silny atak bólu głowy może wiązać się ze stresem czy niewystarczającą ilością snu. Odpowiednia diagnoza zależy od rodzaju i miejsca, w którym odczuwalny jest ból. Dlatego przed konsultacją lekarską warto sprawdzić, jakie są rodzaje bólów głowy i samodzielnie określić, gdzie znajduje się jego źródło.

Rodzaje bólów głowy

Bóle głowy można podzielić na samoistne i wtórne. Pierwsze z nich nie są wywołane żadną chorobą i mogą mieć związek z nieprawidłowym wydzielaniem neuroprzekaźników przez mózg. Do takich zaliczana jest migrena. Grupa wtórnych bólów to dolegliwości wynikające z różnych chorób, najczęściej o podłożu naczyniowym lub neurologicznym. Klasyfikując ból głowy, można także wyróżnić klasterowy ból głowy, który charakteryzuje się jednostronnym atakiem w obrębie nerwu trójdzielnego (nerwu czuciowego twarz). Ten rodzaj bólu jest samoistny, a jego dodatkowe symptomy to objawy wegetatywne na przykład: ucisk w klatce piersiowej, zwężone źrenice, suchość w ustach, drapanie w gardle czy kołatanie serca.

Pośród rodzajów znajdują się także napięciowe bóle głowy, które najczęściej dotykają kobiety w wieku 25-35 lat. Bóle mogą występować nieregularnie i mieć różny czas trwania. Badacze zajmujący się tą dolegliwością doszukują się jej przyczyny w trzech głównych czynnikach: biologicznym, fizjologicznym i najbardziej istotnym psychologiczno-społecznym. Choć wyróżnia się rodzaje i typy bólów głowy, to najlepszym sposobem na jego sklasyfikowanie jest określenie miejsca, w którym występuje.

Najczęstsze lokalizacje

Wyróżnia się kilka podstawowych miejsc, które najczęściej są ośrodkiem dolegliwości. Pierwszym z nich jest przód głowy w okolicach czoła. Ten obszar jest bardzo charakterystyczny dla migreny lub napięciowego bólu głowy. Charakterystycznym objawem jest uczucie pulsowania, światłowstręt i duża intensywność odczuwanego napięcia. Migrenowy ból w okolicach czoła może utrzymywać się od 4 do nawet 27 godzin i nasilać się podczas wysiłku.

Drugim miejscem występowania bólu są skronie, które również wiążą się z migreną i napięciowym bólem głowy, które należą do grupy samoistnych dolegliwości. Wtórnymi przyczynami mogą być urazy szyi, zakażenia bakteryjne lub choroby naczyń krwionośnych. Odmienne przyczyny mogą za to powodować ból zlokalizowany z tyłu głowy. Najczęstszą przyczyną tego typu ucisku może być nadciśnienie lub przeciążenie kręgosłupa szyjnego. Niewykluczonym czynnikiem generującym dolegliwości w tym miejscu czaszki jest guz mózgu w części potylicznej. Ostatnim z miejsc występowania bólu głowy jest prawa lub lewa część głowy. Jednostronny ból może wynikać z napięcia i przeciążenia barku lub być objawem klasterowego bólu głowy.

Powszechne przyczyny bólu głowy

Do najpopularniejszych czynników wpływających na ból głowy zalicza się:
•  stres,
•  przemęczenie,
•  zapalenie zatok lub ucha,
•  chorobę zębów lub dziąseł,
•  alergia,
•  nadciśnienie,
•  zwyrodnienie kręgosłupa,
•  zapalenie opon mózgowych,
•  palenie papierosów,
•  nadużywanie alkoholu.

Jak radzić sobie z bólem głowy

Powszechną metodą są środki przeciwbólowe, jednak w dłuższej perspektywie mogą okazać się szkodliwe dla żołądka, dlatego warto korzystać z mniej inwazyjnych sposobów. Pomocnymi technikami są ćwiczenia relaksacyjne, medytacja czy joga. Domowym sposobem na złagodzenie objawów bólu jest także gorąca kąpiel, zimny okład czy masaż głowy. Najlepiej poprosić kogoś o pomoc przy jego wykonaniu, ale można go także zastosować samodzielnie. Masaż należy rozpocząć od twarzy, przechodząc do skroni, boków głowy i karku. Koliste, powolne i niezbyt silne ruchy powinny pomóc uśmierzyć ból i pobudzić krążenie. Do popularnych metod radzenia sobie z migreną należy także akupresura, nie tylko głowy, ale także odcinka szyjnego oraz całego kręgosłupa i pośladków, która zrelaksuje spięte mięśnie i

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Media i copywriting towarzyszą jej od czasów studiów. Ukończyła Filologię Polską ze specjalnością dziennikarstwa, a obecnie studiuje Dziennikarstwo i Komunikację Społeczną z ukierunkowaniem na Dziennikarstwo Sportowe i Zarządzanie w sporcie. Wolny czas spędza aktywnie na spacerach lub w domu z dobrą książką.
Joanna Nowak
Polecane wpisy
SOCIALFITZDROWIE

Czy sama suplementacja probiotyków pozwoli zachować zdrowe jelita? Anna Lewandowska radzi!

Probiotyki pomagają w utrzymaniu przewodu pokarmowego we właściwej kondycji, ale nie są jedynym sposobem na zdrowe jelita. Oto sprawdzone metody Anny Lewandowskiej!
Czytaj więcej
ZDROWIE

Odmrożenia i hipotermia - jak ich uniknąć?

Poznaj proste sposoby na zatrzymanie ciepła w organizmie i zmniejsz ryzyko hipotermii oraz odmrożeń podczas przebywania na dworze w okresie niskich temperatur.
Czytaj więcej
AKTYWNOŚĆZDROWIE

Inicjatywa branży fitness zaktywizuje cały kraj. Dołącz do akcji #rozRUSZAMY!

Ruszyła właśnie ogólnopolska akcja branży fitness pod hasłem #rozRUSZAMY, której celem jest walka z negatywnymi skutkami braku ruchu i zwiększanie świadomości jego szkodliwego wpływu na zdrowie oraz kondycję psychiczną. Dołącz do tej inicjatywy już dziś!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *