Feedfit > DIETETYKA > ODCHUDZANIE > Skuteczność diety low carb, czyli dlaczego warto obniżyć spożycie węglowodanów
DIETETYKAODCHUDZANIE

Skuteczność diety low carb, czyli dlaczego warto obniżyć spożycie węglowodanów

Foto: Freepik

Mianem diety low carb określa się jadłospis niskowęglowodanowy, zakładający redukcję spożycia produktów bogatych w cukry. Stanowi on dobre rozwiązanie zarówno dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy, jak i dla cierpiących na cukrzycę, dla których priorytetem jest ustabilizowanie poziomu cukru we krwi. W dietach typu low carb źródłami kalorii są głównie tłuszcze w połączeniu z niewielką ilością białka. Co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Dieta low carb – co to takiego?

Mianem diet low carb określa się takie modele odżywiania, które bazują na ograniczeniu spożycia produktów węglowodanowych pokroju ryżu, kaszy, makaronu czy pieczywa. W klasycznym jadłospisie, cukry proste oraz złożone dostarczają około 45-60% dziennej porcji energii. Jeżeli chodzi natomiast o dietę low carb, ich udział jest o wiele niższy. Głównym źródłem kalorii są tutaj nie węglowodany, lecz tłuszcze oraz białka. Co za tym idzie, jadłospis tego typu zakłada ograniczenie, poza wymienionymi powyżej produktami, cukru, słodyczy, płatków zbożowych, a niekiedy również owoców i warzyw skrobiowych.

Do czynienia możemy mieć z wieloma rodzajami diety low carb, które różnią się od siebie zarówno zastosowaniem, jak i efektami. W przypadku jadłospisu niskowęglowodanowego dzienna podaż węglowodanów nie przekracza 130 g. Na diecie średniowęglowodanowej jest to około 130-225 g cukru na dzień, a bardzo niskowęglowodanowej – 50 g węglowodanów i poniżej 10% cukrów.

Dieta niskowęglowodanowa znacząco przyczynia się do redukcji wydzielania insuliny, co w korzystny sposób wpływa na kontrolę apetytu, a dodatkowo ogranicza gromadzenie się tkanki tłuszczowej, która dzięki wyższemu poziomowi glukagonu może być lepiej wykorzystywana.

Dlaczego dieta niskowęglowodanowa cieszy się tak dużą popularnością?

Związane jest to z jej wysoką skutecznością w zakresie redukcji wagi ciała w przypadku osób borykających się z nadwagą oraz otyłością. Dodatkowo znajduje ona zastosowanie w leczeniu różnego rodzaju chorób przebiegających z zaburzeniami poziomu glikemii, takimi jak cukrzyca oraz niektóre choroby nowotworowe i neurologiczne.

Jak już zostało wspomniane, dieta niskowęglowodanowa zaleca ograniczenie konsumpcji produktów spożywczych, takich jak ryż, kasza, makaron, pieczywo, cukier, słodycze, warzywa i owoce skrobiowe. Zamiast tego, w jadłospisie dominuje mięso, ryby, jajka, grzyby, orzechy, nasiona, pestki oraz warzywa nieskrobiowe i liściaste. Nieco mniej restrykcyjne warianty diety low carb dopuszczają spożycie warzyw skrobiowych, niskowęglowodanowych owoców, nasion roślin strączkowych, zbóż i niesłodzonego nabiału.

Zalety i wady diety low carb

Jakie są główne zalety diety niskowęglowodanowej? Zaliczyć można do nich między innymi wysoką skuteczność w zakresie redukcji tkanki tłuszczowej oraz obniżania masy ciała, pozytywny wpływ na normalizację poziomu glukozy, insuliny oraz poziomu lipidów we krwi, redukcję stanów zapalnych w organizmie, obniżone ryzyko wystąpienia różnego rodzaju chorób układu sercowo-naczyniowego oraz wysoki poziom sytości. By tego typu jadłospis był skuteczny, powinien on zostać prawidłowo rozplanowany. O pomoc w tym zakresie warto zatem poprosić lekarza specjalistę lub dietetyka, którzy oszacują jej wartość odżywczą oraz bilans między węglowodanami, tłuszczami i białkami.

Dieta low carb nie jest oczywiście pozbawiona wad. Warto wspomnieć tutaj m.in. o odczuwanym na początku jej stosowania spadku poziomu energii. W przypadku niedoborów włókna pokarmowego możemy mieć zaparcia. Część osób na diecie niskowęglowodanowej boryka się również z zaburzeniami hormonalnymi, takimi jak redukcja poziomu testosteronu i wzrost poziomu kortyzolu. Niekiedy wystąpić mogą również zaburzenia pracy tarczycy.

[2/2] Dieta Low carb (ketogeniczna, Atkinsa, Paleo), ich założenia to:
~ zasadą ogólną jest ograniczenie ilości…

Opublikowany przez Typ od diety Niedziela, 4 października 2020

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
DIETETYKAODCHUDZANIE

Jak przyspieszyć proces spalania tkanki tłuszczowej? Poznaj sprawdzone patenty!

Walczysz nadal ze zbędnymi kilogramami i zastanawiasz się, jak uzyskać widoczne efekty w krótkim czasie? Sprawdź, jakie sprawdzone sposoby można stosować na co dzień!
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWIE

Dna moczanowa a dieta - jak należy odżywiać się przy tej dolegliwości?

Cierpisz na dnę moczanową? Dowiedz się, jaka dieta będzie dla Ciebie najlepsza!
Czytaj więcej
DIETETYKASOCIALFITZDROWE ODŻYWIANIE

Jak utrzymać formę na wakacjach? Anna Lewandowska wie najlepiej!

Lato niesie ze sobą różne pokusy, które mogą pokrzyżować nam ambitne plany dietetyczne i treningowe. Jak sobie z nimi poradzić? Oto co ma do powiedzenia na ten temat topowa polska trenerka Anna Lewandowska!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *