Feedfit > DIETETYKA > ODCHUDZANIE > Skuteczność diety low carb, czyli dlaczego warto obniżyć spożycie węglowodanów
DIETETYKAODCHUDZANIE

Skuteczność diety low carb, czyli dlaczego warto obniżyć spożycie węglowodanów

Foto: Freepik

Mianem diety low carb określa się jadłospis niskowęglowodanowy, zakładający redukcję spożycia produktów bogatych w cukry. Stanowi on dobre rozwiązanie zarówno dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy, jak i dla cierpiących na cukrzycę, dla których priorytetem jest ustabilizowanie poziomu cukru we krwi. W dietach typu low carb źródłami kalorii są głównie tłuszcze w połączeniu z niewielką ilością białka. Co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Dieta low carb – co to takiego?

Mianem diet low carb określa się takie modele odżywiania, które bazują na ograniczeniu spożycia produktów węglowodanowych pokroju ryżu, kaszy, makaronu czy pieczywa. W klasycznym jadłospisie, cukry proste oraz złożone dostarczają około 45-60% dziennej porcji energii. Jeżeli chodzi natomiast o dietę low carb, ich udział jest o wiele niższy. Głównym źródłem kalorii są tutaj nie węglowodany, lecz tłuszcze oraz białka. Co za tym idzie, jadłospis tego typu zakłada ograniczenie, poza wymienionymi powyżej produktami, cukru, słodyczy, płatków zbożowych, a niekiedy również owoców i warzyw skrobiowych.

Do czynienia możemy mieć z wieloma rodzajami diety low carb, które różnią się od siebie zarówno zastosowaniem, jak i efektami. W przypadku jadłospisu niskowęglowodanowego dzienna podaż węglowodanów nie przekracza 130 g. Na diecie średniowęglowodanowej jest to około 130-225 g cukru na dzień, a bardzo niskowęglowodanowej – 50 g węglowodanów i poniżej 10% cukrów.

Dieta niskowęglowodanowa znacząco przyczynia się do redukcji wydzielania insuliny, co w korzystny sposób wpływa na kontrolę apetytu, a dodatkowo ogranicza gromadzenie się tkanki tłuszczowej, która dzięki wyższemu poziomowi glukagonu może być lepiej wykorzystywana.

Dlaczego dieta niskowęglowodanowa cieszy się tak dużą popularnością?

Związane jest to z jej wysoką skutecznością w zakresie redukcji wagi ciała w przypadku osób borykających się z nadwagą oraz otyłością. Dodatkowo znajduje ona zastosowanie w leczeniu różnego rodzaju chorób przebiegających z zaburzeniami poziomu glikemii, takimi jak cukrzyca oraz niektóre choroby nowotworowe i neurologiczne.

Jak już zostało wspomniane, dieta niskowęglowodanowa zaleca ograniczenie konsumpcji produktów spożywczych, takich jak ryż, kasza, makaron, pieczywo, cukier, słodycze, warzywa i owoce skrobiowe. Zamiast tego, w jadłospisie dominuje mięso, ryby, jajka, grzyby, orzechy, nasiona, pestki oraz warzywa nieskrobiowe i liściaste. Nieco mniej restrykcyjne warianty diety low carb dopuszczają spożycie warzyw skrobiowych, niskowęglowodanowych owoców, nasion roślin strączkowych, zbóż i niesłodzonego nabiału.

Zalety i wady diety low carb

Jakie są główne zalety diety niskowęglowodanowej? Zaliczyć można do nich między innymi wysoką skuteczność w zakresie redukcji tkanki tłuszczowej oraz obniżania masy ciała, pozytywny wpływ na normalizację poziomu glukozy, insuliny oraz poziomu lipidów we krwi, redukcję stanów zapalnych w organizmie, obniżone ryzyko wystąpienia różnego rodzaju chorób układu sercowo-naczyniowego oraz wysoki poziom sytości. By tego typu jadłospis był skuteczny, powinien on zostać prawidłowo rozplanowany. O pomoc w tym zakresie warto zatem poprosić lekarza specjalistę lub dietetyka, którzy oszacują jej wartość odżywczą oraz bilans między węglowodanami, tłuszczami i białkami.

Dieta low carb nie jest oczywiście pozbawiona wad. Warto wspomnieć tutaj m.in. o odczuwanym na początku jej stosowania spadku poziomu energii. W przypadku niedoborów włókna pokarmowego możemy mieć zaparcia. Część osób na diecie niskowęglowodanowej boryka się również z zaburzeniami hormonalnymi, takimi jak redukcja poziomu testosteronu i wzrost poziomu kortyzolu. Niekiedy wystąpić mogą również zaburzenia pracy tarczycy.

[2/2] Dieta Low carb (ketogeniczna, Atkinsa, Paleo), ich założenia to:
~ zasadą ogólną jest ograniczenie ilości…

Opublikowany przez Typ od diety Niedziela, 4 października 2020

Artykuły

Copywriter z wieloletnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prywatnie miłośniczka kulinariów i podróży, które zajmują większą część jej wolnego czasu.
Justyna Zajdel
Polecane wpisy
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Hummus domowej roboty - smaczny, zdrowy i tani element zrównoważonej diety

Oto prosty przepis na hummus, który wspomoże Twoją dietę oraz organizm. Wystarczy tylko kilka prostych kroków, zobacz sam!
Czytaj więcej
DIETETYKAODCHUDZANIE

Ile można schudnąć w tydzień, aby nie podupaść na zdrowiu?

Szybka utrata kilogramów to prosta droga do efektu jojo i problemów ze zdrowiem! Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o odchudzaniu.
Czytaj więcej
DIETETYKAZDROWE ODŻYWIANIE

Naturalny miód lepszy od sztucznego. Jak je rozróżnić?

Nie daj się oszukać! Dowiedz się, jak odróżnić miód prawdziwy od sztucznego – nie przepłacaj za podróbki!
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *