Feedfit > Reklama > Dieta a zapalenie zatok, czyli co jeść, aby złagodzić objawy bólu zatok
Reklama

Dieta a zapalenie zatok, czyli co jeść, aby złagodzić objawy bólu zatok

Foto: Freepik

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Zapalenie zatok to choroba występująca dość często zarówno u dzieci, jak i osób dorosłych. W kontekście tego schorzenia często mówi się o spożywaniu dużej ilości płynów, odpoczynku i spożywaniu naturalnych antybiotyków. Niewiele wspomina się natomiast, że odpowiednia dieta również może złagodzić ból zatok i przyspieszyć leczenie stanu zapalnego. Zobaczmy, co jeść, a czego unikać przy chorych zatokach.

Funkcje zatok przynosowych

Zatoki przynosowe tworzą pneumatyczne przestrzenie w kościach twarzoczaszki, mając połączenie z jamą nosową. Choć ich rola w organizmie człowieka w dalszym ciągu jest analizowana przez naukowców, kilka funkcji zatok przynosowych zostało już wyszczególnionych. Są to:
•  funkcja oddechowa – zatoki ogrzewają i nawilżają wdychane powietrze, pełnią też funkcję wyrównywania ciśnienia podczas oddychania;
•  funkcja mechaniczna – chronią mózgoczaszkę przed urazami mechanicznymi;
•  funkcja termiczna – termoizolacja i ogrzewanie podstawy czaszki oraz oczodołu;
•  funkcja statyczna – zmniejsza wagę szkieletu twarzoczaszki;
•  funkcja fonetyczna – chroni ucho wewnętrzne przed przewodzeniem drogą kostną własnego głosu.

Dieta przy zapaleniu zatok – co jeść?

Istnieje kilka produktów, które mogą wspomóc leczenie zatok i łagodzić dolegliwości, poprawiając samopoczucie:

•  kasza jaglana – działa oczyszczająco na błony śluzowe układu oddechowego i stymuluje układ odpornościowy;

•  ostre przyprawy – rozgrzewają organizm, wspomagając usuwanie zalegającej w zatokach wydzieliny; wyróżniamy: chrzan, chilli, czosnek;

•  imbir – stanowi bogactwo witamin i minerałów, w tym substancji przeciwzapalnych, przeciwbakteryjnych, a także przeciwwirusowych. Łagodzi objawy kataru i wspomaga usuwanie wydzieliny z zatok;

•  cynamon, goździki, kardamon – są to przyprawy zazwyczaj dodawane do herbat lub grzanego wina czy piwa ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, goździki dodatkowo wykazują właściwości przeciwbólowe;

•  jajka – zawarte w nich cynk i selen mogą łagodzić stany zapalne;

•  cebula – źródło kwercetyny wykazującej właściwości odkażające, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne;

•  herbaty ziołowe – działają przeciwzapalnie, zwalczają obrzęk błon śluzowych, przy inhalacji intensywnie nawilżają śluzówki;

•  woda – podczas przeziębienia należy zwiększyć podaż płynów, a w szczególności wody, która skutecznie nawadnia organizm; może też rozrzedzać śluz, ułatwiając jego usuwanie.

Dieta na zapalenie zatok – czego unikać?

Niektóre produkty mogą wpływać na organizm niekorzystnie podczas zapalenia zatok. Są to:
•  nabiał i mleko – zwiększają lepkość śluzu, co utrudnia oczyszczanie zatok;
•  cukier – podrażnia błony śluzowe;
•  mocna kawa, alkohol, mocna czarna herbata – działają odwadniająco, co powoduje gęstnienie śluzu oraz utrudnia jego usuwanie.

Jak widać, odpowiednie żywienie może nie tylko złagodzić dolegliwości zapalenia zatok, ale także wpłynie na ich szybsze wyleczenie. Kiedy dopadnie nas infekcja, należy zwracać uwagę na to, co jemy. Oprócz tego warto mieć przy sobie lek na zatoki Aspirin, który dzięki udrażnia ciężko dostępne miejsca, takie jak zatoki przynosowe.

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Artykuł sponsorowany
Polecane wpisy
Reklama

Na co zwrócić uwagę przy zmianie diety w wakacje?

Nieodpowiednie żywienie w czasie wakacji może wiązać się z nieprzyjemnościami ze strony układu pokarmowego. Na co zwracać uwagę wybierając jedzenie w trakcie urlopu?
Czytaj więcej
Reklama

Nawilżona i gładka skóra – golenie, wosk, rozjaśnianie, a może depilacja?

Problem z owłosieniem twarzy dotyczy nie tylko mężczyzn, ale także kobiet. Spora ilość, nawet jasnych włosków, może być uciążliwa. Na szczęście istnieje wiele metod walki z tym zjawiskiem.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *