Feedfit > Reklama > Dieta a zapalenie zatok, czyli co jeść, aby złagodzić objawy bólu zatok
Reklama

Dieta a zapalenie zatok, czyli co jeść, aby złagodzić objawy bólu zatok

Foto: Freepik

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Zapalenie zatok to choroba występująca dość często zarówno u dzieci, jak i osób dorosłych. W kontekście tego schorzenia często mówi się o spożywaniu dużej ilości płynów, odpoczynku i spożywaniu naturalnych antybiotyków. Niewiele wspomina się natomiast, że odpowiednia dieta również może złagodzić ból zatok i przyspieszyć leczenie stanu zapalnego. Zobaczmy, co jeść, a czego unikać przy chorych zatokach.

Funkcje zatok przynosowych

Zatoki przynosowe tworzą pneumatyczne przestrzenie w kościach twarzoczaszki, mając połączenie z jamą nosową. Choć ich rola w organizmie człowieka w dalszym ciągu jest analizowana przez naukowców, kilka funkcji zatok przynosowych zostało już wyszczególnionych. Są to:
•  funkcja oddechowa – zatoki ogrzewają i nawilżają wdychane powietrze, pełnią też funkcję wyrównywania ciśnienia podczas oddychania;
•  funkcja mechaniczna – chronią mózgoczaszkę przed urazami mechanicznymi;
•  funkcja termiczna – termoizolacja i ogrzewanie podstawy czaszki oraz oczodołu;
•  funkcja statyczna – zmniejsza wagę szkieletu twarzoczaszki;
•  funkcja fonetyczna – chroni ucho wewnętrzne przed przewodzeniem drogą kostną własnego głosu.

Dieta przy zapaleniu zatok – co jeść?

Istnieje kilka produktów, które mogą wspomóc leczenie zatok i łagodzić dolegliwości, poprawiając samopoczucie:

•  kasza jaglana – działa oczyszczająco na błony śluzowe układu oddechowego i stymuluje układ odpornościowy;

•  ostre przyprawy – rozgrzewają organizm, wspomagając usuwanie zalegającej w zatokach wydzieliny; wyróżniamy: chrzan, chilli, czosnek;

•  imbir – stanowi bogactwo witamin i minerałów, w tym substancji przeciwzapalnych, przeciwbakteryjnych, a także przeciwwirusowych. Łagodzi objawy kataru i wspomaga usuwanie wydzieliny z zatok;

•  cynamon, goździki, kardamon – są to przyprawy zazwyczaj dodawane do herbat lub grzanego wina czy piwa ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, goździki dodatkowo wykazują właściwości przeciwbólowe;

•  jajka – zawarte w nich cynk i selen mogą łagodzić stany zapalne;

•  cebula – źródło kwercetyny wykazującej właściwości odkażające, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne;

•  herbaty ziołowe – działają przeciwzapalnie, zwalczają obrzęk błon śluzowych, przy inhalacji intensywnie nawilżają śluzówki;

•  woda – podczas przeziębienia należy zwiększyć podaż płynów, a w szczególności wody, która skutecznie nawadnia organizm; może też rozrzedzać śluz, ułatwiając jego usuwanie.

Dieta na zapalenie zatok – czego unikać?

Niektóre produkty mogą wpływać na organizm niekorzystnie podczas zapalenia zatok. Są to:
•  nabiał i mleko – zwiększają lepkość śluzu, co utrudnia oczyszczanie zatok;
•  cukier – podrażnia błony śluzowe;
•  mocna kawa, alkohol, mocna czarna herbata – działają odwadniająco, co powoduje gęstnienie śluzu oraz utrudnia jego usuwanie.

Jak widać, odpowiednie żywienie może nie tylko złagodzić dolegliwości zapalenia zatok, ale także wpłynie na ich szybsze wyleczenie. Kiedy dopadnie nas infekcja, należy zwracać uwagę na to, co jemy. Oprócz tego warto mieć przy sobie lek na zatoki Aspirin, który dzięki udrażnia ciężko dostępne miejsca, takie jak zatoki przynosowe.

Foto wyróżniające: Freepik

Artykuły

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Artykuł sponsorowany
Polecane wpisy
Reklama

Z jakiego materiału powinny być wykonane męskie spodenki dresowe? Sprawdzamy!

Które sprawdzą się lepiej w trakcie ćwiczeń – spodenki dresowe męskie czy bardziej nowoczesne modele? Podpowiadamy, co wybrać.
Czytaj więcej
Reklama

Jaki powinien być strój na siłownię?

Idealna koszulka, spodenki oraz buty. Wiemy, jak je znaleźć!
Czytaj więcej
Reklama

Dlaczego warto stosować jabłczan kreatyny?

Jabłczan kreatyny zaraz obok monohydratu kreatyny to najpopularniejsza forma kreatyny. Jak wiadomo, kreatyna zwiększa wydolność fizyczną, dlatego jest szczególnie chętnie stosowana przez wszystkie osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe, jak również ćwiczące siłowo.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *