Feedfit > Reklama > Suplementacja kreatyny – co warto wiedzieć?
ReklamaSUPLEMENTACJA

Suplementacja kreatyny – co warto wiedzieć?

Emma-Jane Hobden/unsplash.com

Artykuł sponsorowany

Kreatyna za sprawą niebywałej skuteczności od dawna zalicza się do ścisłej czołówki najpopularniejszych suplementów w świecie sportu. Co należy o niej wiedzieć jeszcze przed przystąpieniem do suplementacji?

Kreatyna – co to takiego?

Kreatyna, a dokładnie kwas beta metyloguanidynooctowy, to nic innego, jak organiczny związek chemiczny stanowiący nieodłączną część naszego życia. Dlaczego odgrywa on aż tak istotną rolę? Kreatyna wpływa na funkcjonowanie mięśni oraz ścięgien – to dzięki jej właściwościom możliwe jest generowanie oraz uwalnianie zmagazynowanej energii, która następnie zostaje wykorzystana m.in do syntezy białek. Wszystko odbywa się poprzez dość skomplikowany proces chemiczny, choć najważniejszy z perspektywy sportowców jest rzecz jasna sam efekt.

Kreatyna – efekty suplementacji 

Faktem jest, że regularna suplementacja kreatyny prowadzi do wzrostu masy mięśniowej i – co ważniejsze – poprawy wyników w ćwiczeniach siłowych. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że za sprawą tego organicznego związku komórka mięśniowa zostaje w naturalny sposób nawodniona, czego rezultatem jest z kolei dopływ do mięśni większej ilości witamin i minerałów. Odpowiednio odżywione mięśnie stają się wówczas zdolne do jeszcze bardziej wyczerpującego wysiłku, podnosząc możliwości siłowe oraz wytrzymałość ćwiczącego.

Dodatkowo w licznych badaniach wykazano, że kreatyna ma niezwykle pozytywny wpływ na zdolność regeneracji włókien mięśniowych, a także na gojenie się ran. Jest to możliwe dzięki wspomnianemu wcześniej procesowi generowania i uwalniania energii. Kreatyna pomaga w wytwarzaniu większej ilości ATP, czyli „uniwersalnej cząsteczki energetycznej”, z której może korzystać każda komórka w ludzkim organizmie. Jakie są tego efekty? Wyniki w ćwiczeniach o dynamicznych, krótkich ruchach staną się lepsze, niż kiedykolwiek!

Kreatyna – jak stosować?

Istnieją dwie szkoły jeśli chodzi o suplementację kreatyny. Pierwsza z nich mówi jasno – nie ma żadnych przeszkód, by stosować ten związek codziennie, bez zabawy w cykle, czy fazy nasycenia. Inni zaś twierdzą, że to właśnie tzw. metoda „ładowania” przynosi zdecydowanie bardziej wydajne efekty. Trudno jednogłośnie rozstrzygnąć ten odwieczny spór, ale można zaryzykować stwierdzenie, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem wydaje się ta pierwsza opcja. Sposób suplementowania kreatyny to kwestia indywidualna, a zatem warto uważnie obserwować reakcję organizmu, a następnie dostosować metodę zażywania organicznego związku do własnych potrzeb.

Często pojawia się również następujące pytanie – kreatyna przed, czy po treningu? Świetną odpowiedź stanowi nauka. Rozmaite badania nad tym suplementem wykazują, że nie warto zażywać kreatyny bezpośrednio przed aktywnością ze względu na potencjalną skłonność do upośledzania działania cukrów, które będą nam niezbędne podczas wysiłku. Wynika z tego, że najlepiej suplementować kreatynę w okresie potreningowym, a nawet… w dniu wolnym od ćwiczeń. Warto pamiętać, że kreatyna to jeden z najbezpieczniejszych dla zdrowia „supli” na rynku, którego prawidłowe stosowanie nie powoduje niepożądanych skutków ubocznych.

Zdj. główne: Emma-Jane Hobden/unsplash.com

Artykuły

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Artykuł sponsorowany
Polecane wpisy
Reklama

Jak dobrać męską bieliznę termoaktywną na zimę? Podpowiadamy!

Szukając dla siebie męskiej odzieży termoaktywnej na zimę, masz do wyboru wiele różnych modeli i fasonów. Jeśli nie wiesz, czym się kierować podczas zakupów, zapoznaj się z naszymi wskazówkami.
Czytaj więcej
Reklama

Czy warto brać kreatynę? Jakie korzyści i działania niepożądane przynosi

Czy jej stosowanie jest bezpieczne? Jakie korzyści przynosi? Czy branie kreatyny ma jakieś skutki uboczne?
Czytaj więcej
Reklama

Kiedy warto skorzystać z cateringu dietetycznego?

Z diety pudełkowej korzysta coraz więcej osób. Sprawdź, kiedy warto się na nią zdecydować.
Czytaj więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *