Suplementacja lizyny – czym skutkuje niedobór tego aminokwasu w ludzkim organizmie?
SUPLEMENTACJA

Suplementacja lizyny – czym skutkuje niedobór tego aminokwasu w ludzkim organizmie?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Lizyna nie jest produkowana przez organizm, dlatego jej systematyczne i prawidłowe suplementowanie jest kluczowe do dobrego samopoczucia, a także zdrowia. 

Jak działa lizyna? 

Lizyna, czyli białkowy aminokwas egzogenny, należy do grupy aminokwasów, które są nieodłącznym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Pomaga w procesie regeneracji i budowy tkanek, uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, odpowiada za przyrost masy mięśniowej, poprawia koncentrację, reguluje gospodarkę hormonalną, a także wzmacnia układ odpornościowy. Badania pokazały, że jej działania wspomagające odporność organizmu szczególnie dobrze funkcjonują przy suplementacji witaminy C. Lizyna powinna być systematycznie suplementowana szczególnie przez osoby aktywne fizycznie lub związane z wysiłkową pracą. Jej regeneracyjne działanie pozwala na przyspieszenie procesu regeneracji i lepsze zrastanie się tkanek mięśniowych po przebytych kontuzjach czy urazach. 

Objawy niedoboru lizyny

Jak podkreślają specjaliści, lizyna to aminokwas niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Z tego właśnie powodu niedobory tego składnika odżywczego są silnie odczuwane przez organizm człowieka i mogą wpłynąć na jego codzienne funkcjonowanie oraz samopoczucie. Występujące najczęściej objawy są niejednoznaczne. U każdego pacjenta mogą pojawiać się inne dolegliwości. Najczęściej jednak niedobory mogą powodować zmęczenie, rozdrażnienie, problemy z utrzymaniem koncentracji, poddenerwowanie, zawroty głowy, wypadanie włosów, brak apetytu, opryszczkę czy przekrwienie oczu. Większość tych objawów często pojawia się u osób prowadzących niezdrowy i stresujący tryb życia, dlatego wykrycie niedoboru lizyny w organizmie może być znacznie utrudnione. Aminokwas można bezpiecznie i szybko uzupełnić za pomocą suplementacji lub zmiany sposobu codziennego odżywiania. Istotne jest jednak, by przestrzegać zalecanych dawek. 

Jak dostarczać organizmowi lizynę? 

Największą ilość cennego aminokwasu można znaleźć głównie w produktach odzwierzęcych. Z tego powodu na niedobór lizyny mogą częściej cierpieć wegetarianie. Jednak zbilansowana dieta i dodatkowa suplementacja składnika odżywczego pozwalają utrzymać jego ilość w organizmie na właściwym poziomie. Lizyny należy w szczególności szukać w takich produkatach jak sery żółte, jaja, ryby, fasola czerwona, twarogi, drób, mięso czerwone, wątróbka, zielony groszek, pietruszka, nasiona sezamu, kasza gryczana, migdały, ziemniaki, produkty pełnoziarniste (pieczywo, makarony, ryż), soja oraz nasiona konopi.

Oprócz zbilansowanej diety bogatej w produkty zawierające lizynę dobrym wsparciem dla organizmu jest dodatkowa suplementacja, Jest ona szczególnie zalecana osobom aktywnym fizycznie, zawodnikom walczącym z kontuzjami i urazami oraz osobom w podeszłym wieku. Zalecane spożycie suplementów na bazie lizyny dla osoby dorosłej to około 30–35 miligramów na każdy kilogram masy ciała. W przypadku młodzieży między 13 a 18 rokiem życia jest to około 10 miligramów na każdy kilogram.

Zdj. główne: Anshu A/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Balans między aktywnością fizyczną a regeneracją: klucz do zdrowego stylu życia
Balans między aktywnością fizyczną a regeneracją: klucz do zdrowego stylu życia
Odkryj, jak odpowiednio zbalansowana aktywność fizyczna i regeneracja mogą stanowić fundament zdrowego stylu życia. Poznaj teorie, dowody naukowe i praktyczne wskazówki.
Jak zwiększyć swoją siłę? Skuteczne metody treningowe na siłowni
Jak zwiększyć swoją siłę? Skuteczne metody treningowe na siłowni
Siła to jedna z najważniejszych cech w treningu na siłowni. Bez względu na to, czy Twoim celem jest zbudowanie masy mięśniowej, czy poprawa ogólnej kondycji, zwiększenie siły jest kluczowe. W tym artykule przedstawimy kilka skutecznych metod treningowych, które pomogą Ci zwiększyć swoją siłę na siłowni.
Odpoczynek w towarzystwie gorącego słońca. Co spakować?
Odpoczynek w towarzystwie gorącego słońca. Co spakować?
Zbliżające się wielkimi krokami lato oznacza coraz bliższy sezon wyjazdów urlopowych.
Ostatnie wpisy